EL KAB, 18e DYNASTIE, Tombe van Paheri

Heb je iets te vragen of te vertellen over Nobelen, Ambtenaren en het Kunstenaarsdorp Deir el Medina dan kan je dat hier.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

EL KAB, 18e DYNASTIE, Tombe van Paheri

Bericht door Nofret » za 27 okt 2012, 22:52

Paheri was Gouveneur van Nekhen, tijdens de regering van Toetmoses III. Zijn titels waren:

Gouveneur van Nekhen
Schrijver en Opzichter van het Graan, van Dendera t/m Nekhen
Voogd van Prins Wadmose, het is niet duidelijk wie deze prins precies was, misschien een zoon van Toetmoses III.

De in de rots gehouwen Tombe is 4 mt lang en ong. 3.50 mt breed. De voorkant is helaas zwaar beschadigt er stonden gebeden voor Amon-Ra en andere Goden.

Afbeelding

Afbeelding

De ingang van de Tombe, helaas zwaar beschadigt.

Afbeelding
Paheri met de officiele staf van zijn ambt.

Afbeelding
Ook hier graffitie te vinden, in de vorm van vroegere bezoekers.

Afbeelding
Familie en vrienden van Paheri aan het Banket.

Afbeelding
Paheri en zijn vrouw Henuterneneh en een schattig Aapje onder de stoel van Henuterneneh.

Afbeelding
De 3 beelden achter in de Tombe zijn, Paheri, zijn vrouw Henuternenehen zijn moeder Kem.

Afbeelding
In het boogje staan de zogenaamde "Muu" men weet de preciese betekenis van deze figuren niet, speculaties zeggen, dat het een soort dansers zijn en/of semi Goden en/of helpers om de gestorvene te begeleiden naar het hiernamaals.

Afbeelding
Paheri met Wadmose op zijn schoot. Rechts in het midden zitten Paheri en zijn vrouw onder een baldakijn, Paheri met zijn officiele staf en zijn vrouw met een Lotusbloem in de hand, het symbool van de wedergeboorte. Ze kijken naar de offers die ter ere van hen worden aangeboden.

Afbeelding
Op de westelijke muur zie je Paheri in zijn officele functies, oa. inspectie van het graan.

Afbeelding

Hier worden de boten rijkelijk geladen met graan.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Re: EL KAB, 18e DYNASTIE, Tombe van Paheri

Bericht door Thoetmosis XII » zo 28 okt 2012, 13:05

Prachtig die kleuren!!!!
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 28 okt 2012, 13:23

Wat een schitterend graf!
Hele mooie voorstellingen, vooral de laatste foto: de boten die met graan worden geladen, heel simpel en rustig, maar toch zo krachtig en levendig!

Het lijkt wel of de plafonds zwart geroet zijn, waarschijnlijk hebben er in de oudheid mensen in gewoond, dat gebeurde regelmatig.

Bedankt voor het plaatsen Nofret, van deze foto's zal iedereen weer genieten.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Seti

Bericht door Seti » do 15 nov 2012, 17:13

Weer zo'n prachtige serie foto's van je, Nofret. Je moet wel een onuitputtelijke voorraad opnamen hebben. Naar ik aanneem, dateert een aantal ervan wellicht nog uit de tijd van de NIET digitale fotografie. Voor al die foto's heb je zeker een pakhuisje gehuurd. Wat mij betreft ga je nog lang door met publiceren. Overigens een paar vraagjes: Heeft dit graf ook een nummer ? en de tweede vraag: Kan jij ook hiëroglyphen lezen, want als je die tekens omzet moet je toch ook oud Koptisch kunnen lezen ? Ik ben benieuwd.

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » do 15 nov 2012, 17:32

Lezen is niet het goede woord. ontcijferen komt meer in de richting

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » do 15 nov 2012, 18:57

Ja we kunnen Nofret eigenlijk wel een oud Egyptische titel geven. zoiets als:

"De hoogste opzichteres van Farao's archief en Koninklijke afbeeldingen" <lol>

Prachtig graf, en als ik die foto's bekijk dan zie je dat er in vroeger tijden gewoon op los gehakt is!
Die 3 beelden van Paheri, zijn vrouw en moeder: volgens mij is het middelste beeld er gewoon met grof geweld uitgesloopt.

Ook zie je op die prachtige boten een man die gewoon met iets scherps is weggekrast, eeuwig zonde!!!

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 15 nov 2012, 20:19

De moslimbroeders waren er vroeg bij in el-Kab <lol>

Maar inderdaad, Nofret heeft een fotoarchief om spuugjaloers van te worden (en vooral de afdeling Abydos lijkt me daarin interessant) <egypt>
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » do 15 nov 2012, 21:19

Ik mag het hier niet vragen, doe het dus wel in het boekentopic, hahahahaha zie daar dus!!! <crazy>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 16 nov 2012, 23:44

Seti schreef:Weer zo'n prachtige serie foto's van je, Nofret. Je moet wel een onuitputtelijke voorraad opnamen hebben. Naar ik aanneem, dateert een aantal ervan wellicht nog uit de tijd van de NIET digitale fotografie. Voor al die foto's heb je zeker een pakhuisje gehuurd. Wat mij betreft ga je nog lang door met publiceren. Overigens een paar vraagjes: Heeft dit graf ook een nummer ? en de tweede vraag: Kan jij ook hiëroglyphen lezen, want als je die tekens omzet moet je toch ook oud Koptisch kunnen lezen ? Ik ben benieuwd.

Hier meer info over de Tombe:

http://www.osirisnet.net/tombes/el_kab/ ... ahery1.htm

Heb indd een heel archief en helaas was er niet altijd al digitaal, een van de mooiste uitvindingen <egypt> <egypt> Wat betreft hierogliefen lezen, daar heb je geen koptisch voor nodig, kan wel wat lezen, maar merk wel nu ik er zo'n tijd tussen uit ben geweest, dat het tijd wordt om het weer op te halen Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

saskia28

Bericht door saskia28 » za 17 nov 2012, 8:17

wauw wat een prachtig graf! en zo gedetailleerd! jammer dat het zo beschadigd is.
ik dacht dat hiërogliefen werden vertaald zoals m33⋅ṯ en ìp⋅n sr ṯswt

Seti

Bericht door Seti » za 17 nov 2012, 18:16

Ja, dat zag ik ook al een aantal malen staan, b.v. bij de titels van diverse vorsten. Dacht ik in m'n onschuld, dat mijn PC weer eens de hik had. Nu dat niet zo is, heb ik weer een andere vraag: Hoe kan je die benamingen uitspreken zonder dat je tong in stukken breekt ?

Seti

Bericht door Seti » za 17 nov 2012, 18:28

Nog even iets overigens: Nofret verwees voor dit graf ook nog naar Osirisnet.net. Stom, dat ik daar zelf niet aan gedacht had. Beter opletten dus. Heb de site net bekeken (die jongens hebben op die site er wel werk van gemaakt, zeg) en.......... Ik heb weer eens een weekendje overwerk. Bedankt.

Plaats reactie

Terug naar “Nobelen, Beambten & Deir el Medina”