De Tombe van Rekhmire TT 100

Heb je iets te vragen of te vertellen over Nobelen, Ambtenaren en het Kunstenaarsdorp Deir el Medina dan kan je dat hier.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

De Tombe van Rekhmire TT 100

Bericht door Nofret » di 14 feb 2006, 22:49

Vaak wordt er vergeten dat er veel Tombes zijn van Edelen en Ambtenaren uit de Faraotijd.
Toch zijn deze Tombes zeer zeker de moeite waard en zijn eigenlijk mooier dan die van de Farao's zelf, ook omdat er vaak taferelen uit het dagelijkse leven worden afgebeeld en het gezin van de eigenaar !! Terwijl het in de Tomben van de Farao's eigenlijk alleen maar draait om de Farao zelf en de Goden.

Afbeelding
De bergen waar de Tombes in zitten, zijn eigenlijk net gaten kazen, er zijn honderden Tombes uitgehakt :shock:

Ik bijt hier het spits af met de Tombe van Rekhmire in Gurna op de West-Bank in Luxor. De Tombe is vooral bekend doordat er veel ambachten zijn uitgebeeld en de dame in de bikini zoals de Tombe bewaarders het noemen en je haar giegelend aanwijzen :lol:
En de afbeelding met de Giraffe is erg bekend.

Rekhmire was Vizier onder Toetmoses III en Amenhotep II.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let op de nek van de Giraffe, daar hangt een Aapje aan :lol:

Afbeelding

Afbeelding
De Beroemde Bikini Dame :)
Laatst gewijzigd door Nofret op wo 15 feb 2006, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Tom Maessen

Bericht door Tom Maessen » di 14 feb 2006, 23:07

Wat houdt ze eigenlijk zo stiekem in haar hand?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 14 feb 2006, 23:15

Een vaasje ofzo zal wel geurolie ( of zonnebrandolie :lol:) of iets dergelijks in zitten. :)
Lijkt me een beetje klein voor wijn.

Tom Maessen

Bericht door Tom Maessen » wo 15 feb 2006, 1:07

:idea: Nu je het zegt, precies een klein amphoortje (eerlijk gezegd was ik een verband aan het zoeken met de bikini, maar ik vond het nogal klein voor een bikini topje en de string had ze schijnbaar nog aan) :evil: foei ik, waar zat ik weer met mijn gedachten

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » wo 15 feb 2006, 6:21

:lol: :lol: :lol: tom je bent niet niks voor niks ene man he :lol: :lol: :lol:

@nofret maar de tombe van de endelen zijn fint ik weel mooierhaast allemaal dan dan die van de farao of ligt dat gewoon aan je smaak maar en deeze tobe heb je haast wel ene week nodig zeg om alles te bekijken dat aapje op de giraf hat ik niet gezien pas toen ik jou stukje tekst hat geleezen :lol:

anaksumatum

Bericht door anaksumatum » wo 15 feb 2006, 7:36

Ja die tombe is verbazend mooi. :shock:

Wat me opvalt aan die bikini-dame is dat ze niet op de gebruikelijke manier staat afgebeeld. Ze staat met haar heupen een kwart gedraaid. Normaal werden deze toch alleen in profiel afgebeeld :?:

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 15 feb 2006, 7:50

Wederom hele mooie foto's. Die giraffe is wel heel bijzonder, ik dacht dat er ook een giraffe-hiëroglief was.
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Philip Arrhidaeus

Bericht door Philip Arrhidaeus » wo 15 feb 2006, 20:18

Dit is inderdaad nr.100 Rechmire.
Waarom dan als titel 'Tombe van Sennefer'?

De tombe is vooral exceptioneel door zijn afmetingen, de mooie afbeeldingen en vooral het in T vorm vanaf de voorkamer schuin naar boven lopen van de kapel naar de schijndeur en de nis. (zichtbaar op de vierde foto van Nofret)

De afbeeldingen staan zo hoog in de kapel aan de noordzijde, dat het onmogelijk is om ze te bekijken. Vond ik toch persoonlijk toen ik er was.
Om nog maar eens duidelijk te maken dat deze afbeeldingen daarvoor eigenlijk niet bedoeld waren, maar eerder een functie hadden met betrekking tot het goed functioneren in het hiernamaals.

Het klopt wat Thoetmoses II zegt van die ongewone voorstelling van een kwart-gedraaide dame. Zeer zeldzaam. Maar ik dacht dat ze op de foto van Nofret in spiegelbeeld staat.

De derde foto van Nofret is ook zeer interessant:
je ziet een vijver vanuit de lucht getekend, als in grondplan. Op de vijver zie je dan een boot als het ware plat liggen op het water en rond de vijver platliggende bomen en mensen. (die oa de boot voortrekken)
Een mooi voorbeeld van het 'benaderen van verschillende kanten', typisch aan de oude Egyptenaren, en van het volledig willen afbeelden van iets, zoals het oog in een hoofd dat in profiel afgebeeld wordt.

anaksumatum

Bericht door anaksumatum » wo 15 feb 2006, 20:57

Philip Arrhidaeus schreef:Het klopt wat Thoetmoses II zegt van die ongewone voorstelling van een kwart-gedraaide dame. Zeer zeldzaam. Maar ik dacht dat ze op de foto van Nofret in spiegelbeeld staat.

Dat was ik wel Philp :lol:

Ja is echt wel zeldzaam he. Heb het nooit eerder gezien. Vandaar dat het me opviel. Ze staat inderdaad in siegelbeeld.

Iemand een verklaring voor deze ongewoonlijke afbeelding?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 15 feb 2006, 21:27

Nou Philip weer een foutje :oops: :oops: dat overkomt me wel meer als ik migraine heb gehad, dan zijn de hersens een lichtelijk geschut :?

Maar de Bikini Dame is inderdaad apart afgebeeld, zie je niet veel. Zo heb je ook een afbeelding uit de Tombe van Nebamun, dit stuk is helaas uit zijn Tombe gehakt en bevindt zich nu in het Britisch Museum en is nog unieker dan de Bikini Dame !! Denk dat jullie dit wel kennen.

Afbeelding

Afbeelding

anaksumatum

Bericht door anaksumatum » wo 15 feb 2006, 21:54

Vreemd zeg. Het lijken eerder Indische Fresco's!

Philip Arrhidaeus

Bericht door Philip Arrhidaeus » wo 15 feb 2006, 22:13

Nofret schreef:
Nou Philip weer een foutje dat overkomt me wel meer als ik migraine heb gehad

Wel Nofret, gezien wat jij allemaal voor het forum doet, zou het wel heel erg onmenselijk zijn indien er eens geen foutje in je berichten sloop.

Voor migraine:
http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=egypte&t=431390
eens proberen.
Maar eerlijk: ik kreeg net hoofdpijn door de spreuk op te zeggen. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Nobelen, Beambten & Deir el Medina”