Luxor November 2007

Heb je een leuk reisverhaal over Egypte of heb je bv. slechte of goede ervaringen gehad op een reis naar Egypte, of heb je Vragen ?? Kan je dat hier plaatsen. Mooie Foto's zijn ook altijd welkom !

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

Luxor November 2007

Bericht door Nofret » vr 16 nov 2007, 21:08

Deze keer ben ik in en rond Luxor gebleven en op de Oost en Westbank in de Tombe's en Tempels rond gezworven.

Samen met Fabienne, hadden we deze keer een hotelletje geboekt midden in Luxor, overal lekker dichtbij, maar 7 euro per nacht, reuze schoon iedere dag werd de kamer gepoetst en verder reuze egyptisch, niets was er recht en heel, echt hartstikke geinig :) en een mooi uitzicht vanaf het dak op de Sfinxenlaan:

Afbeelding

Donderdags s'avonds de dag van aankomst zijn we mijn Laptop op gaan halen en daarna lekker lux in het Sonesta bij de Italiaan gaan eten, die verrukkelijke gorgonzola saus mmmmmmmmm zo lekkerrrrrrrrrr :)

Vrijdags hebben we het lekker rustig aan gedaan en zijn in de buurt gebleven van het hotel en dus naar de Luxor Tempel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja Toeter er was een hele lieve en mooie poes die op het dakterras verbleef, goed gevoed door alle toeristen en s'morgens bij het ontbijt aldaar, kreeg hij natuurlijk ook ontbijt van mij en ik had poezensnoepjes bij me die vond hij ook erg lekker :D

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 16 nov 2007, 22:57

aaaahhhh, wat een lief schattig katje :D :D

Mooie foto's. Vooral die sfinxenlaan ziet er mooi uit. Wat moet dat vroeger mooi geweest zijn, met alle vlaggen en versierselen. En de Farao, in vol ornaat, in zijn denderende strijdwagen naar de tempel rijdend...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 16 nov 2007, 23:14

Zaterdagmorgen vroeg om 06.45 uur belde Mostafa al dat hij ons om 10 uur in de valley verwachtte :? :shock: En wat doe je dan, ja gaan natuurlijk :)

aangekomen in de vallei moesten we naar de valley zelf omdat hij daar in zijn kantoortje was. Dus op het treintje bij het visitorscentre gelijk naar de vallei.
Afbeelding
Deze treintjes brengen je vanaf het Visitors centre naar de valley of the Kings

Daar aangekomen was het natuurlijk weer een drukte van belang rondom onze Mos en moesten we nog even wachten want hij had net een intervieuw met iemand van een of ander engels blad.

Afbeelding
het kantoortje is naast het rustpunt voor de toeristen en tegenover KV62, van Toetankamon.

Gelukkig was het intervieuw snel afgelopen en hoefden we niet zo lang te wachten. Had een paar ned. kranten meegenomen waarop hij op de voor pagina stond, een paar fotoos uitgeprint van het Toetankamon gebeuren 4 nov.. Nou dat vond hij prachtig en had een foto in een lijst gedaan als cadeautje :lol:
Ondertussen poseerde hij ook nog even met Dr. Hawass :lol:
Afbeelding

En toen moest het gebeuren hoor, we moesten Toetank gaan bewonderen, eigenlijk wilden we niet zo, maar ja we werden met een assistent mee gestuurd naar de Tombe. Gelukkig viel het reuze mee, toch anders dan op de foto's, hij lag er vredig bij, alleen vonden we dat ze zijn voeten hadden moeten bedekken, die ook te zien waren. heb geen foto gemaakt, door de indruk helemaal vergeten te vragen :?
Maar ja genoeg fotoos op het internet ervan te zien.

Nog even terug geweest in het kantoor en toen kregen we een papier mee, waarmee we overal in konden zonder te betalen, in alle Tempels en Tombe's erg lief weer :D

Toen zijn we nog even de Valley ingelopen en naar de Tombe van Ramses VI gegaan, die is boven die van Toetankamon en jaren dicht geweest.

Afbeelding

Toen zijn we naar de Tombe van Siptah gegaan:
Afbeelding

Afbeelding

Toen waren we het zat, het was erg warm en zijn we weer naar het kantoor gegaan, vandaaruit zijn we met Mos (met de lijst met zijn foto met Toetank erin onder zijn arm :) ) en delegatie, met het privetreintje
Afbeelding
terug gereden naar het Visitors Centre:

Afbeelding
Visitors Centre met op de voorgrond de maquette van de Vallei.

Nog wat vergeten, heb nog wat foto's kunnen schieten van reliefs in de Tombe van Ramses II, KV 7, die altijd gesloten is, omdat de Tombe in zeer slechte conditie verkeerd en er niet veel meer van over is, doordat de Tombe door de eeuwen heen diverse malen overspoeld is geweest door het noodweer wat eens in de zoveel tijd voorkiomt en allemaal puin enzo meesleept :(

Afbeelding
relief in KV 7, Tombe van Ramses II

erwin

Bericht door erwin » za 17 nov 2007, 8:53

Heb je de foto's deze reis gemaakt of zijn ze van een vorige keer? Ik ben namelijk in de veronderstelling dat je niet meer mag fotograferen in de tombes. Klopt dit nog of is het weer veranderd?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 17 nov 2007, 9:09

Ik ben namelijk in de veronderstelling dat je niet meer mag fotograferen in de tombes. Klopt dit nog of is het weer veranderd?

Fotograferen in de Tombe's is nog steeds verboden en dankzij de mensen die altijd maar blijven flitsen, zal het ook nooit meer worden toegestaan
:(

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 17 nov 2007, 13:45

Zondags zijn we weer naar de West-Bank gegaan en zijn we wat in Assasif rondgelopen en de Tombe van Montemhat , TT34 bekeken :
Afbeelding

en daarna naar de de Tempel van Hatsjepsut gegaan:

Afbeelding

Verder wat rondgezworven op de West-Bank:

Afbeelding
Wasdag

Afbeelding
Mudbrick en Satelietschotels, altijd weer grappig om te zien :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De overgang van vruchtbaar land naar woestijn is hier heel duidelijk te zien. In de verte Medinet Habu, de Tempel van Ramses III

Het is altijd heerlijk om op de West-Bank rond te zwerven, er is altijd van alles te zien en te beleven :)

Toen zijn we op een Arabia gestapt, het plaatselijke vervoer en terug naar de Ferry gegaan:
Afbeelding
Boven op het dek van de ferry, als je niet in Luxor woont betaal je 1 egyptische pond, er gaan er momenteel bijna 8 in een euro. Dus dat is lekker goedkoop :D

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 17 nov 2007, 19:48

Die Mostafa is wel een gelukvogel. Hij poseert niet alleen met Zahi Hawass, maar ook nog eens met Hosni Mubarak :lol: :lol: :lol:

Mooie foto's, die reliëfs in de tombe van Ramses VI zijn nog heel mooi. En die maquette is ook heel bijzonder...
Bijzonder ook, dat reliëf van KV-7. Hoe heb je die foto kunnen nemen?? De tombe is toch niet open voor bezoekers?? Het lijkt me trouwens wel, ondanks de slechte conservering, een schitterende en indrukwekkende tombe...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 18 nov 2007, 9:14

Bijzonder ook, dat reliëf van KV-7. Hoe heb je die foto kunnen nemen?? De tombe is toch niet open voor bezoekers??

Vriendjes politiek Afbeelding

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 18 nov 2007, 17:54

Verder zijn we ook nog naar de Tempel van Seti I geweest op de West-Bank:

Afbeelding

Afbeelding

En naar Deir el Medina, naar de Hathor Tempel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar de Tombe's van Shuroy en Roy, beiden in Dra Abu el Naga:

Afbeelding

Afbeelding

Tombe van Roy:

Afbeelding

Afbeelding

En naar de Tombe van Ramose in Gurna:
Afbeelding
Achnaton en Nefertiti

Afbeelding
en aan de andere kant, de familie van Ramose.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 18 nov 2007, 18:20

Om nog even op de West-Bank te blijven zijn we ook naar Malqatta geweest, naar de resten van het Paleis van Amenhotep III:

Afbeelding

Ook bij de Schrijnen van Meritseger en Ptah geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kijk is naar het uitstekende stuk rots, dat is net een Leeuwenkop !!

Afbeelding

Afbeelding
En een prachtig uitzicht vanaf de Schrijnen met in de verte de Valley of the Queens :)

Natuurlijk hebben Fabienne en ik al deze sites niet in 1 dag gedaan :lol: :lol: :)

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » zo 18 nov 2007, 21:36

wat gaaaaaf allemaal :P :P Niet te geloven !

aaaahhhh had je die kat niet voor mij mee kunnen nemen :roll: :lol:
Nefertiti - The beautiful one has come....

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 18 nov 2007, 22:54

echt geweldig die tombe van roy is zo mooi he :D
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sesh-Horus

Bericht door Sesh-Horus » ma 19 nov 2007, 15:23

Nofret schreef:Kijk is naar het uitstekende stuk rots, dat is net een Leeuwenkop !!

Inderdaad! Was dit toeval of is het echt een beeld van een leeuw?

Peetje

Bericht door Peetje » ma 19 nov 2007, 19:27

Zo te zien heb je weer een hoop mooie dingen bezocht!! Toch altijd fijn dat je ons ook een beetje laat meegenieten hoor!

erwin

Bericht door erwin » ma 19 nov 2007, 20:19

Nofret schreef:Vriendjes politiek
Afbeelding

Altijd handig in dat land.

Maar soms ook om buikpijn van te krijgen. Ik zal uitleggen waarom. Bij mij op het werk liep (tijdelijk) een jongenman rond die mij ook vertelde dat hij ooit in Egypte was geweest. Hij wist niet eens meer precies wanneer maar ergens in 2001 of 2002. Op uitnodiging van zijn oom. Zijn oom werkte namelijk bij de Nederlandse Ambassade.

Hij dus naar Egypte en ze zouden wel wat mooie dingen gaan bezoeken. Zelf vond hij het wel aardig allemaal maar het zij hem niet zoveel. Na wat verder praten kon hij zich ook nog wat dingen herinneren, onder andere het bezoek aan een vallei waar het zo ontzettend warm was. Hij wist het allemaal niet meer precies maar hij zou de foto's wel meenemen. Ik vond het natuurlijk hartstikke leuk: foto's kijken over Egypte.

Maar de volgende dag komt hij dus met foto's aanzetten van een graf in de Vallei van de Koningen waarvan ik toch wel erg jaloers werd. Hij was namelijk in de tombe van :shock: SETI I :shock: geweest!!! Nou, en die is toch echt al een tijdje dicht. Maar omdat hij met zijn oom was -en dus hoog bezoek- kon alles!!!

Kortom... connecties zijn handig maar soms krijg ik er buikpijn van... van jaloezie. :lol:

Ow, en Nofret: écht schitterende foto's!!! Ik krijg er weer zin in om in het vliegtuig te springen!

horemheb

Egypte bezoek

Bericht door horemheb » ma 19 nov 2007, 20:59

Het ziet er weer geweldig uit, krijg er kippenvel van.
Groeten,
Horemheb.
P.s. Komen er nog meer foto,s van jou bezoek hier te zien?

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » ma 19 nov 2007, 23:01

Hoi Nof, mooie foto's weer. Heb gelijk weer zin om op het vliegtuig te stappen :lol: maar ik moet nog even geduld hebben. We gaan de eerste week van mei volgend jaar. Hopelijk ben jij er ook, kunnen we samen langs de tombes struinen :lol:

Deir el medina en QV staan ook op het lijstje. Daarnaast één dag naar Abydos of Denderah (hierover moet nog worden gestemd door mijn vrouw en ik :lol: )

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 21 nov 2007, 12:50

Natuurlijk ben ik ook in de Tempels van Karnak geweest en wel liefst 2 dagen :D
Afbeelding
Ramses II, op het 1e Hof

Voor mijn Karnak Archief , die ik aan het aanleggen ben, heb ik deze keer, oa de 8e, 9e en 10e Pyloon gefotografeerd :

De 8e Pyloon is van Hatsjepsut:
Afbeelding

Afbeelding

De 9e Pyloon is van Horemheb en uit deze Pyloon zijn een heleboel talatats (kleine blokken) van de Achnaton Tempel tevoorschijn gekomen, ze zijn al jarennnnnnnnn bezig om de Pyloon te restaureren, maar zie eigenlijk weinig vooruitgang :shock: Heb ook nog nooit de hijskraan zien bewegen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op de achtergrond de 8e Pyloon van Hatsjepsut.

Afbeelding
En natuurlijk heeft Ramses II, ook hier zijn stempel achter gelaten :)

De 10e Pyloon is ook van Horemheb , maar ook daar heeft Ramses II het een en ander aan zichzelf toegeeigend :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Nefertari de vrouw van Ramses II

Afbeelding

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 21 nov 2007, 13:10

De Tempel van Amenhotep II, die vlak tussen de 9e en 10e Pyloon in zit, heb ik ook van onder tot boven op de foto gezet :) Deze Tempel en het gebied van de 8e, 9e en 10e Pyloon wordt trouwens nauwelijks bezocht door de toeristen, officieel is het gebied ook eigenlijk gesloten :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 21 nov 2007, 13:20

Ochytoe schreef:Hoi Nof, mooie foto's weer. Heb gelijk weer zin om op het vliegtuig te stappen :lol: maar ik moet nog even geduld hebben. We gaan de eerste week van mei volgend jaar. Hopelijk ben jij er ook, kunnen we samen langs de tombes struinen :lol:

Deir el medina en QV staan ook op het lijstje. Daarnaast één dag naar Abydos of Denderah (hierover moet nog worden gestemd door mijn vrouw en ik :lol: )

Je kan ook op een dag naar Dendera en Abydos gaan, maar gezien het aantal ongelukken de laatste maanden met busjes met toeristen erin :shock: zou ik je een dagtocht per boot naar Dendera aanraden, dat is ook leuk voor de kinderen. het is een soort van mini cruiseboot, met een heerlijk warm buffet inbegrepen :)

Alleen een nadeel, je krijgt niet veel tijd in de Tempel, anderhalf uur maar ofzo :(

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen, Tip's, Vragen & Foto's / Travel Story's, Tips etc.”