Mummiekist van Isis

Heb je iets te vragen of te vertellen over Nobelen, Ambtenaren en het Kunstenaarsdorp Deir el Medina dan kan je dat hier.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

Mummiekist van Isis

Bericht door Nofret » di 12 apr 2016, 8:05

Isis begraven in de Tombe van schoonvader Sennedjem, is op de bewerkte deksel van haar houten Mummie kist weergeven als een voornaam persoon. Ze draagt een tot de enkels reikend, onder de borst samengeknoopt gewaad en waarvan het fijne plisse is aangegeven door een beschildering met zacht rose belijning.

Afbeelding

Het bovenlichaam wordt bedekt door een mooie halskraag met bloemenrand met de borsten erop geschilderd als rozetten. De pruik valt op de borst en een diadeem is in 4 rijen om het hoofd aangebracht, met Lotusbloemen neerhangend op het voorhoofd.
De oren zijn verborgen onder de pruik, maar de oorringen en knoppen zijn wel zichtbaar.

Om de onderarmen zijn snoeren van ruitvormige en langwerpige parels gewonden. Aan de rechter duim is een ring aangebracht.

Met haar linkerarm houd ze 3 klimop ranken vast, die op haar jurk zijn geschilderd.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Anna
Farao

Re: Mummiekist van Isis

Bericht door Anna » di 12 apr 2016, 10:04

Ik heb deze kist/deksel in 1979 gezien, toen er een tentoonstelling was in Boymans-van Beuningen, Rotterdam, met kunstvoorwerpen uit Caïro. Er zaten ook voorwerpen van Toetanchamon tussen, naast grafschatten van o.a. Psoesennes uit Tanis. Indrukwekkend!

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 12 apr 2016, 11:40

Mooi!! Maar vooral ook bijzonder, dit type sarcofaag zie je volgens mij zelden tot nooit <egypt>
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 12 apr 2016, 14:37

Anna schreef:Ik heb deze kist/deksel in 1979 gezien, toen er een tentoonstelling was in Boymans-van Beuningen, Rotterdam, met kunstvoorwerpen uit Caïro. Er zaten ook voorwerpen van Toetanchamon tussen, naast grafschatten van o.a. Psoesennes uit Tanis. Indrukwekkend!

Dat klopt als een bus, de info komt uit het boek over de tentoonstelling "Goden en Farao's" . Dat moet een hele gave tentoonstelling zijn geweest, gezien al de stukken in het boek, helaas gemist *19

De Mummiekist van Isis heb ik wel gezien maar dan in het Cairo Museum, prachtig is hij en indd Toeter in deze vorm zie je ze niet veel !!

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 12 apr 2016, 16:22

de info komt uit het boek over de tentoonstelling "Goden en Farao's" . Dat moet een hele gave tentoonstelling zijn geweest, gezien al de stukken in het boek, helaas gemist *19
Volgens mij heb ik dat boek ook (in ieder geval eentje met dezelfde titel). Prachtige stukken inderdaad, vanalles wat en echt heel, heel mooie ertussen. En wat het missen betreft: je bent niet de enige. Hij was in 1979, dus ik heb 'm sowieso gemist *04

Naast Isis had ook manlief Sennedjem trouwens een prachtkist. Ik vond deze foto op Google:

Afbeelding
http://epoque-pharaonique.e-monsite.com/medias/images/sennedjem-et-dame-isis.jpg
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 12 apr 2016, 19:00

De collectie uit het graf van Sennedjem is allemaal prachtig, veel mensen slaan het over in het Cairo Museum echt zonde !!

Sennedjem is haar schoonvader, ze was getrouwd met z'n zoon <egypt>

Afbeelding
Sarcofaag van zoon Khonsu

Plaats reactie

Terug naar “Nobelen, Beambten & Deir el Medina”