De vallei der hebzucht

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

De vallei der hebzucht

Bericht door Thoetmosis XII » do 12 apr 2007, 8:39

Nounou, wat ik net toch weer lees op internet... Alsof er nog niet genoeg ellende op deze wereld is, nu weer een archeologische ramp in Egypte :cry: :cry:

De trots van Luxor, Werelderfgoed van de UNESCO, de legendarische begraafplaats van minstens net zo legendarische Farao's, de Vallei aller Valleien, 's werelds mooiste begraafplaats. Jawel, ik heb het over de Vallei der Koningen. Vorig jaar positief in het nieuws dankzij KV63, nu helaas negatief in het nieuws. Het Dal wordt namelijk bedreigd... En hoe :cry: :cry: :cry:

Hedendaags behoort hij tot een van de grootste Egyptologen, Kent Weeks. Hij heeft over het Koninklijk Dal het volgende gezegd:
"Ik geef het Dal der Koningen nog 20, hooguit 25 jaar"

Verschrikkelijk, zo'n wereldwonder gaat aan haar eigen populairiteit ten onder :cry: :cry: :cry:

Nou, hier het artikel van Knack.be

De vallei der hebzucht
11/04/2007 12:00
Tachtig jaar na de ontdekking van het graf van farao Toetanchamon luiden archeologen in Egypte de alarmbel: door de aanhoudende toeristenstroom gaat de conditie van de graftomben in het Dal der Koningen zienderogen achteruit.
'Ik geef het Dal der Koningen nog 20, hooguit 25 jaar', aldus professor Kent Weeks, verbonden aan de American University in Caïro. Weeks werkt al 23 jaar in het Dal der Koningen in het Egyptische Luxor en verkreeg wereldfaam toen hij er in 1995 het graf van de zonen van Ramses II ontdekte - met tot nu toe 125 opgegraven grafkamers de grootste tombe ooit.
'Het massatoerisme is dodelijk voor de grafschilderingen. Er komen hier nu 7.000 bezoekers per dag. Het ministerie van Toerisme wil dat aantal opschroeven tot 15.000. Per persoon zweten die anderhalve theekop water uit. De grafschilderingen, de mooiste die Egypte kent, vervagen en verdwijnen waar je bijstaat. Als er binnen nu en vijf jaar geen actie wordt ondernomen, zijn ze onherroepelijk verloren.', aldus Weeks.
Het slot erop
'Het grote probleem is de luchtvochtigheid van die massa's mensen die dag na dag in zo'n tombe komen', zegt Jaap van Dijk van de Universiteit van Groningen. 'De lucht kan eigenlijk niet weg, en dat is een groot probleem. Mensen hebben bovendien de onbedwingbare neiging overal met hun vingers aan te zitten of zelfs hun namen in de muren in te krassen. Bovendien worden er door de Egyptische overheid overal muurtjes gebouwd en nieuwe toegangswegen en ga zo maar door. Alles verdwijnt.'
Geoffrey Martin is de beroemdste nog levende Britse archeoloog en ook hij maakt zich ernstig zorgen. 'Er is een plan geopperd om het dal op slot te gooien en kopieën van de graven te maken, die de mensen dan kunnen bezoeken. Dat hebben ze in Frankrijk bij de grot van Lascaux tenslotte ook gedaan. Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar de mensen zullen eraan gewend raken. Natuurlijk, je verliest de atmosfeer, de sensatie van het echte . Maar zeg nu eens eerlijk: als je met 300 à 400 mensen in een tombe staat te dringen, is er dan nog veel atmosfeer? Het zou in de toekomst wel eens de enige optie kunnen zijn, willen we deze monumenten redden.'
Twintig meter verderop. Het graf van Toetanchamon. Toeristentrekpleister nummer één. De jonggestorven koning omarmt teder de onderwereldgod Osiris. Maar vreemde geelgroene spikkeltjes bedekken god en farao; de verf wordt langzaam opgevreten door een soort zwam. Een schimmel die in vocht gedijt. En niemand heeft enig idee hoe die te behandelen.
Reddingsplan
'Mijn eerste urgentie is de redding van de sites', zegt Weeks. 'We hebben hier letterlijk duizenden graftombes die in razendsnel tempo achteruithollen, en niemand heeft tot nu toe de moeite genomen om ervoor te gaan zitten en onontbeerlijk structureel geologisch ingenieurswerk te doen.'
Het op slot gooien van het Dal der Koningen - de stille wens van veel archeologen - 'zal nooit gebeuren'. Daarvoor is Egypte te zeer afhankelijk van buitenlandse deviezen. Ook het opschroeven van de toegangsprijzen zal niet werken, zo blijkt in de verderop gelegen Vallei der Koninginnen waar voor een bezoek van tien minuten aan het befaamde graf van koningin Nefertari 5000 dollar moet worden neergeteld. Sindsdien loopt het er storm. 'Rijke Amerikanen en Japanners zeggen: ah, dat moet iets bijzonders zijn. Ik moet en zal die tombe zien!' Ook Nefertari holt weer achteruit. 'Geld is niet de oplossing.'
Weeks denkt veeleer aan het openen van méér graven en langere openingstijden, zodat de bezoekers verspreid worden, en aan tourniquets met tijdsloten. 'Niet meer dan 100 mensen per graf per uur.' Want zijn onderzoek heeft aangetoond dat dat het maximaal haalbare is. 'We meten aan de conditie van de verf dat de temperatuur en de vochtigheid dramatisch op- en neergaan gedurende de dag, van 20 graden 's morgens tot 40 in de middag, waarbij de luchtvochtigheid stijgt van 20 tot 85 procent. Dat zijn dramatische schommelingen die geen graf kan overleven. De Egyptenaren hebben geprobeerd dat te corrigeren door van tijd tot tijd een graf een half jaar te sluiten, totdat de normale waarden hersteld zijn, maar er is geen spaan van bewijs dat dat werkt. Maar met alle maatregelen die ik voorstel, blijft er een grens bestaan. Er kunnen nooit meer dan 1000 mensen tegelijk in het Dal der Koningen zijn. Zijn het er meer, dan wordt het een nachtmerrie.'

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/de-vallei-der-hebzucht/site72-section45-article2657.html

Walgelijk, Verschrikkelijk, Ellendig en Dom... heel dom. Waarom doen ze hier nou niets aan, alleen maar van die halve maatregeltjes ( waar ken ik dat toch van :roll: :roll: ) Als er nu niets gebeurd zijn we het Dal straks kwijt, gewoon weg. Foetsie en verdwenen, Egypte... DOE IETS

Oproep aan Zahi Hawass...
Red het Dal der Koningen, Bewaar het Dal der Koningen en Help het Dal der Koningen
Het slot erop, nú
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 12 apr 2007, 10:05

Tja... dat heb ik altijd al gezegd, dat ze maatregelen moeten nemen dat er zoveel duizenden mensen elke dag de tombes in en uit stromen! :evil:

Maar als je het slot op het Dal der Koningen doet, moet je dat ook met álle andere tombes in Thebe doen, want er zijn nog zoveel andere graven, waarvan sommige zelfs in betere staat zijn dan het graf van Nefertari! Als ze het Dal der Koningen sluiten, gaan de mensen naar die andere graven (die veel mooier zijn) en dan krijg je vervolgens precies hetzelfde verhaal!

maargoed, trust me... de Valley op slot ? Dat doen ze toch niet! nooit, never nooit, écht niet! Als ze dat doen is Egypte in 1x bankroet :roll:

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 12 apr 2007, 10:43

Sa-Bastet schreef:Dat doen ze toch niet! nooit, never nooit, écht niet! Als ze dat doen is Egypte in 1x bankroet

Daar heb je een punt, maar...

Dat doen ze toch niet! nooit, never nooit, écht niet! Als ze dat doen zijn we het Dal der Koningen over 25 jaar gewoon kwijt...

Ik vind het belang van het Dal toch zwaarder wegen dan dat stomme geld. Ik bedoel, met merchandising (souvernirs als papyrus, toet-maskertjes, kettinkjes, piramidetjes, sfinxjes enz.) is de economie echt wel te redden. Maak gewoon een namaakdal en haal meer inkomsten uit merchandising, da's een goudmijn.
Want als het Dal der Koningen weg is is het ook echt weg, dan krijgen we het NOOIT meer terug...

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 12 apr 2007, 10:47

Ik vind het belang van het Dal toch zwaarder wegen dan dat stomme geld. Ik bedoel, met merchandising (souvernirs als papyrus, toet-maskertjes, kettinkjes, piramidetjes, sfinxjes enz.) is de economie echt wel te redden. Maak gewoon een namaakdal en haal meer inkomsten uit merchandising, da's een goudmijn.
Want als het Dal der Koningen weg is is het ook echt weg, dan krijgen we het NOOIT meer terug...

daar heb je helemaal gelijk in maar ik denk niet dat de Egyptische regering het met je eens is :P

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 12 apr 2007, 11:20

Had dat al een poosje terug gelezen een hele toestand weer :?

http://weekly.ahram.org.eg/2007/839/heritage.htm
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Peetje

Bericht door Peetje » do 12 apr 2007, 18:20

Ik zou het heel jammer vinden als de graven op slot gaan....tuurlijk moet je er alles aan doen om ze te behouden. Misschien moeten ze een max aantal mensen per dag in een tombe laten en niet op het heetst van de dag....Ik hoop ooit nog een keer daar te kunnen lopen en dan de echte graven weer te kunnen bekijken :oops:

Ik zal me nu wel een hoop kwade reacties op mijn nek halen maar ik zou het echt zonde vinden als ze alleen voor archeologen open zouden zijn en niet meer voor de "normale" mens.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 12 apr 2007, 19:53

Wat alvast een oplossing zou kunnen zijn is mondkapjes, dat scheelt in ieder geval al een hoop uit ademingsvocht. Verbaas me dat ze dat al niet hebben gedaan :shock:

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 12 apr 2007, 21:39

Ik bedoel, wanneer je het huidige 'beleid' volgt kunnen ze nog ongeveer 25 jaar financieel profiteren van het Koninklijk Dal. En daarna?? Daarna zijn we het Dal der Koningen kwijt, en dan verdienen ze er geen halve cent aan. En erger nog, zulk een uniek stuk Egyptische geschiedenis zijn we kwijt.

misschien gaan ze er vanuit dat ze tegen die tijd weer meer winst maken. kijk maar wat Zahi Hawass allemaal doet...overal de prijzen verhogen etc en dan zijn er nog nieuwe bezichtigheden die eraan komen zoals het fort wat onlangs in Sinaï is ontdekt wat ze willen open gooien voor het publiek...etc etc

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 13 apr 2007, 6:51

Ja, maar wat is nu belangrijker... het Dal der Koningen of geld???
Het is toch zonde als we het Dal kwijt raken.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » vr 13 apr 2007, 7:32

voor de egyptenaar is geld belanrijker voor de egypte lief hebbers is het monument belanrijker en hun zijn daar de baas maar wij hebben macht om het te kunnen veranderen en hawass en anderen zullen er hopelijk tog wel wat aan doen
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » vr 13 apr 2007, 7:34

Ja, maar wat is nu belangrijker... het Dal der Koningen of geld???
Het is toch zonde als we het Dal kwijt raken.

Zoals Hans al zegt... ik denk dat ze het geld belangrijker vinden hoor, jij niet dan ? Als ze de KV zo belangrijk vonden hadden ze wel wat meer maatregelen genomen...

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 13 apr 2007, 9:22

Ja, volgens mij krijgen ze daar bij het zien van het Dal der Koningen dollartekens in hun ogen :cry: :cry:

Maargoed, alles leuk en wel... Maar wat is de regering over 25 jaar van plan dan????

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » vr 13 apr 2007, 12:18

Maargoed, alles leuk en wel... Maar wat is de regering over 25 jaar van plan dan????

Vaak moeten ze eerst rook zien voordat ze merken dat er echt brand is, en aangezien er alleen maar toename is in de toeristentoestroom de laatste jaren, is de rook (volgens hun) nog niet in zicht.

Anchesenamon

Re: De vallei der hebzucht

Bericht door Anchesenamon » di 29 jul 2008, 18:32

Tis erg jammer dat de graven zo van de toeristenstroom afzien maar voor de Egyptische regering weegt het geld gewoon harder op dan de monumenten , ze zouden natuurlijk wel maatregelen kunnen treffen maar ja vaak ligt het ook aan de toeristen zelf :ze zitten met hun handen overal aan ' vooral reliefs en soms zitten ze zelfs op beelden ,of morsen ze met hun eten of drinken , zoiets kan niet goed zijn nnn

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 27 aug 2013, 21:48

'Het massatoerisme is dodelijk voor de grafschilderingen. Er komen hier nu 7.000 bezoekers per dag. Het ministerie van Toerisme wil dat aantal opschroeven tot 15.000. Per persoon zweten die anderhalve theekop water uit. De grafschilderingen, de mooiste die Egypte kent, vervagen en verdwijnen waar je bijstaat. Als er binnen nu en vijf jaar geen actie wordt ondernomen, zijn ze onherroepelijk verloren.', aldus Weeks.
Het is waarschijnlijk niet helemaal de "actie" die Kent Weeks destijds voor ogen had (understatement <lol> ), maar het massatoerisme naar het Koninklijk Dal is voor zover ik weet op het moment niet zomaar iets afgenomen, maar gewoon he-le-maal weg en dat is, hoe wrang wellicht ook, dan in ieder geval één positief dingetje aan de situatie in Egypte nu...

(trouwens, ff ontopic, wat schreef ik in 2007 nog bedroevend slecht (niet dat ik nu zo'n topauteur ben haha, maar dat schreeuwerige/kinderachtige is er in ieder geval vanaf <lol> ))

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » wo 28 aug 2013, 22:07

Nou er komt nu geen hond meer en gezien de situatie zal het ook wel weer een poosje duren voor er weer toerisme komt, dus in dit geval is het wel goed.

Helaas zijn dat stelletje idioten daar flink aan het plunderen geslagen overal, hopelijk gaan ze geen stukken uit de muren zagen *17 *16

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » vr 30 aug 2013, 13:19

Ben er even tussenuit geweest (niet naar Egypte hoor) zit nu in Spanje.
Vreselijk wat ik nu weer allemaal lees...
Inderdaad komt er nu geen hond meer, dat is op dit moment positief voor de graven in ieder geval.
Maatregelen? Nee ben je gek, ze zien alleen maar geld, en alle denkwerk is op korte termijn. Wat er na deze generatie met de graven gebeurt zal ze een rot zorg zijn, is toch allemaal heidense troep!
Mijn hart huilt!!
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 29 sep 2013, 11:18

Het wordt tijd dat ze Zahi Hawass weer op zijn plaats terug zetten !!

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 29 sep 2013, 13:13

Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant ben ik heeeeeeeeeeeeeeeeel blij dat Hawass wat Nefertiti en de Steen van Rosetta betreft zijn zin nooit heeft gekregen, want wilde hij de buste niet in het Mallawi-museum zetten (dicht bij Amarna) als Egypte 'm weer terugkreeg???

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » vr 04 okt 2013, 19:28

Ik schreef het al eerder: ben ik even blij dat ze bijvoorbeeld van Toet alles gekopieerd hebben!!!!
(En dat alles veilig in het smerige westen staat)
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”