Beroepen van vader op zoon

Heb je iets te vragen of te vertellen over Nobelen, Ambtenaren en het Kunstenaarsdorp Deir el Medina dan kan je dat hier.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
johanotep

Beroepen van vader op zoon

Bericht door johanotep » ma 29 mar 2010, 20:36

In het Oude Egypte was het vrij normaal dat de zoon hetzelfde beroep ging doen als zijn vader. Volgens mij kunnen we dat nog goed zien in het kunstenaarsdorp Deir el Medina.
Nu vroeg ik mij af: Zijn er beroemde voorbeelden van een vader en zoon uit het Oude Egypte die allebei een heel ander beroep hadden?

neferaten
Site Admin

Re: Beroepen van vader op zoon

Bericht door neferaten » di 30 mar 2010, 7:12

Dat is een leuk onderwerp Johanotep <thumbup>
Ik zie nu wel weer hoe weinig ik eigenlijk weet van het oude Egypte , want een antwoord hier op heb ik niet.. <shy>

Ik las ergens iets vreemds. Namelijk:
If the girl’s age is crossed 25 then she have the rights to get the fathers job, and also she have the rights in the father’s property.
Hier heb ik nog nooit van gehoord iig <verward>
Nefertiti - The beautiful one has come....

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 30 mar 2010, 7:37

Denk dat een goed voorbeeld is Amenhotep, zoon van Hapoe, de vizier van Amenhotep III. Hij was van eenvoudige komaf en heeft zichzelf omhoog gewerkt.

Nog een voorbeeld is Senmut van Hatsjepsut:
Afbeelding
Senmut en Neferure. Foto Nofret
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 30 mar 2010, 19:47

Ramses II was farao en één van zijn zonen (ik dacht dat het Chaëmwaset was) was archeoloog <egypt>
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

johanotep

Bericht door johanotep » di 30 mar 2010, 20:04

Het gekke van het Oude Egypte is dat je altijd van het ene op het andere onderwerp overgaat.
Even gegoogeld op Senenmut en dan zie je dat de tombe van zijn ouders, Ramose en Hatnofer, gevonden is en zie je een paar van de voorwerpen die ze daar gevonden hebben, zoals:
Afbeelding
en Afbeelding

Even verder lezen en weer wat nieuwe informatie in mijn geheugen opgeslagen. Gelukkig vergeet ik ook regelmatig iets, zodat er altijd weer ruimte ontstaat om opnieuw "nieuwe" informatie tot me te nemen.

johanotep

Bericht door johanotep » za 03 apr 2010, 15:37

Er zijn nu twee voorbeelden genoemd van beroemde zonen met eenvoudige ouders.
Beide uit het Nieuwe Rijk. Hoe werden mensen dan geselecteerd om door te groeien in een andere functie?
Was er een basisopleiding voor iedereen, waar de talenten werden uitgeselecteerd? Hoe was het scholingssysteem in die tijd, en is dit iets dat past bij het Nieuwe Rijk en dat in de eeuwen daarvoor niet gebeurde?
Wie heeft er nog een paar antwoorden op mijn vragen, of een goed boek dat deze onderwerpen behandelt?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 04 apr 2010, 16:34

Denk dat ouders als ze het zich ff konden veroorloven, hun kinderen schrijven lieten leren en dat zoals nu de uitschieters werden opgemerkt en zich dan verder konden ontwikkelen <egypt>

Een boek hierover ben ik nog nooit ergens tegen gekomen <verward> Het gevolg van weinig info hierover misschien ??

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 04 apr 2010, 18:22

Ik denk dat een ander beroep dan dat van je vader vooral weggelegd was voor de elite, volgens mij gold "wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje" in Egypte. Alleen zonen van priesters, mensen aan het hof en vrienden van de farao konden echt carrière maken, een arme boer kon het wel schudden.

En wat het voorbeeld van prins Chaëmwaset betreft, uiteindelijk was hij natuurlijk in de eerste plaats een prins die voorbestemd was farao te worden. Dat de hoge leeftijd van zijn vader daar een stokje voor stak was gewoon pech. Dat archeoloog zijn van hem was denk ik vergelijkbaar met het watermanagement van prins Willem-Alexander. In eerste instantie de toekomstige koning, en om zich in de tussentijd niet te vervelen doet ie het watermanagement er gewoon bij. Zoiets.
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 04 apr 2010, 18:36

Dat is niet echt een voorbeeld he van Chaëmwaset, zoon van een Farao, trouwens ff tussen haakjes, naar de inscripties overgebleven uit die tijd, had hij wel plezier in zijn werk, dacht ik, ook heel belangrijk en nu nog <egypt>

Om verder een oordeel te geven, ja dat blijft moeilijk, omdat er weinig gegevens over zijn gebleven. Wat ik wel weet dat goede kunstenaars ten zeerste gewaardeerd werden en meestal werd dat dus ook van vader op zoon doorgegeven, zodat hij of meer zoons hem op konden volgen, dat is wel duidelijk geworden na de opgraving van Deir el medina en de Ostraka Put <egypt> Helaas zijn veel bewijzen op dat vlak verdwenen, vanwege het bouwen met leem, ongetwijfeld zal er nog wel het een en ander onder het zand liggen !! Hopelijk wordt dat ook nog gevonden, de ostraka bestaat gelukkig meestal uit kalksteen of aardewerk, dus er moet echt nog veel te vinden zijn <egypt>

Plaats reactie

Terug naar “Nobelen, Beambten & Deir el Medina”