Rare slang

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Sesh-Horus

Rare slang

Bericht door Sesh-Horus » ma 16 apr 2007, 17:52

In het boek "Het Dal der Koningen" kwam ik deze foto tegen uit de tombe van Ramses II.

Afbeelding

Het lijkt wel of die slang zijn tong uitsteekt naar Khnum ! Heeft iemand zoiets wel eens eerder gezien ? En weet iemand wat het betekend ?

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » ma 16 apr 2007, 17:55

zo als je het zecht jah :lol: hmmm als ik zo kijk lijkt het iets eschermends zou het niet weten weet ook dat de slang bij de egyptenaaren de vruchtbaarheid aangaf door de nijl ging stijgen kwamen zij uit hun hol maar datheeft er denk ik niks mee van doen of hetis apophis maar dat lijkt me sterk of hij is het wel zijn wat ideen misschien kan je er wat mee
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nephthys

Bericht door Nephthys » ma 16 apr 2007, 18:18

ik heb het ook nog nooit eerder gezien...
door die boogje die om die "tong" zit lijkt het ook net alsof die het egt zo beweegt... :roll:

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 16 apr 2007, 19:35

ik weet ook ff niet wat het betekent. het ziet er wel apart uit. weet alleen wel dat het geen Khnum is in de boot, maar Ra.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 17 apr 2007, 7:12

Op het eerste gezicht zou je inderdaad zeggen dat die slang z'n tong uitsteekt naar Chnoem (wat ik overigens wel heel brutaal vind, de slangen van tegenwoordig kennen ook geen normen en waarden meer, je tong uitsteken naar een god doe je toch niet??). Maar...

Slangen hebben een gevorkte tong, geen platte tong zoals mensen:
Afbeelding
Bron: http://www.biolib.cz/IMG/GAL/18243.jpg

Dus de 'tong' op de afbeelding komt eigenlijk niet overeen met een tong zoals een slang die heeft. En verder, dat boogje om die tong lijkt beweging aan te geven. Maar zulke 'boogjes' zie je meestal in stripverhalen, niet in Egyptische kunst...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 17 apr 2007, 7:17

Dus de 'tong' op de afbeelding komt eigenlijk niet overeen met een tong zoals een slang die heeft. En verder, dat boogje om die tong lijkt beweging aan te geven. Maar zulke 'boogjes' zie je meestal in stripverhalen, niet in Egyptische kunst...

we know, daarom is het ook zo raar ^^

Op het eerste gezicht zou je inderdaad zeggen dat die slang z'n tong uitsteekt naar Chnoem

het is Ra! :P

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 17 apr 2007, 7:25

Sa-Bastet schreef:het is Ra!

Weet je heel zeker dat het niet Sobek is, of Sechmet :P :lol: :P :lol:

Ik weet in ieder geval wel dat de schilderingen in het Dal der Koningen geen simpele kost is. Het zijn stuk voor stuk hele ingewikkelde Mythologische verhalen, dus geen lieflijke tafereeltjes als in de tomben van de Edelen. Misschien dat het een tot op heden onbekende mythologische voorstelling is???

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 17 apr 2007, 7:43

:roll: Ra word vaak afgebeeld als een havik, maar in de onderwereld word hij vrijwel altijd afgebeeld met een ramskop, en aangezien er een zonneschijf op z'n hoofd staat, lijkt het me vrij duidelijk dat deze scene de Zonneboot van Ra afbeeld.

Nephthys

Bericht door Nephthys » di 17 apr 2007, 7:51

ik denk niet dat het een tong is...
Slangen hebben een gevorkte tong, geen platte tong zoals mensen:

als het wel een tong was geweest hadden ze hem wel gevorkt gemaakt...zo precies waren ze wel :)
mischien wil die dat ding...(Wat het dan ook moet voorstellen :P ) juist wel aangeven

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » di 17 apr 2007, 7:59

Nog steeds geen reactie van Nofret :shock: :lol:

Ik kan ook niet bedenken wat het voor moet stellen ..
Nefertiti - The beautiful one has come....

Sesh-Horus

Bericht door Sesh-Horus » di 17 apr 2007, 8:47

Sa-Bastet schreef::roll: Ra word vaak afgebeeld als een havik, maar in de onderwereld word hij vrijwel altijd afgebeeld met een ramskop, en aangezien er een zonneschijf op z'n hoofd staat, lijkt het me vrij duidelijk dat deze scene de Zonneboot van Ra afbeeld.

Je hebt helemaal gelijk Sa, het is inderdaad Ra. Heb mij vergist toen ik het bericht postte. De voorstelling is inderdaad de reis van Ra met de zonneboot door de onderwereld.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 18 apr 2007, 8:49

Je hebt helemaal gelijk Sa, het is inderdaad Ra. Heb mij vergist toen ik het bericht postte. De voorstelling is inderdaad de reis van Ra met de zonneboot door de onderwereld.

ik dacht al...begon al aan mezelf te twijfelen :lol:

Het oog van Horus

Bericht door Het oog van Horus » wo 18 apr 2007, 18:15

Wat een leuk onderwerp.
Het stelt inderdaad de amdoeat voor, waarschijnlijk het eerste uur.
De afgebeelde Ra is eigenlijk Ra-Osiris (de groene kleur van de ramskop).
De tekst links naast de afbeelding van de slang vermeld MHN oftewel vrij vertaald "De gekronkelde" waarbij de tekening van de slang als determatief dient. Bij de roeispaan staat in hiërogliefen HKAT wat MAGIE betekent.
Ik heb wat andere afbeeldingen bekeken uit andere graven, maar die zijn te klein om details te kunnen zien. Maar zij geven allemaal een soortgelijke compositie: Ra-Osiris op de boot, met de recht op staande slang en om de boot de "Gekronkelde".
Je zou bijna zeggen dat de slang de zonneschijf aan het inslikken is.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 18 apr 2007, 20:31

bedankt voor de info, het Oog van Horus :wink:

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » wo 18 apr 2007, 21:59

Het is een afbeelding uit het Poortenboek, en wel het tweede uur. De zonnegod Ra vaart hier met zijn nachtbark, althans hij wordt voortgesleept door 4 personen, genaamd de 'Onderwereldlijken'. Op de voorkant van de bark staat de god Sia en op de achterkant de god Heka.

Beide goden zijn helpers van Ra. De god Sia is de personificatie van het verstand van Ra waarmee hij de wereld regeerde, de god Heka is de personificatie van de scheppingskracht van Ra, verbonden met de beschermingskracht en toverkracht van Ra.

De kronkelslang wordt, zoals het Oog van Horus al zei Mehen ('de gekronkelde') genoemd, de rechtop staande slang is genaamd 'Vlees van Re'. De zogenaamde tong van de slang zou vuur kunnen zijn. ik weet dat er in het Amdoeat boek slangen worden afgebeeld die vuur spuwen. Wellicht is dat hier ook afgebeeld.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 19 apr 2007, 9:16

Ik vond op de website van het Theban Mapping Project een foto van een schildering uit de Graftombe van Farao Sethi I.

Dit is 'm:
Afbeelding
Bron: http://www.kv5.com/images/large/10072.jpg

De 'tonguitstekende' slang is dus niet uniek voor KV16 (Ramses I). Sterker nog, ook KV8 (Merneptah) kent zo'n 'tonguitstekende' slang.
Hier is ie:
Afbeelding
Bron: http://www.kv5.com/images/large/15282.jpg

Als de schildering in meerdere tombes te zien is, dan moet er wel een (belangrijke) betekenis achter zitten...

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 19 apr 2007, 11:22

inderdaad en ik zag net dat de tombe van Horemheb (KV 57) ook zo'n zelfde afbeelding heeft.

Afbeelding

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 19 apr 2007, 11:40

Kijk, dan staat de teller inmiddels op 4 :D :D
- KV8 (Merneptah)
- KV16 (Ramses I)
- KV17 (Sethi I)
- KV57 (Horemheb)

Als zoveel tombes die afbeelding hebben, dan moet het toch wel een betekenis hebben zou je zeggen.
Zijn er misschien nog meer tombes met 'tonguitstekende' slangen?? Ramses III?? Amenhotep II?? Thoetmosis III??

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 19 apr 2007, 13:27

Ook ik heb alleen maar kunnen vinden dat het het 2e uur van van het Boek der Poorten waarin Ra door de onderwereld reist vergezeld van 2 geesten/demonen/goden...

Het oog van Horus

Bericht door Het oog van Horus » do 19 apr 2007, 18:03

Ochytoe schreef:Het is een afbeelding uit het Poortenboek, en wel het tweede uur. De zonnegod Ra vaart hier met zijn nachtbark, althans hij wordt voortgesleept door 4 personen, genaamd de 'Onderwereldlijken'. Op de voorkant van de bark staat de god Sia en op de achterkant de god Heka.

Beide goden zijn helpers van Ra. De god Sia is de personificatie van het verstand van Ra waarmee hij de wereld regeerde, de god Heka is de personificatie van de scheppingskracht van Ra, verbonden met de beschermingskracht en toverkracht van Ra.

De kronkelslang wordt, zoals het Oog van Horus al zei Mehen ('de gekronkelde') genoemd, de rechtop staande slang is genaamd 'Vlees van Re'. De zogenaamde tong van de slang zou vuur kunnen zijn. ik weet dat er in het Amdoeat boek slangen worden afgebeeld die vuur spuwen. Wellicht is dat hier ook afgebeeld.

Dan is dat rode ding hoogst waarschijnlijk het hiëroglief voor vlees, F51.
Ik ken het boek der poorten nog niet zo goed, maar als de slang vlees van Re genoemd wordt....
En de magie in hiërogliefen slaat dan op Heka.

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”