Zo, heeft even geduurd, maar mijn pc kreeg kuren dus die moest ik eerst oplossen.
Eerste week van de vakantie doorgebracht in Caïro. Was zeer warm en door de smog ook behoorlijk ondraagelijk. We hebben bezocht Giza (2x), Sakkara, Aboesir, Dahsjoer en natuurlijk het museum.
We hadden iedere dag problemen met de taxi, met als hoogtepunt de rit naar het museum waar we midden op de ringroad van Caïro stil kwamen te staan (gebroken as) en over moesten stappen in een andere taxi (die natuurlijk al bijna vol was).
's Avonds veel rondgelopen in Caïro. We zaten in de wijk Giza, vlakbij de piramides, dus dat was perfect. De touristenpolitie volgden ons bij iedere stap die we zetten. Was wel vervelend, maar bij het oversteken van drukke kruispunten ook wel handig, want dan werd het hele kruispunt geblokkeerd (althans zo goed als mogelijk) zodat wij over konden steken. Uiteraard werd dit niet gratis gedaan.
Na zes dagen vlogen we door naar Luxor. Daar was het nog warmer, maar vanwege de veel schonere lucht was het beter uit te houden. In Luxor bezochten we Luxor tempel, Karnak tempel, Medinet Haboe, tempel van Merenptah, Malkata, Dal der Koningen, Deir el-Bahari en het museum.
In Luxor een kleine voedselvergiftiging opgelopen (notabene bij de Italiaan in het hotel) maar een paardemiddel van een lokale arts zorgde ervoor dat binnen een dag de meeste klachten verdwenen.
Het warmst was het in de tombe van Toetmosis III. Het was daarbinnen zo warm, dat wij het, toen we weer naar buiten gingen, bijna koud kregen door het kleine zuchtje wind dat bovenin het dal waait.
Het hoogtepunt van de reis (voor mij dan) was in Luxor het bezoek aan de gerestaureerde zuilengalerij van Toetmosis IV in het openlucht museum van Karnak. Zeer gave reliëfs en prachtige kleuren.
We zijn nog op zoek gegaan naar een excentrieke Engelsman genaamd Stan, maar helaas niet gevonden. Wel enkele malen wat gedronken bij Sindbad, een coffee shop nabij Mc Donalds.
Helaas moesten we na 1 week verder naar Hurghada. Dit deden met een taxi bus rijdend in het konvooi. Met name de tocht door de oostelijke woestijnen en het gebergte was leuk. Ook hier kregen we problemen met de taxi, maar gelukkig werden we aangeduwd door gewapende militairen die het konvooi begeleiden.
Hurghada hadden we geboekt voor de kindereren. Die hebben zich hier dan ook drie dagen lang vermaakt aan het zwembad en het strand. Mijn vrouw en ik hebben hier de uren voornamelijk met een boek in de hotelkamer doorgebracht. Hier voor het eerst in mijn leven in een duikboot gezeten die in de Rode Zee naar een koraalrif voer. Zeer gaaf om mee te maken en een prachtig uitzicht onder water.
Afgelopen zondag dus weer teruggevlogen. De 16 dagen hadden wat mij betreft wel met een jaar of 40 verlengd mogen worden, maar dat zag mijn vrouw niet zo zitten. Ben wel een huis wezen bezichtigen in Luxor (voor de kenners in el-Gabawy, ten noordwesten van el-Tarif). Dit was niet duur, LE 180.000 / € 24.000, maar ik vond de keuken en badkamer te klein. Ik wil namelijk in Luxor een huis kopen zodat ik meerdere weken per jaar daar door kan brengen en nu zijn de huizen nog redelijk te betalen.
Ik zal binnenkort de foto's uit gaan zoeken en enkele hier plaatsen. Dan ga ik ook meer in detail in op de reis (als jullie dat willen natuurlijk

)