DEIR el MEDINA, Het KUNSTENAARSDORP

Heb je iets te vragen of te vertellen over Nobelen, Ambtenaren en het Kunstenaarsdorp Deir el Medina dan kan je dat hier.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

DEIR el MEDINA, Het KUNSTENAARSDORP

Bericht door Nofret » wo 13 dec 2006, 21:43

Deir el-Medina
Afbeelding

Deir el-Medina was een nederzetting die zich vlakbij de Vallei der Koningen bevond. Het dorp ligt tussen het Ramesseum en Medinet Haboe in en is ontstaan onder Tutmoses I, maar de oude Egyptenaren beschouwen Amenhotep I als stichter.

Het dorp is een archeologische schat om het dagelijkse leven te onderzoeken, maar toch moet er rekening mee worden gehouden dat het geen doorsnee-dorp was. De meeste dorpen leefden immers van landbouw, maar in Deir el-Medina woonden kunstenaars en arbeiders die verantwoordelijk waren voor de rotsgraven in de Vallei der Koningen, de Vallei der Koninginnen en de graven van edelen. De Vizier en de Farao hadden rechtstreeks zeggenschap over het dorp. Er waren ongeveer zeventig huizen die alle hetzelfde patroon hadden.
Afbeelding

Ze bestonden uit vier ruimtes: twee slaapruimtes, één leefruimte en één magazijn, maar daarnaast was er een trap die naar het dak leidde, waar men ook kon vertoeven.
Afbeelding

Ook hadden ze vaak een kelder. De huizen van mensen hoger in rang waren ruimer en hadden meer kamers.
Afbeelding

Niet ver van het dorp liggen de Tombe's van de bewoners, die in de heuvel naast het dorp zijn gehakt,
Afbeelding

De Tombe's zijn vaak prachtig gemaakt en leren ons heel wat over hun levenswijze.
Afbeelding
Tombe van Ipuy, TT217

Dat is bijzonder omdat het dagelijks leven nooit afgebeeld wordt in (koninklijke) graven.

De gemeenschap woonde afgesloten van de rest van de buitenwereld. Voedsel en water kregen ze aangeleverd vanuit Thebe. De arbeiders waren verdeeld in twee groepen die het symbool waren voor de beiden zijden van een schip (stuurboord en bakboord).

Een bouwmeester stond aan het hoofd van een groep arbeiders. De volgende beroepen waren vertegenwoordigd in een groep: beeldhouwers, schilders, tekenaars en houtbewerkers. Meestal kregen zij aan het begin van de regeerperiode van een nieuwe Farao rechtstreeks opdracht om aan zijn eeuwige woning te beginnen. In de loop van de jaren werd het graf, dat uit verschillende gangenstelsels en kamers kon bestaan, klaar gemaakt en door de bouwmeester verzegeld. Als de Farao kwam te overlijden, ging de mummificatieperiode in. Die duurde 70 dagen. In die periode moest het graf helemaal klaargemaakt worden voor de begrafenis. wat echter niet altijd voor elkaar kwam. Het stoffelijk overschot kwam dan in Thebe aan en werd over land naar de Vallei der Koningen gebracht.

Het dorp werd bijna het hele Nieuwe Rijk gebruikt in de 18-19-20e Dynastie, met als uitzondering van de Amarnatijd, toen de graven in Achet-Aton (Amarna) werden gemaakt.
Afbeelding
De ingang naar het dorp.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Nephthys

Bericht door Nephthys » do 14 dec 2006, 16:05

:oops: owww :oops: moeten dat huisjes voorstellen :oops: ik vroeg me al elke keer af wat dat "doolhafje" van muurtjes moest voorstellen :roll: :oops: :P

maar in deir el madina hebben ze tog ook een hathor tempel...?
of heb ik dat mis :roll:

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 14 dec 2006, 16:27

maar in deir el madina hebben ze tog ook een hathor tempel...?
of heb ik dat mis Rolling Eyes

Dat heb je niet mis :) zal daar morgen wat fotoos van plaatsen :)

Nephthys

Bericht door Nephthys » vr 15 dec 2006, 17:10

ja ik heb er ook wat plaatjes van...maar die kan k nu niet posten...

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » vr 15 dec 2006, 17:56

Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nephthys

Bericht door Nephthys » za 16 dec 2006, 15:39

ja die is het hans... :) tenminste voor zover ik weet :roll:
ik heb ook paar mooie plaatjes van....maar ik ben die site kwijt waarmee je je plaatjes op het forum kan zetten :roll:

Nephthys

Bericht door Nephthys » za 16 dec 2006, 16:06

dank je nofret :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik vind die bovenste plaatje erg mooi vooral met die kleuren nog enzo dat zie je ook nog bij die onderste... :)

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » za 16 dec 2006, 16:38

oh prachtig! dat is inderdaad een mooie (maar kleine) tempel... dat onderste relief vind ik echt mooi. die bloemen konden ze zo mooi maken!

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » za 16 dec 2006, 22:44

jahhet is zeker een heele mooi tempel maar jah vaak de kleinste dingen zijn het mooiste hihi :lol:
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 16 dec 2006, 23:25

Hier nog een paar fotoos die ik daar pas heb gemaakt :)

Afbeelding
Natuurlijk Hathor, duidelijk herkenbaar in deze vorm.

Afbeelding
De vier zonen van Horus

Afbeelding
Ook Nekhbet is hier te vinden.

Afbeelding

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 18 dec 2006, 21:29

wat is die lotus (zoals altijd) toch weer mooi gedaan he onder de Zonen van Horus.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 18 dec 2006, 21:52

Ja echt wel, ik ben ook altijd dol op de Lotus !! Soms zijn ze zo mooi gekleurd ook !!!
Kijk hier een echte, gemaakt in de vijver afgelopen x bij het Cairo Museum, zooooooooooo mooiiiiiiiii

:shock: :)

Afbeelding

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 19 dec 2006, 7:26

jah hat zijn zeker mooien bloemen dus snap ook wel waarom zij hem zo bizonder vonden

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 19 dec 2006, 7:41

Inderdaad, een prachtige bloem. Wat kan de natuur toch mooi zijn.

Sommige koninklijke juwelen uit het Middenrijk verbeelden ook lotusbloemen. Op onderstaand pectoraal, van prinses Mereret, zijn ook lotusbloemen afgebeeld:

Afbeelding
Pectoral of Mereret
JE 30875 (CG 52002 Cairo Antiquity Museum
Material: Gold, Carnelian, Turquoise, Lapis Lazuli, Amethyst
Size: Height: 6.1 cm; Width: 8.6 cm
Location: Dahshur, Funerary Complex of Senusret III, Tomb of Mereret
Excavator: Jacques de Morgan's Excavations of 1894
Period: 12nd Dynasty, Reign of Senusret III (1878-1841 BC)
This pectoral features griffins sampling on Egypt's enemies This piece was among some of the first jewelry to be unearthed by excavators in Egypt.

Echt een adembenemend juweel, wat een vakmanschap...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nephthys

Bericht door Nephthys » di 19 dec 2006, 16:11

ik vind echt zo knap hoe ze dat maken he...

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » di 19 dec 2006, 19:54

ja inderdaad het heeft maar een paar raakpunten en toch bleef alles mooi aan elkaar zitten.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » wo 20 dec 2006, 6:45

jah het waaren echte vak mensen want ik denk dat ze het gewoon uit een stuk maakten en dan de opstaande stukken waar de steenen in vallen er op zetten

Plaats reactie

Terug naar “Nobelen, Beambten & Deir el Medina”