Afreizen naar Egypte

Heb je een leuk reisverhaal over Egypte of heb je bv. slechte of goede ervaringen gehad op een reis naar Egypte, of heb je Vragen ?? Kan je dat hier plaatsen. Mooie Foto's zijn ook altijd welkom !

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
erwin

Afreizen naar Egypte

Bericht door erwin » za 05 jun 2010, 11:28

Voor de personen die afreizen naar Egypte, misschien wel handig om even reizigerservaringen te checken: http://www.zoover.nl

Nofret
Site Admin

Re: Afreizen naar Egypte

Bericht door Nofret » za 05 jun 2010, 21:51

erwin schreef:Voor de personen die afreizen naar Egypte, misschien wel handig om even reizigerservaringen te checken: http://www.zoover.nl

Voor mij niet meer, bahhhhhhhhhh Egypte is ziek <anger> <anger>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

erwin

Bericht door erwin » zo 06 jun 2010, 19:39

Ik wil wel maar kan niet...

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 06 jun 2010, 21:47

Ik ben 2x in Egypte geweest.
Een keer in 1985 en een keer in 1997.
Maar ik denk dat wij nog nét op het nippertje de goede tijd hebben meegemaakt. Alhoewel we toen ook al met vuilnis bekogeld werden. In ieder geval hebben we zonder problemen met de trein kunnen reizen, en konden we nog gewoon een kaartje kopen om de pyramides te bezoeken, én binnen te gaan.
Ik heb helemaal alleen in het graf van Toet gestaan, Ja zeker! Ik heb daar helemaal alleen in zijn grafkamer gestaan, er was zelfs geen oppasser bij! Ja daar hoef je nu niet meer om te komen!!!
Feloukatocht gemaakt, Nijlreis gemaakt, en in Luxor in een koetsje rondgereden. (zijn die er nu nog eigenlijk)
Fayoemoase bezocht, Elefantine Abu Simbel etc etc.
Denk dat er intussen héél veel in het nadeel veranderd is.
Hoogtepunten waren voor mij het museum in Cairo, en alleen op de wereld in Toet's graf.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Hotep

Bericht door Hotep » ma 07 jun 2010, 16:42

scarabee schreef:Ik ben 2x in Egypte geweest.
Een keer in 1985 en een keer in 1997.
Maar ik denk dat wij nog nét op het nippertje de goede tijd hebben meegemaakt. Alhoewel we toen ook al met vuilnis bekogeld werden. In ieder geval hebben we zonder problemen met de trein kunnen reizen, en konden we nog gewoon een kaartje kopen om de pyramides te bezoeken, én binnen te gaan.
Ik heb helemaal alleen in het graf van Toet gestaan, Ja zeker! Ik heb daar helemaal alleen in zijn grafkamer gestaan, er was zelfs geen oppasser bij! Ja daar hoef je nu niet meer om te komen!!!
Feloukatocht gemaakt, Nijlreis gemaakt, en in Luxor in een koetsje rondgereden. (zijn die er nu nog eigenlijk)
Fayoemoase bezocht, Elefantine Abu Simbel etc etc.
Denk dat er intussen héél veel in het nadeel veranderd is.
Hoogtepunten waren voor mij het museum in Cairo, en alleen op de wereld in Toet's graf.

Toen ik in het graf van Toet was, was er niet echt super veel volk. Maar toch wel een aantal mensen ja.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 07 jun 2010, 22:31

Ojee, kan het zó in m'n herinnering terughalen:
We gingen de trap af, Toet's graf in. De groep was snel uitgekeken, en alleen ik en een jong meisje uit onze groep bleef over.
De rest stommelde naar boven, en wij stonden daar, helemaal alleen...
Dat meisje begon te huilen, gewoon overdonderd door het moment. Ik heb mijn arm om haar heen geslagen en gezegd dat ze dit moment héél intens moest genieten, want het was uniek. Ze snotterde dat ze hier van gedroomd had, om eens het graf van Toet te bezoeken, en nu stond ze hier, en werd het haar allemaal even teveel.
En ik kan jullie verzekeren: We hebben er allebei inderdaad héél intens van genoten!!!

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 08 jun 2010, 6:53

Weet wat je bedoeld Scarabee, door de jaren heen heb ik ook helemaallll alleen in het graf gestaan, dan lijkt het net alsof er iets over je heen daalt, kan het niet goed omschrijven, maar denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel !!

Sinds Toet verplaatst is en er veel publiciteit over is geweest, is het alleen zijn in het graf bijna onmogelijk geworden <crying> <anger>

Daarvoor vonden mensen het aparte kaartje dat je moest kopen niet de moeite waard <shocked> <pale> Kan je nagaan dat zoveel mensen niets van het oude Egypte snappen die daar kwamen en nu willen ze alleen maar omdat hij zichtbaar is dwz ze hem nu kunnen zien in de open ehhh kist waar hij nu in ligt <anger>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » di 08 jun 2010, 21:50

Ja Nofret ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
Het is net alsof de tijdsbarriere even helemaal wegvalt, en je als het ware in de tijd terugstapt.
Als je daar alleen staat, ja hoe moet ik dat gevoel onder woorden brengen?
Nou het is net alsof je er bij bent in zijn eigen tijd, maar toch alleen een toeschouwer bent. Je voelt gewoon heel sterk de aanwezigheid van, ja hoe noem je dat, geesten? zielen? Of leeft zo'n gevoel alleen maar in je fantasie?

Hotep

Bericht door Hotep » wo 09 jun 2010, 11:16

Het is erg gesteld met het toerisme...

Tegenwoordig is het enkel drummen om een foto te kunnen nemen en dan eenmaal terug in het thuisfront te kunnen stoefen.

Mensen hebben vaak geen besef waar ze staan of waarin ze lopen. Zoals Scarabee heeft gezegd: de tijdsbarrère is weg. Mensen zien die ruïnes als iets wat daar ligt om te bezoeken. En ergens hebben ze wel een vaag idee van "het is van duizenden jaren terug" maar dat doet hen vaak niets. Ik heb echt intens genoten van de reis naar Egypte, en overal mijn tijd voor genomen. Alles in je opnemen, bewonderen, genieten.

Op Kreta ook, we hebben daar een auto gehuurd en enkele ruïnes op ons eigen tempo bezocht om van alles te genieten. Je kunt pas de waarde van iets beseffen als je het de kans heeft zich te openbaren. Je moet het laten bezinken. En niet: hup! foto! en weer weg.

Zelfde met de dolmen te Wéris in België. Die zijn ouder dan de piramiden van Gizeh en brengen ons in contact met ons Keltisch/Germaanse verleden. Je ziet er vaak mensen opklimmen of gewoon wat foto's van nemen terwijl ze vaak geen besef hebben wat het is.
Om dan nog maar te zwijgen van hoe "onrespectvol" sommige mensen wel niet waren in Egypte.

In het museum te Caïro. In de mummie kamer was daar een tienermeisje die aan het kauwen was als een koe en met de dcolleté dat het niet meer deftig was. Deze bekeek de mummie van Ramses II. Ik dacht er even over na:
- zou Ramses II haar vervloeken omdat ze hem zo doodgewoontjes of op boertige wijze benaderde?
- Zou Ramses II genieten van een decolleté die zich openbaarde aan hem :p

(het ergste van alles was nog bij een Grieks eiland, waar enkele Engelse toeristen zeeschildpadeieren zaten stuk te maken voor de fun... how low can you go?:s)

Nuja, best is je er niet in over druk te maken :)

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 09 jun 2010, 18:45

Ramses II was niet bepaald ongevoelig voor vrouwelijk schoon, dus ik denk dat ie dat decolleté boven z'n vitrine niet zo heel problematisch vond <lol>
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 09 jun 2010, 21:18

Ik weet het nog...Ik vroeg wie er met me meeging naar de bovenste etage, de mummieafdeling.
Nou...nee...ze gingen toch maar liever naar de Mc Donalds, dat museum hadden ze nu wel gezien!

Oké ik ben naar boven gegaan met een enthousiast jong stelletje, die vonden het leuk dat ik het één en ander vertelde.

Ik denk ook dat Ramses als het kon even zijn hoofd zou draaien om in dat topje te kijken... <shy>
Alleen die kauwgum, ik denk dat hij daarvan zou griezelen!

horemheb

Bericht door horemheb » ma 14 jun 2010, 14:38

Was alles ; vroeger ; niet beter? Natuurlijk is er veel veranderd ten opzichte van 1997 of eerder, maar de echte liefhebber,de geinteresseerden gaan gewoon,en moeten de rest maar voor lief nemen lijkt mij. Er is nog heel veel wel van te genieten.. Museum Cairo, Amarna, en ga zo maar door.
En om het op zoover na te gaan of het wel leuk is,lijkt me geen goede zet. Daar zit de gemiddelde vakantieganger op te turen, en zoals eerder hier kunnen lezen, gauw tempelmoe,dus naar de Mac, triest.
Vraag de leden van dit forum maar en de meesten zeggen ja, gaan als het kan.
Horemheb.
blij dat hij het forum weer kon benaderen na een week storing volgens de mededelingen op het internet om deze site op te kunnen.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 14 jun 2010, 16:44

Precies Ranoferhotep! Zoals ik al eerder aangaf: als er ook maar het kleinste dingetje in Egypte gevonden wordt, dan staat het meteen op ons forum, met dank aan oa Nofret, maar ook onze andere leden doen zéér hun best om alles up to date te houden.
Ik ben een beetje een computeroen, heb altijd moeite om foto's te plaatsen.
Maar er zijn leden die heel enthousiast meteen de laatste nieuwsfoto's plaatsen, en dat is super! <thumbup>

En ja, jaren geleden was er al een Mc Donalds in Caïro, en ja ik heb het idd meegemaakt dat ze liever daar naar toe gingen dan nog een rondje museum!
Dat museum in Caïro, oké het is niet uitgerust met de laatste snufjes op technisch gebied, maar ooohhh die sfeer.....
Toen we tijdens die reis verder in de week nog een vrije middag hadden, ben ik er weer naar toe gegaan, en heb er in m'n eentje (nou ja ik bedoel, ik was alleen) een hele middag rondgedoold, kon er niet genoeg van krijgen!!!

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » ma 14 jun 2010, 17:58

Over de mac in Egypte. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik het toch altijd wel lekker vind om wanneer ik in Loeksor ben, in de Mac tegenover Loeksor-tempel een snelle mac-lunch naar binnen te werken. Daarna weer opgeladen de tempel in! Ook gezondigd door menig maal in de pizza hut in Gizeh te eten.

Is beter eten dan bij sommige tempels. Bij Abydos uit pure nood maar lunch in de vorm van 2 cornetto's gegeten. Bij Medinet Haboe wel paar aardige eettentjes, maar daar eet je altijd met het gevoel van : Op hoop van zegen, dat ik maar geen voedselvergiftiging mag krijgen....
En maar niet te spreken van de buffet-restaurants in Cairo en op de weg naar Sakkara.....

Heb de indruk dat niet teveel leden direct naar Egypte zullen afreizen, als je dat bedoeld, iedereen heeft daar zo zijn reden voor.

Dit gaat voor mij niet op! In Feb. nog in Loeksor geweest: genoten! In juli naar Alexandrië, als onderdeel van een cruise door Middelandse zee.

Daarna.....? Time will tell!

horemheb

Bericht door horemheb » di 15 jun 2010, 11:22

scarabee schreef:Precies Ranoferhotep! Zoals ik al eerder aangaf: als er ook maar het kleinste dingetje in Egypte gevonden wordt, dan staat het meteen op ons forum, met dank aan oa Nofret, maar ook onze andere leden doen zéér hun best om alles up to date te houden.
Ik ben een beetje een computeroen, heb altijd moeite om foto's te plaatsen.
Maar er zijn leden die heel enthousiast meteen de laatste nieuwsfoto's plaatsen, en dat is super! <thumbup>

En ja, jaren geleden was er al een Mc Donalds in Caïro, en ja ik heb het idd meegemaakt dat ze liever daar naar toe gingen dan nog een rondje museum!
Dat museum in Caïro, oké het is niet uitgerust met de laatste snufjes op technisch gebied, maar ooohhh die sfeer.....
Toen we tijdens die reis verder in de week nog een vrije middag hadden, ben ik er weer naar toe gegaan, en heb er in m'n eentje (nou ja ik bedoel, ik was alleen) een hele middag rondgedoold, kon er niet genoeg van krijgen!!!

Helemaal mee eens zoals bovenstaande, deed de 3 maal in mijn bezoek aan Egypte precies hetzelfde,nog een keer naar het museum gegaan, elke minuut gebruikt.
Maar goed, er komt gauw een nieuw museum met wel alle snufjes.
En er zijn op de meeste plaatsen Mac jes,helaas.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 17 jun 2010, 0:35

Indd het Museum in Cairo is zooooooooo ehhh cool zal ik maar zeggen <egypt> heb er ook menig uurtje in rond gedoold, weg van de toeristische groepen <egypt> <egypt> Zoveel hoekjes en gaatjes, dat zal in het nieuwe museum niet meer kunnen, nieuwe Musea zijn zo steriel <crying>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » do 17 jun 2010, 11:53

Natuurlijk is een nieuw museum beter voor de spullen, en idd er ligt nog een massa in de kelders.
Het oude museum zou wel blijven bestaan, maar ja dat beloven die Egy's wel meer!

Hoop niet dat het afgebroken wordt, het is prachtig en sfeervol.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » do 17 jun 2010, 12:11

Ze hebben pas geleden nog prachtige oude koloniale huizen met de grond gelijk gemaakt.
Die huizen waren eerst nog met geld van buiten gerestaureerd, met de voorwaarde dat ze bleven staan.

Erg betrouwbaar zijn ze dus niet... <shy>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 17 jun 2010, 17:10

Dat was in Luxor zeker, maar is dit niet om de sfinxenlaan opnieuw te kunnen doortrekken?

Helemaal niet !! De huizen stonden langs de corniche en in de verste verte niet in de weg v/d Sfinxenlaan <anger> Van Unesco mochten ze deze koloniale huizen helemaal niet weg halen, ongelooflijk dat ze ze wel hebben gesloopt, waar blijven de sancties vraag je je af ??? <anger>

Afbeelding

Afbeelding

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 17 jun 2010, 17:45

Ik krijg steeds meer waardering voor de Engelsen en de Duitsers die de Rosetta-steen en de buste van Nefertiti weigeren af te staan <thumbup>

Maar wat het oude Egyptische museum betreft, kunnen ze daar geen museum over de herontdekking van het oude Egypte van maken? Aantekeningen van Carter, Champollion etc., originele exemplaren van boeken als de Description de l'Egypte, persoonlijke spullen van de beroemde archeologen. Dat soort spul, plus een hele uitleg erbij over de herontdekking, een flimzaal waar die BBC-docudrama over de herontdekking wordt afgespeeld en in een ander deel van het gebouw een Egyptologische bibliotheek/archief. Is dat geen optie?
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen, Tip's, Vragen & Foto's / Travel Story's, Tips etc.”