TOMBE van SENNEFER

Heb je iets te vragen of te vertellen over Nobelen, Ambtenaren en het Kunstenaarsdorp Deir el Medina dan kan je dat hier.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

TOMBE van SENNEFER

Bericht door Nofret » za 25 feb 2006, 0:37

Sennefer werd Burgemeester van Thebe, tijdens de regering van Amenhotep II.
In deze tijd was Thebe (Luxor) de belangrijkste stad van Egypte. Zijn Tombe is vooral bekend om de wijnranken.
De Tombe verkeerd nog in een vrij goede staat en de Reliefs zijn prachtig van Kleur !! :D

Afbeelding
Een steile trap voert je de Tombe in

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Tombe van Sennefer en zijn Vrouw is zeker de moeite waard om te bezoeken als je in Luxor bent !!

:D
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » za 25 feb 2006, 9:15

ik ken zelf de tombe aleen om de druiven op het plavon het is werkelijk prachtig fint ik echt schiterent maar de rest van de relief zijn zo goed bewaard gebleven maar ik vraag me af de ingang die in dicht gemetselt geweest maar de achterkant van het metselwerk is dat ook beschilderd geweest of is het aleen tot de rand van de ingang gedaan want inpresiepen kan je de achterkant niet schilderen want dan moet er iemand voor altijd in die tombo opgeslooten zitten als die er niet uit kant want als je kijkt zie je altijd van ingangen in het algemeen dat de randen altijd van de reliefs weg zijn kan dat koomen dat het metselwerk er weg is gehaalt door de tonbe te openen

Philip Arrhidaeus

Bericht door Philip Arrhidaeus » za 25 feb 2006, 12:56

Steile trap inderdaad: 12 meter naar beneden.

Hans: de afbeeldingen zijn goed bewaard gebleven deels dankzij de uitstekende kwaliteit van de rotswanden hier. En of de redenering van het afbeelden van de volledige grafkamer hier van toepassing is zoals in het graf van Toetanchamon (dus ook de achterkant van de toegang naar de grafkamer), denk ik persoonlijk niet.

Wat uitzonderlijk is aan het graf van Sennefer:
-het volledig beschilderen van de wanden van de grafkamer zoals latere tombes.
-de afbeeldingen in de grafkamer hebben niet expliciet met het hiernamaals te maken, maar zijn gewoon van Sennefer en zijn vrouw Merit. (vertaald: geliefde)
-het gebruik maken van de oneffen structuur van de wanden van de grafkamer. Zo wordt op realistische manier een pergola met wijnranken afgebeeld.

De derde en vierde foto zijn van de voorkamer; op de eerste zie je twee keer een dame met een sistrum, op de tweede de begrafenisstoet, voorafgegaan door een priester.

Op de vijfde foto zie je links Sennefer, terwijl mensen hem brengen: een halssieraad, sandalen, een kledingsstuk, twee usjebtis, een dodenmasker, een hartvormig amulet … Hier zie je heel duidelijk hoe de oneffen wanden gebruikt werden voor de afbeelding van wijnraken.

Op de vierde zie je Sennefer en Merit gereinigd worden door een sem priester. Zij draagt de menat in haar rechterhand.
Voor de menat zie:
http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=e ... c&start=15

Ik denk dat de 10de foto in spiegelbeeld staat.

De 11de foto gaat over de pelgrimstocht naar Abydos, de wens van iedere oude-Egyptenaar. De Nijl is de zigzag afgebeeld band onderaan. Hier wordt tegenstroom gevaren, naar het zuiden dus, met behulp van de noordenwind.

Herinner ik me dat goed dat je vanaf het graf een prachtig zicht hebt op het Ramesseum? De tempel staat in het midden van deze foto, maar ik herinner me niet meer vanaf welk graf in Qurnah ik dit genomen heb. Heb jij enig idee Nofret?

Afbeelding

Horus
Priester

Re: TOMBE van SENNEFER

Bericht door Horus » do 27 sep 2012, 16:54

Wat is er gebeurd met het dak op foto 5?
Hebben ze dat nooit vlak gemaakt of is er iets anders gebeurd (Heb het nog nooit gezien)
Het lijkt wel alsof Sennefer plots gestorven is en ze het maar snel beschilderd hebben, maar als je kijkt naar de kwaliteit van de schilderingen lijkt dat onwaarschijnlijk.
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 27 sep 2012, 17:23

Dat hoort zo, het zijn druivenranken en zo krijg je juist een sterker golvend effect v/d ranken !!
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Horus
Priester

Bericht door Horus » do 27 sep 2012, 17:36

Ooh vandaar. Daar hebben ze toen goed overnagedacht. Bedankt <thumbup> *00
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

saskia28

Bericht door saskia28 » do 27 sep 2012, 18:00

wauw mooie foto's :)

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » do 27 sep 2012, 20:13

Ik ben in 1997 in dit graf geweest, schitterend mooi!!
Het mooie was: als kind van 10 jr had ik een tekening gemaakt uit een Egypte-boek, -was als kind al gek op Egypte-
Mijn moeder had die (natuurlijk trots) altijd bewaard.
Toen ik in Sennefers graf kwam herkende ik het meteen van die tekening, thuisgekomen heb ik die tekening bij mijn moeder opgehaald, en hem bij mijn foto's in het reisboek geplakt.

Ja het plafond golft, en dat was ook inerdaad de bedoeling.

Ik heb er altijd al iets mee gehad: in mijn manuscript: 'Het zand der eeuwigheid' Is Sennefer de hoofdpersoon.
(Niet de echte Sennefer maar een verzonnen romanfiguur)

In mijn verhaal is Sennefer een boerenzoon die in het leger van Farao dienst neemt, en het vreselijk vindt!
Hij redt bij toeval het leven van de kinderen van zijn commandant, en krijgt als beloning een slavin en een gouden ring.
Ook kan zijn commandant het regelen dat hij het leger verlaat en een opleiding als schrijver (zijn hartewens) kan volgen.
Zo klimt hij steeds hoger op de maatschappelijke ladder, en brengt het tot hoofdopzichter van Farao's voorraadmagazijnen. (En natuurlijk wordt hij verliefd op zijn slavin Asja) <greensmile>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Nobelen, Beambten & Deir el Medina”