De Egyptische lotusbloem

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

De Egyptische lotusbloem

Bericht door Nofret » ma 18 dec 2006, 23:34

De Egyptische lotusbloem,
AfbeeldingCairo Museum, Vijver in de tuin.

De lotus werd beschouwd als symbool voor de eeuwige kringloop van de zon en de regeneratie in het algemeen. Deze metafoor ontstond toen men bemerkte dat de bloem van de lotus, een soort waterlelie, zich 's avonds sloot en onder water verdween om 's morgens weer open te gaan. De lotusbloem was daarom voor de Oude Egyptenaren een symbool voor de hergeboorte.

In een van de scheppingsmythen was het de lotusbloem die oprees uit het oerwater. Uit de kelk van de lotus verscheen de eerste morgenzon, de zonnegod.

In veel afbeeldingen uit het oude Egyptische is de lotusbloem te zien.

Afbeelding
Tombe van Ramose TT55, Gurna
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 26 dec 2006, 9:51

ik wist niet dat hij onderwater ging als hij sluiten maar het zijn echt schiterende bloemen wat is de natuur tog mooi :D
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

neferaten
Site Admin

Re: De Egyptische lotusbloem

Bericht door neferaten » vr 26 dec 2008, 20:41

........de lotus, een soort waterlelie, zich 's avonds sloot en onder water verdween om 's morgens weer open te gaan.

O Wat grappig dat wist ik niet <egypt>
Nefertiti - The beautiful one has come....

PharaohAkhenaten

Bericht door PharaohAkhenaten » vr 26 dec 2008, 22:46

prachtige bloem <love> De lotus had toch ookwat met Horus te maken?
En het lijkt dan net de zon, het komt omhoog en ook weer naar beneden <greensmile>

p-sibuna

Bericht door p-sibuna » do 10 jun 2010, 19:40

De purperen lotusbloem vind ik de mooiste bloem die er is, het is mijn lievelingsbloem.
wel jammer dat je nergens zaadjes kan kopen voor in de tuin <lol>

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”