TOMBE van PASHEDU, DEIR el MEDINA

Heb je iets te vragen of te vertellen over Nobelen, Ambtenaren en het Kunstenaarsdorp Deir el Medina dan kan je dat hier.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

TOMBE van PASHEDU, DEIR el MEDINA

Bericht door Nofret » ma 12 jun 2006, 9:20

Pashedu leefde waarschijnlijk tijdens de regering van Seti-Ramses II. Zijn titel was, Servant in the Place of Truth on the West of Thebes".
Begonnen als steenwerker is hij opgeklommen tot chef van een van de twee werkgroepen.
In het graf zijn diverse afbeeldingen van Goden te zien en van Pashedu, zijn vrouw Nedjembehdet en kinderen van het stel.
Het graf is in 1834 gevonden.

Afbeelding
Ingang/Uitgang

Afbeelding
Doorgang met de de twee Anubissen, die kijken naar de Tombe ingang.

Afbeelding
De West-Wand, Osiris draagt de Nemes, zijn gezicht is groen, als de God van de Vegetatie, achter hem zit Horus en is een Oedjadoog, waaronder Pashedu zit in een houding van aanbidding.

Afbeelding
Dit is in de Grafkamer, de God Ptah-Sokar, in de vorm van een Valk met gespreide vleugels, op de Zonnebark van de ochtend.

Afbeelding
Hier knielt Pashedu onder een Dadelpalm, om water te drinken uit de Nijl. Rondom de Palm staat hoofdstuk 62 uit het dodenboek, de formule om te drinken in de Duat, dat is de onderwereld.

Afbeelding
Pashedu voor Re-Harakhte

Afbeelding
Osiris, Isis en Nut

Afbeelding
De Echtgenote van Pashedu, Nedjembehdet

Afbeelding
De ouders van Pashedu, Menna en Huy, achter hen een vriend van Pashedu, Nefersekheru.
Let op het haar van zijn vader dat is wit/grijs, dit wordt niet vaak zo afgebeeld.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » ma 12 jun 2006, 11:06

wel leuk dat ze zo zijn afgebeeld de vader en moeder van hem met grijs haar hier een echte Dadelpalm Afbeelding
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 12 jun 2006, 11:17

Wat een prachtige foto's van een prachtig beschilderde prachtige tombe. Echt heel erg mooi, prachtige kleuren en nog zo goed bewaard gebleven. Heel mooi. Eigenlijk doet Pashedu niet onder voor tombes in het Dal der Koningen en het Dal der Koninginnen.

Trouwens, in het boek 'De Schatten van Luxor en de Vallei der Koningen' van 'Kent Weeks' staat veel info over de tombe van Pashedu met veel mooie foto's.
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

lize

Re: TOMBE van PASHEDU, DEIR el MEDINA

Bericht door lize » ma 12 jun 2006, 17:14

Ik vind het bijzonder mooi hoe je al die uitleg en foto's kan geven.
Het heeft me geholpen voor mijn presentatie. Als ik iets kan terugdoen... :wink:

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 12 jun 2006, 19:05

lize schreef:Ik vind het bijzonder mooi hoe je al die uitleg en foto's kan geven.
Het heeft me geholpen voor mijn presentatie. Als ik iets kan terugdoen... :wink:

Dat is leuk dat je ermee geholpen ben !! Weet je je cijfer al of moet je de presentatie nog houden ?? :D
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

peer

Bericht door peer » di 13 jun 2006, 7:11

Afbeelding
Hier knielt Pashedu onder een Dadelpalm, om water te drinken uit de Nijl. Rondom de Palm staat hoofdstuk 62 uit het dodenboek, de formule om te drinken in de Duat, dat is de onderwereld.

voor de liefhebbers de spreuk :

Het grote hemelse watervat word geopend voor osiris, het vloeibare firmament wordt geopend,het water van Hapi, voor de heer van de horizon, in deze mijn naam van Pedes.
Laat mij over water beschikken zoals mijn ledenmaten over Seth. Ik ben diegene die de hemel doorkruist, ik ben de leeuw Re, ik ben de stier. Ik heb het lendestuk opgegeten, ik heb de koeienpoot opgegeten; ik ben de eilanden van het rietveld rondgegaan.
Mij is de eeuwigheid zonder grenzen gegeven; ik ben waarlijk diegene die de eeuwigheid als erfenis heeft ontvangen,degene aan wie de duurzaamheid is gegeven.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 13 jun 2006, 7:36

dat is leuk om te weeten maar wat bedoelen ze met de 1e zin ?
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

peer

Bericht door peer » di 13 jun 2006, 7:51

hans.hutting schreef:dat is leuk om te weeten maar wat bedoelen ze met de 1e zin ?

Tja veel zinnen in het dodenboek zijn een beetje onbegrijpelijk, ze hebben het ok niet helemaal correct kunne vertalen, maarja het gaat om het idee zeg ik altijd maar:)

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 13 jun 2006, 9:09

oke bedankt maar jah wat is jou idee dan ? peer

Plaats reactie

Terug naar “Nobelen, Beambten & Deir el Medina”