het maaken en plaatsen van een obelisk

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
hans.hutting

het maaken en plaatsen van een obelisk

Bericht door hans.hutting » wo 01 mar 2006, 9:44

De obelisken werden in een steengroeve gemaakt, die meestal kilometers weg lag van de tempel of plaats waar hij zou komen te staan. De Obelisk werd in verschillende stappen gemaakt:
• Eerst verwijderde men de bovenste laag van de ruwe rots door deze afwisselend met vuur te verhitten en direct met water te koelen. En hakte de zijkanten verder uit. Het oppervlak werd gladgeslagen met zware stenen kogels.
• Om de onderkant los te krijgen hakte men tunneltjes, die werden gevuld met houten balken totdat de obelisk helemaal vrij lag. Daarna werd hij op een slede naar de boot getrokken.
• Met de boot en slede vervoerde men de obelisk naar de tempel, waar men een lange helling had gebouwden daarachter een kuil met zand. Onder het zand lag de sokkel.
• Bovenop liet men de obelisk langzaam kantelen, over de rand naar beneden. Hij kwam in het zand terecht, dat men via een tunnel weghaalde. En stond de obelisk op zijn sokkel.

Afbeelding

Afbeelding

Nebcheproere Tutanchamun

Bericht door Nebcheproere Tutanchamun » wo 01 mar 2006, 10:04

Dat wist ik nog niet;);)
was het niet in de tempel van Hatsjepoet dat de manier van werken staat afgebeeld?

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » wo 01 mar 2006, 14:28

ik denk dat ej dat het besten aan nofret kan vraagen hoor

Nebcheproere Tutanchamun

Bericht door Nebcheproere Tutanchamun » wo 01 mar 2006, 14:28

ik had dat gelezen in een strip, maar weet niet of het waar is 8)

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » wo 01 mar 2006, 14:30

haha zeker papyrus :lol:

Nebcheproere Tutanchamun

Bericht door Nebcheproere Tutanchamun » wo 01 mar 2006, 14:37

jep Afbeelding

tja, ik heb die zoveel gelezen, daar is mijn passie voor Egypte uit ontstaan.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » wo 01 mar 2006, 16:15

ik keek papyrus altidj al op tv maar daar was mijn passeal lang van de vooren onstaan hahaha maar jah meschien weet nofret of dat er in die tempel staat hoe datgedaan werd

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 02 mar 2006, 9:23

Er staan trouwens meer obelisken buiten Egypte dan in Egypte.
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 14 mar 2006, 17:02

Op deze foto is nog te zien hoe de Obelisken vervoerd werden, het Relief is tegenwoordig nog nauwelijks zichtbaar in de Tempel :cry:

Afbeelding

Op de Rode Kapel van Hatsjepsut in het Open Air Museum in Karnak staan de 2 Obelisken ook afgebeeld.

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » di 14 mar 2006, 17:10

hoe bedoel je dat nofret is het relief zo erg aangetast of is het niet meer voor het publiek zichtbaar

Het oog van Horus

Bericht door Het oog van Horus » za 31 mar 2007, 18:45

Thoetmosis XII schreef:Er staan trouwens meer obelisken buiten Egypte dan in Egypte.

Op deze site staat een overzicht van alle 30 obelisken.
Ook staan er foto's bij afgebeeld.
http://members.aol.com/Sokamoto31/obelisk.htm#alllist

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » za 31 mar 2007, 18:50

:shock: :shock: verschrikkelijk met die dingen er boven op op die obelisken bija op allemaal
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Seti

Re: het maaken en plaatsen van een obelisk

Bericht door Seti » do 26 jan 2012, 12:56

De methode die Hans beschreef is nog enigszins te reconstrueren als je bij de onvoltooide obelisk bij Aswan gaat kijken. Ik was er o.a. in 2000 en toen mocht je nog in de gleuf naast de obelisk lopen. Er lagen ook nog van die kogels van het ultra harde dioriet, waarmee de obelisk werd uitgehakt en enigszins gladgemaakt. Je mocht het toen ook nog zelf even proberen. In 2005 was dat allemaal niet meer mogelijk. Wel is in die groeve nog een stuk van een andere obelisk te zien, waarvan de onderzijde al voor een deel was losgemaakt. Daar kon je vrijwel onder staan. Helemaal aan de nog smalle onderkant werden dan indertijd gaten geboord , wat met droog hout werd opgevuld. Door dat nat te maken (bij alle delen tegelijk) zette het hout uit en kwam de ruwe obelisk uiteindelijk los. Hij werd op een al enigszins hellend vlak gemaakt, zodat ze dan later naar de nijl kon worden geschoven om op schepen verder getransporteerd te worden.

scarabee
Farao

Re: het maaken en plaatsen van een obelisk

Bericht door scarabee » do 26 jan 2012, 15:05

Herinnering komt weer terug... Ja ben er in 1997 geweest (de onvoltooide obelisk) inderdaad ik heb er vlak naast gestaan, kon je hem gewoon aanraken!
De gaten waar de houten pinnen hadden gezeten, en die enorme scheur... <egypt>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”