Authentieke kunst kopen... ?

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Sa-Bastet

Authentieke kunst kopen... ?

Bericht door Sa-Bastet » vr 24 aug 2007, 9:42

Ik vroeg me af wat jullie hier nou van vinden... authentieke Egyptische vondsten die via internet gewoon verkocht worden aan individuen, voor (vind ik) een best goedkope prijs! :?

http://www.medusa-art.com/search_results.php?current_page=1&search_string=egyptian&PHPSESSID=d7a980ca5a1da457d4cfeecfedb97b04

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » vr 24 aug 2007, 15:46

deze is erg goedkoop zeg en tja je weet ook niet of het betrouwbaar is
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » vr 24 aug 2007, 19:44

Bij stormbroek in eindhoven, ik heb er jaren geleden enkele artefacten gekocht, Ushabtis, amuletten, een munt, een kralensnoer, toendertijd woonde de toen jongeman in Putten, ik met de trein naar putten, maar hij bleek achteraf buiten Putten te wonen, het was schitterend weer, dus ik met de benenwagen naar zijn adres toe, zijn ouders hadden een boerderij, in een van de stallen was zijn winkel gesitueerd, overigens erg netjes allemaal. Moeder ontmoette ik er ook, Ja, onze zoon houdt van oude potten, ik van tuinen, en ze liet me een prachtige engelse tuin zien, zo mooi dat ze meedeed aan open tuin dag, ze had zo een tuin waar je bij wijze van spreken in kon verdwalen.
Ik kocht er een Ushabti, en liep weer terug naar het station, de jongeman haalde met zijn auto in, en bracht me naar het station van putten voor de terugreis.
Achteraf ben ik teruggegaan om die Ushabti in te ruilen voor een beeldje met hieroglieven erop, toen woonde hij inmiddels met zijn vriendin in Eindhoven, had er een winkel opgestart, dat nog steeds bestaat, via de e-mail krijg ik nog berichten van hem,

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » vr 24 aug 2007, 20:07

dat is wel leuk al zou ik nooit acht fan zijn van een echt stuk te hebben een pot is leuk maar geen mummieficatie spullen en dingen uit tombes
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 24 aug 2007, 20:42

Ik vind het helemaal niet goedkoop als ik de prijzen zo is bekijk :shock: :?
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » vr 24 aug 2007, 21:25

als we op die tour gaan, en alles wat je koopt diefstal noemt, vlees eten is ook niet zo kosher, en ik word niet goed van die verhalen uit de bio industrie, hoe met kippen en varkens en andere dieren wordt omgegaan, maar ik eet het wel, ik heb geen enkel schuldgevoel, dat ik die collectie heb, hopende dat het authentiek is,

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » vr 24 aug 2007, 21:43

je moet ergens beginnne , ik begin hier diefstal is zo ie zo heel erg maak niet uit hoe dit is eigelijk gewoon heling aleen dan gewoon legaal

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 25 aug 2007, 19:53

Tsja... wat moet je hier nou van vinden.
Zowiezo vraag ik me af hoe de eigenaren van deze website aan die vondsten komen. Waarschijnlijk gekocht in een 'betrouwbare' antiekwinkel, maar hoe komen die er dan weer aan. Hebben die dat in Egypte gevonden, en zo ja?? Is dat dan niet illegaal...
Ik bedoel, het is verboden om authentieke Egyptische vondsten uit Egypte te smokkelen. Dat mag gewoonweg niet. Maar toch kan iedereen er vrji makkelijk aan komen. Via dit soort website's, maar ook in 'officiele' antiekwinkeltjes. Zo'n soort winkel zit ook in Amsterdam, ik ben er nog nooit geweest maar heb er wel foldertjes van. En voor een klein scarabeetje betaal je al gauw ruim 500 euri :shock: :shock:
Ik kan niets bewijzen en wil niemand beschuldigen, maar ik weet bijna zeker dat een deel van de Egyptische vondsten die via internet en in al die winkeltjes te koop zijn illegaal uit Egypte zijn gesmokkeld.
Het is natuurlijk heel erg leuk, als je iets echts in huis hebt. Maar hoort het niet in een museum...

nefer i chet schreef:en ik word niet goed van die verhalen uit de bio industrie, hoe met kippen en varkens en andere dieren wordt omgegaan,

Heel begrijpelijk...
Het is inderdaad vreselijk wat mensen met dieren kunnen doen. De landbouw is een complete industrie geworden, een dier is tegenwoordig geen dier meer maar een ding...
Laatst stond er een foto in de krant, de politie had in een woning een groot aantal katten aangetroffen die opgesloten zaten in zulke reiskoffers (die je gebruikt om je dier naar de dierenarts te brengen). Er stonden meerdere koffers op elkaar gestapeld met in elke koffer meerdere katten :shock: :shock:
Da's natuurlijk verschrikkelijk, de eigenaar van die katten werd ook aangeklaagd voor dierenmishandeling. Maar in de bio-industrie doen ze met kippen precies hetzelfde, in legbatterijen zitten kippen ook in mini-hokjes opeen gepropt. Maar niemand die het over dierenmishandeling heeft, terwijl er exact hetzelfde gebeurd als met bovengenoemde katten...
Gelukkig hebben we een Partij voor de Dieren die hier wat aan wil doen...
Afbeelding
:shock: :shock: Ik ga weer off-topic, en da's niet de bedoeling :lol: :lol:

nefer i chet schreef:ik heb geen enkel schuldgevoel, dat ik die collectie heb

Schuldgevoel is ook niet nodig. Als jij het niet had gekocht dan had een ander dat wel gedaan...
En zulke antiquiteiten kunnen beter in het bezit zijn van een Egypte-liefhebber dan dat ze van iemand zijn die niks met Egypte heeft...
Wat voor ''beeldje met hierogliefen'' heb je precies, heb je er foto's van. Uit welke periode is het, en wat betekenen de hierogliefen. Is toch wel interessant om te melden op dit forum...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 25 aug 2007, 20:25

Ach op internet of in Egypte zelf, wat is het verschil ?? :? :)
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » za 25 aug 2007, 20:27

daarom diefstal is diefstal

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » za 25 aug 2007, 20:29

hat kan natuurlijk ook zijn dat die egyptische spullen naar europa zijn gekomen, toen alles nog niet zo verboden was, bv voor 1900, de eigaar overlijdt, en de artefacten worden verkocht. en blijven dus in europa.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » za 25 aug 2007, 20:30

lijkt me niet zo dat is nogal nihiel dat er 207 jaar het niet in ander bezit is gekomen :lol:

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » za 25 aug 2007, 20:34

het kan al verschillende eigenaren gehad hebben

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 26 aug 2007, 10:36

Nefer i Chet schreef:hat kan natuurlijk ook zijn dat die egyptische spullen naar europa zijn gekomen, toen alles nog niet zo verboden was, bv voor 1900

Maar dan is het dus eigenlijk gewoon illegaal...
Want er is dan nooit officieel toestemming voor gegeven...

Zo kan het zijn gegaan...
In 1850 vindt een lokale inwoner van Luxor een kleine oesjabti
...............v
Jaren later verkoopt hij die aan een Luxorse handelaar
.................v
Die zelfde handelaar verkoopt hem aan het einde van de 19e eeuw aan een Europeaan
...................v
De Europeaan zet het neer in z'n huis, na z'n overlijden erft zijn zoon het
.....................v
Zijn zoon verkoopt het door aan een antiekwinkel
.......................v
In de jaren 70 weet de antiekwinkel het te verkopen aan een Egypte-liefhebber
.........................v
Helaas, anno 2007 is de Egypte-liefhebber niet meer zo geinteresseerd in Egypte als vroeger. Hij bied de oesjabti daarom aan op internet
...........................v
En nu is dat beeldje dus te koop op internet
> Als het zo gegaan is, dan is het voorwerp toch echt uit Egypte gesmokkeld...

Trouwens, een tijdje geleden werd er een stukje haar van Farao Ramses II op internet te koop aan geboden...
Daar ging Hawass direct achtreraan...

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » zo 26 aug 2007, 20:34

In 1850 bestond het idee nog niet, dat het verboden moest worden om antiek naar het buitenland te verkopen, dus buiten de tempel van tafe, de poort van kalabsha, en de naald in parijs is alle oud egyptische kunst in oa europa illegaal.dus alles terug naar egypte, en van de egyptische afdeling in Leiden maken we een gaderobe.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » ma 27 aug 2007, 8:01

maar een musea is anders dan een partiquleer je weet niet hoe die geene er mee om gaat de europeese musea gaan goed met hun spullen om en het maakt niet uit of die partiquleer dan een egypte freak is of niet maar het feit word er niet anders door maar miss we minder erg

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 27 aug 2007, 8:06

Tsja, het is gewoonweg een lastige discussie...

Maar, als er dan tóch oud-Egyptische schatten via internet verkocht moeten worden. Dan moet het wel netjes gebeuren. Dus geen illegaal, belastingontduikend, crimineel achterafwinkeltje. Maar een nette, geregistreerde winkel die weten wat ze verkopen.
Want het gaat om échte oud-Egyptische schatten, en niet om iets onbenulligs.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » ma 27 aug 2007, 8:52

maar het is altijd illigaal okal is die regelel er een egypte freak denk ook een beetje aan het geloof zou jij het vinden als jou graf spullen bij iemand anders thuis liggen

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”