TOMBE van RAMOSE

Heb je iets te vragen of te vertellen over Nobelen, Ambtenaren en het Kunstenaarsdorp Deir el Medina dan kan je dat hier.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

TOMBE van RAMOSE

Bericht door Nofret » za 08 apr 2006, 23:00

Ramose was Vizier van Egypte onder de regering van Amonhotep III en Amonhotep IV (Achnaton) zijn vrouw heet Meryet-Ptah.

In zijn onafgemaakte Tombe zijn ook invloeden uit de tijd van Achnaton te vinden.
De Tombe is erg groot voor een prive-Tombe en bevat ook diverse Pilaren en reliefs zowel geschilderd als in Relief.

Afbeelding

Afbeelding
Ingang van de Tombe

Afbeelding

Afbeelding
Op een wand zijn geschilderde Reliefs van de begrafenis Stoet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De zijde met de opgelegde Relief stelt het begrafenis maal voor met de Familie van Ramose.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Amarna Zijde met de Aton

Afbeelding
In deze Reliefs herken je gelijk de Amarna Stijl.

Afbeelding
Op deze afbeelding herken je duidelijk de contouren van Achnaton, vreemd dat ze toen als ze reliefs weghakten dat ze toch vaak aan de vorm nog herkenbaar zijn :shock: :) Dit fenomeen kom je vaak tegen in Tempels en Tombes.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Nebcheproere Tutanchamun

Bericht door Nebcheproere Tutanchamun » zo 09 apr 2006, 7:00

Vooral de intieme scene -man en vrouw- vind ik fantastisch.
Zo blijkt toch ook dat de aten cultuur zijn sporen naliet.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 10 apr 2006, 21:04

Het bijzondere aan deze Tombe is dat je hier ziet dat de regering is overgegaan naar Achnaton en dat men toen verder is gegaan in de Amarna stijl.
En er ook weer mee is opgehouden, hoogst waarschijnlijk omdat men toen naar de nieuwe stad van Achnaton, Achet-Aton is verhuist !

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » di 11 apr 2006, 5:09

het is een heele aparte tombe maar heel erg mooi

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 28 aug 2006, 0:48

de laatste close-up van de familie van Ramose heb ik als replica relief in m'n kamer staan :) zo prachtig is deze afbeelding!

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 28 aug 2006, 22:59

Zoiets als deze ?? Dit is een kleintje, in Gurna gekocht bij die man die die dingen maakt, heeft echt hele mooie staan daar !! Die zal je dan ook wel kennen denk ik ??

Afbeelding

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 29 aug 2006, 7:16

ja inderdaad! zoals die! ik zal later een foto van de mijne posten.. kleine details natuurlijk anders omdat het allemaal met de hand gemaakt is.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 29 aug 2006, 7:55

toch maar nu ff snel nog:

Afbeelding

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 29 aug 2006, 12:05

heb hem ff verkleind Sa-Bastet, zo kan je hem beter zien :)

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 29 aug 2006, 20:48

Nofret schreef:heb hem ff verkleind Sa-Bastet, zo kan je hem beter zien :)

ja inderdaad... sorry, heb de forumregels wel doorgelezen en weet dat je maar een bepaalde grootte mag hebben om foto's te plaatsen, maar wilde hem zo graag laten zien en mijn pc is een beetje raar op het moment (tijdelijke vervang pc) dus kon hem zelf niet verkleinen.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 29 aug 2006, 21:22

Oh dat geeft niet hoor, maar omdat je de balk moest verschuiven om de hele foto te zien heb ik hem ff kleiner gemaakt, mooi zijn ze he !! :D

Trouwens bij imageshack kan je de fotoos ook kleiner zetten, hoewel het soms niet eens lukt :?

heb je mijn relief al gezien die ik in mijn persoonlijke map heb gezet ?? Die is zoooooooooooooo vreselijk mooi !!! Hij staat ergens onderaan:

http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=egypte&t=341990

Ach-iker-n-Re

Bericht door Ach-iker-n-Re » do 31 aug 2006, 17:44

Het ziet er een prachtige tombe uit en de stijl uit de periode van Achnaton is inderdaad wel terug te vinden. Mooie en duidelijke foto's, dat moet gezegd worden.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » zo 03 jun 2007, 15:08

De tombe van Ramose is prachtig. Ik heb hem deze keer weer bezocht en heel avontuurlijk ook echt beneden in de ''kelder'' (om het zo maar te noemen) geweest. Het was pikdonker, en kon letterlijk geen hand voor ogen zien behalve waar de zaklantaarn scheen. Een meter of honderd de oude traptreden af en uiteindelijk kwamen we in een ruime zaal gesteund door 4 zuilen. Aan alle kanten van de zaal waren nog kleinere vertrekken, waarvan er in één van die vertrekken een menselijke schedel lag. Waar de rest van het lichaam is weet ik niet en ik vraag me ook af wie het was aangezien de tombe nooit in gebruik is genoemen en zelfs niet eens is afgemaakt.

hier nog wat foto's van de tombe...

hal met zuilen
Afbeelding

familie van Ramose
Afbeelding

Stralen van Aten en de cartouche ''Amenhotep Hekawaset''
Afbeelding

Akhenaten
Afbeelding

daar beneden was er dus niet genoeg licht om goed te kunnen fotograferen
Afbeelding

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » zo 03 jun 2007, 15:28

Is een prachtige tombe met een mix van pre-Amarna en Amarna stijl.

Ben je naar beneden in de "kelder" geweest? Je ziet daar geen hand voor ogen, maar als je daar in je eentje loopt krijg je het gevoel dat je de eerste bent die daar loopt. Dan krijg je heel even een Howard Carter gevoel :lol:

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » zo 03 jun 2007, 17:28

Ben je naar beneden in de "kelder" geweest? Je ziet daar geen hand voor ogen, maar als je daar in je eentje loopt krijg je het gevoel dat je de eerste bent die daar loopt. Dan krijg je heel even een Howard Carter gevoel :lol:

haha ja inderdaad... ik moet eerlijk zeggen dat toen ik daar langs die zuilen liep echt moest denken aan die documentaire van Belzoni toen hij het graf van Seti I ontdekte. haha...was echt wel cool. maar volgens mij zijn er ook niet echt super veel mensen geweest toch... onderzoekers ja, maar ik denk niet dat er daar elke week buitenlanders komen.

en vraag me nog steeds af van wie die schedel is!!!!

Plaats reactie

Terug naar “Nobelen, Beambten & Deir el Medina”