TEMPEL PYLOON

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

TEMPEL PYLOON

Bericht door Nofret » zo 14 jan 2007, 20:05

Pyloon

Een pyloon (Gr. pylon: grote toegang of gebouw aan een poort)
Afbeelding
was een soort toegangspoort die werd gebruikt in het Oude Egypte. Ze bestonden uit twee muren met daartussen een toegang. We vinden er voorlopers van in het Oude Rijk en het Middenrijk, maar de echte Pylonen verschijnen pas in de 18e dynastie. Ze stonden voor een Tempel en waren hol van binnen. Binnenin waren er trappen die naar boven leidden
Afbeelding
en er waren kleine raampjes in gemaakt. De buitenkant van de pyloon was meestal versierd met reliëfs van de koning of goden. Aan de pylonen waren een soort nissen gemaakt waar vlaggenstokken aan konden hangen. Bijna alle Egyptische Tempels hadden pylonen, maar vooral die van Edfu is goed bewaard.
Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Sesh-Horus

Bericht door Sesh-Horus » ma 15 jan 2007, 9:24

Nofret schreef:maar vooral die van Edfu is goed bewaard.

Komt dat ook niet omdat de van Edfu uit een van de laatste dynastiën is ?

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 15 jan 2007, 9:43

Sesh-Horus schreef:
Nofret schreef:maar vooral die van Edfu is goed bewaard.

Komt dat ook niet omdat de van Edfu uit een van de laatste dynastiën is ?

De tempel van Edfu heeft een tijdlang grotendeels onder het zand gelegen en behalve de bovenkant heeft de bevolking het dus niet als steengroeve gebruikt.

Sesh-Horus

Bericht door Sesh-Horus » ma 15 jan 2007, 9:47

OK. Maar volgens mij kwam die tempel ook uit het Ptolemaesche (???) tijdperk.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 15 jan 2007, 9:53

Inderdaad..de tempel is begonnen door Ptolemaeus III in 237 v. Chr.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » ma 15 jan 2007, 17:31

nou welke tijd maar misschien niet heel erg veel uit want het als steen groeven gebuiken begon in de zelfde tijd
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 15 jan 2007, 18:27

Wat oude tekeningen, eind 1800 dacht ik, van Edfu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 15 jan 2007, 18:39

nou welke tijd maar misschien niet heel erg veel uit want het als steen groeven gebuiken begon in de zelfde tijd

door de hele Egyptische geschiedenis is dit gedaan hoor, niet alleen in die periode. om maar een voorbeeld te noemen, kijk maar naar de tempel van Farao Hatshepsut in Deir-el-Bahri. ze hebben voor de bouw hiervan ook de tempel die er vlak naast lag van Farao Mentoehotep II als steengroeve gebruikt. of het Rammeseum waarvan ook delen zijn gebruikt voor de tempel Farao Merenptah vlak dr naast.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 15 jan 2007, 19:10

of het Rammeseum waarvan ook delen zijn gebruikt voor de tempel Farao Merenptah vlak dr naast.

Ik denk dat je bedoelt dat Merenptah delen heeft gebruikt van de Tempel van Amenhotep III, daar zijn in Merenptah's Tempel nog diverse van te bewonderen.

Ik denk niet dat hij de Tempel van zijn vader daarvoor gebruikt heeft :lol: :)

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 15 jan 2007, 19:50

ja dat is waar...ff in de war :)

maargoed, m'n punt blijft natuurlijk

Het oog van Horus

Bericht door Het oog van Horus » ma 15 jan 2007, 20:53

Afbeelding
Tekening van David Roberts (1796-1864)

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 16 jan 2007, 7:54

Het gebeurde niet alleen in het oude Egypte zelf hoor.

Zo heb ik ooit gelezen dat voor de bouw van Cairo deels gebruik is gemaakt van blokken van de Gizeh piramiden. En verschillende tempels zijn verloren gegaan omdat de lokale bevolking blokken daarvan voor de bouw van bijv. fabrieken gebruikte (dit gebeurde begin 19e eeuw).

Gelukkig is dit alles nu gestopt en draait het er nu juist om tempels en tomben te behouden.
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 16 jan 2007, 10:49

Het gebeurde niet alleen in het oude Egypte zelf hoor.

zoals ik zei gebeurde het door de hele Egyptische geschiedenis al. tenminste, ja nu is het gelukkig inderdaad gestopt.

Zo heb ik ooit gelezen dat voor de bouw van Cairo deels gebruik is gemaakt van blokken van de Gizeh piramiden.

voornamelijk voor de Citadel dacht ik.

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » di 16 jan 2007, 22:26

Vergeet de Egyptische boeren niet die de vruchtbare kleistenen restanten gebruikten voor de bemesting van het land. Ben benieuwd of men in de Delta nog steeds gebruik van deze restanten. er ligt natuurlijk veel verstopt onder de akkers.

Ik meen me tevens te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat het tempelpaleis van Medinet Haboe met toestemming van Egyptologen (eind 19e eeuw) is ontmanteld door de plaatselijke bevolking. De uiteindelijke opgraver Hoelscher heeft zich hier behoorlijk over opgewonden.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 16 jan 2007, 22:51

Ik meen me tevens te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat het tempelpaleis van Medinet Haboe met toestemming van Egyptologen (eind 19e eeuw) is ontmanteld door de plaatselijke bevolking. De uiteindelijke opgraver Hoelscher heeft zich hier behoorlijk over opgewonden.

whoah echt ? wat erg, dit wist ik helemaal niet. Medinet Habu behoort tot mijn favorieten, met al z'n kleuren etc. Misschien is het daarom dat de hypostyle zaal van de tempel vrijwel verdwenen is, terwijl de zuilen in de voorhoven er nog wel zijn.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 16 jan 2007, 23:03

Gelukkig zijn er van de Muur om Medinet Habu nog zodanig stukken bewaard gebleven dat je wel een indruk kan krijgen hoe het geweest moet zijn :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”