Egyptische Zuilen

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

Egyptische Zuilen

Bericht door Nofret » di 19 dec 2006, 0:42

Egyptische zuilen:

De Egyptische zuil is een statisch object dat op de grond staat en een dak van een Tempel ondersteund. Ze zijn er in verschillende vormen met verschillende motieven. Tijdens de Egyptenaren wordt het begin van de zuilenperiode ingeluid. De eerste zuilen werden eerst tegen een muur aangebouwd en later vrijstaand.
Afbeelding
Sakkara, zuilengang van het Djoser Complex.

Lotuszuil

De kapiteel heeft de vorm van lotussen. De kapitelen kunnen open en gesloten lotussen voorstellen. De meest voorkomende is de gesloten vorm. Meestal worden er 4, 6 en later zelfs 8 lotusbloemen voorgesteld. Het type zuil kwam al voor in het Oude Rijk en wordt vooral gebruikt in het Oude Rijk, Nieuwe Rijk en de Late Tijd. Er zit ook een gedachte achter want de lotus was de patroonplant van Neder-Egypte.
Afbeelding

Papyruszuil

Hierbij kon het gaan om een enkele of een hele bundel. Het kapiteel kon een gesloten of open bloem hebben. De gesloten papyruszuil komt het eerst voor in de tempel van Sahoere en de open papyruszuil verschijnt reeds in het tempelcomplex van Djoser. Beide types kennen een evolutie doorheen de geschiedenis en een kenner kan ze meestal in de juiste periode indelen. Mooie voorbeelden vinden we in Karnak en het Ramesseum.
Afbeelding
Ramesseum

Proto-Dorische zuil

Het gaat om een eenvoudige zuil met aan de top een verbreding die aan een platte vierkant ondersteund die op zijn beurt het plafond draagt. Er zijn veel te vinden in de Tempel van Medinet Haboe.
Afbeelding
Medinet Habu

Palmzuil

Het kapiteel heeft de vorm van opgaande palmbladeren, ze staan netzoals de papyrus en lotuszuil aan de bovenkant waar de onderkant is gedecoreerd met schilderingen. Een voorbeeld kan gevonden worden in de Tempel van Horus in Edfoe.
Afbeelding
Edfu

Hathorzuil

Ze steld de Godin Hathor frontaal (!) voor. De Godin werd voorgesteld met koeien oren en had vaak een Tempeltje op haar hoofd. Dit type zuilen werden gebruikt vanaf het Middenrijk en ze waren erg in trek bij Tempel voor Godinnen en vrouwen. Een mooi voorbeeld is de Tempel van Hatsjepsut (Deir el-Bahari). In de Late Tijd en onder de Ptolemeërs zal ze vooral voorkomen in de Mammisi. In de Tempel van Hathor in Dendera zijn er veel te vinden.
Afbeelding
Tempel van Hatsjepsut, Hathor Kapel
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 19 dec 2006, 7:30

leuk nofret aleen ene klein vraagje want de geslooten papyrus zui hoe ziet die er uit dan ? net zo as alle geslooten zuilen zo als de lotus ?
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 19 dec 2006, 7:45

Heel mooi stukje Nofret.
Vooral die Hathor zuilen zijn mooi. Maar had je niet ook zoiets als Osiris-zuilen, in Aboe Simbel??
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nephthys

Bericht door Nephthys » di 19 dec 2006, 16:06

k vind de palmzuile erg mooi.! :)

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » di 19 dec 2006, 19:59

Dit is echt interresant ik heb pas met kunstgeschiedenis het ook gehad over zuilen maar dan van de grieken en romeinen. Daar hadden ze de ionische, dorische en iets met een c maar die weet ik nu eventjes niet meer. :oops:

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 20 dec 2006, 1:34

ene klein vraagje want de geslooten papyrus zui hoe ziet die er uit dan ?

Afbeelding

Maar had je niet ook zoiets als Osiris-zuilen, in Aboe Simbel??

Afbeelding
Abu Simbel, Grote Tempel

Deze vindt je o.a. ook bij de Tempel van Hatsjepsut in Deir el Bahari:
Afbeelding

Dat zijn meer beelden die tegen de zuilen aan staan, of uitgehakt.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 20 dec 2006, 7:46

Wel mooie zuilen allemaal.
En, het moet allemaal wel nog mooier geweest zijn toen de kleur er nog grotendeels op zat...

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 20 dec 2006, 10:54

ja daarom is Medinet Habu ook zo geweldig, al die kleuren!!! :P

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » wo 20 dec 2006, 13:06

Het is dan ook zo raar als je films ziet die zogenaamd in het oude Egypte afspelen de tempels enz zijn dan kleurloos :roll:
Nefertiti - The beautiful one has come....

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 20 dec 2006, 13:48

ja inderdaad, dat zie je vaak in documentaires. zie je bijvoorbeeld priesters door de zuilenhal van Ramses II in Karnak lopen haha...volgens mij zouden de Egyptenaren de hal zelfs nog maar net herkennen als ze 'm vandaag de dag zagen.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 20 dec 2006, 16:56

Afbeelding
Luxor Tempel, Reconstructie

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 20 dec 2006, 17:02

wat ik me afvraag altijd wanneer ik dat soort reconstructies zie.. is of de verf die ze gebruikten waterbestendig was en of het probleem met het steen er niet altijd al is geweest? want in het Egypte van vroeger regende het meer dan het Egypte van vandaag. sommige bronnen spreken over hevige regens waardoor veel is beschadigd, kijk maar naar de waterschade in veel tombes in het Dal.

Het oog van Horus

Bericht door Het oog van Horus » wo 20 dec 2006, 20:33

Een leuk onderwerp om eens goed uit te gaan zoeken.
In de wikipedia kom je dit tegen over pigmenten (kleurstoffen).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pigment#Anorganische_pigmenten

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 21 dec 2006, 7:35

Wouw, die reconstructie is echt prachtig :shock: :shock: :shock: :shock:

Wat moet dat indrukwekkend geweest zijn, vooral voor mensen die gewend waren aan lemen huisjes...

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » do 21 dec 2006, 7:49

jah wat zou ik dat toen graag gezien hebben

maar de verf moest hegt middel gebrijkt worden anders werkt het niet denk dat de egypenaaren dat wel hadden anders zat het nu denk ik niet meer op de muuren van zommige tempels
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 21 dec 2006, 13:55

hangt er vanaf.... het kan ook best zijn dat ze de verflaag steeds moesten bijhouden. Overigens zijn de tempels waar nu nog deels de kleur opzit meestal van latere perioden of het zijn tempels die onder het zand hebben gelegen zodat het beschermd werd, zoals o.a. de tempel van Horus in Edfu en de tempel van Khnum in Esna.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 21 dec 2006, 15:19

In ieder geval zou ik wel graag een paar potten van die verf willen hebben, want hoe je het ook went of keert, de verf die er nog is is wel al duizenden jaren oud !! :shock:

Dus als je een paar potten van die verf hebt hoef je je huis maar 1x te schilderen :lol: :lol:

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 21 dec 2006, 15:45

ik zat toevallig vanmiddag nog te denken hoe onze steden eruit zullen zien over 1000 jaar. :oops:

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 21 dec 2006, 15:53

Als het zo doorgaat als nu in de wereld zullen onze steden er net zo uitzien als Gurna nu, ben ik bang voor :? :( :cry:

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 21 dec 2006, 17:07

dat zou ik wel mooi vinden om te zien opzich ^^

maarja, ik denk eerder dat als het zo doorgaat dat we onze steden onder water zullen moeten zoeken tegen die tijd :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”