RMO STUKKEN/Artifacten

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

RMO STUKKEN/Artifacten

Bericht door Nofret » ma 02 feb 2009, 15:44

Het lijkt me een goed idee om een topic te openen over stukken in het RMO, de meesten zijn er al geweest en als we hier favoriete en andere artifacten bespreken en wat over vertellen, zal dat in het museum weer meer tot de verbeelding spreken als je van de diverse stukken de achtergrond etc weet (als die bekend is tenminste) <egypt>

Bijt ik het spits af met een van mijn meest favoriete stukken:

Afbeelding

Tot mijn schrik kan ik het beeldje niet vinden in de boeken die ik over het RMO heb <shocked> Ook niet op Globel Egyptian Museum site. Het is in ieder geval uit het Nieuwe Rijk en de steensoort is de zelfde dacht ik als het prachtige beeld van Amenhotep III in de cachette Zaal in het Luxor Museum (kan ff niet op de naam komen)
Is er iemand die meer info heeft over dit prachtige beeldje ??
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

cleopatraa

Re: RMO STUKKEN/Artifacten

Bericht door cleopatraa » ma 02 feb 2009, 16:16

Zo te zien is de steensoort ieder geval zandsteen maar verder weet ik eigenlijk niets over dit beeldje

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » ma 02 feb 2009, 16:30

Is er iemand die meer info heeft over dit prachtige beeldje ??
Tuurlijk!

Is een grafbeeld uit 19e dynastie. Tjeneramon en zijn vrouw Wiay. Binnengekomen in het museum in 1828.
De slecht leesbare inscripties op het beeld hebben voor enige verwarring gezorgd bij het lezen van de tekens. In vorige publicaties werd aangenomen dat de naam van de mannelijke eigenaar 'Ir-nacht-amon' was, maar deze naam komt niet voor in Ranke's lijst van privé-namen. 'Tjeneramon' aan de andere kant, is een welbekende naam in het Nieuwe Rijk en waarschijnlijk een correctere lezing van de tekens.
De vrouw heeft de naam Wiay.
De derde persoon die hier wordt genoemd, Pasjerienhor, kan niet geassocieerd worden met het echtpaar omdat deze naam pas voor het eerst in de Late Periode voorkomt. Zijn inscriptie zou erop wijzen dat het beeld in een min of meer toegankelijke ruimte voor enige tijd tentoongesteld was en dat hij de offerformules van de oorspronkelijke eigenaar heeft geleend om zelf in het hiernamaals beschermd te worden. Simpelweg door zijn naam en titel in de steen te krassen, wist hij dat zijn wens in vervulling zou komen.

Het materiaal waaruit het beeld is vervaardigd komt waarschijnlijk uit de kwartsietgroeve iets ten zuiden van Heliopolis op de oostelijke oever, wegens haar specifieke rode kleur en kristallijne textuur. Al sinds de 1e dynastie gebruikten mensen deze steengroeven voor het maken van kommen en beelden. De berg kreeg een naam die we tot op heden nog steeds gebruiken: 'djoe-djeser' in het Egyptisch of 'Gebel Al-Ahmar' in het Arabisch; allebei betekenen ze 'de Rode Berg.

Afbeelding

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 02 feb 2009, 16:35

cleopatraa schreef:Zo te zien is de steensoort ieder geval zandsteen maar verder weet ik eigenlijk niets over dit beeldje

Zandsteen is het niet, dat herken je uit duizenden, het is dacht ik Rose graniet (Kwartsiet ??) <egypt>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 02 feb 2009, 16:39

Dankje hetepherachet <thumbup> <egypt>

Wat is jou favoriete stuk ??

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » ma 02 feb 2009, 18:11

Die vraag voelde ik al aankomen....Ik kan niet zeggen dat ik een echte favoriet heb, keuze uit teveel mooie objecten.Zou moeilijk worden al ik EEN dingetje mocht uitzoeken voor de eigen collectie... Maar na lang wikken en wegen gekozen voor dit object.

Is een zegelring met de naam van Ay(Eje)/Kheperkheperure.
Het is een ring die naar alle waarschijnlijkheid niet door Eje zelf gedragen is, maar zoals met zoveel zegelringen aan (hoge) ambtenaren werd gegeven zodat zij uit naam van de koning konden opereren.

De reden waarom ik voor dit voorwerp heb gekozen ligt in het feit dat ik een aantal jaar geleden letterlijk oog in oog met dit voorwerp heb gestaan. Een cursus over Amarna werd afgesloten met oa. een bezoek aan Maarten Raven, welke een aantal voorwerpen uit het depot van het museum gehaald had welke allemaal met Amarna te maken hadden, maar niet in de vaste tentoonstelling staan opgesteld. Wat ik persoonlijk erg jammer vind...Een van de stukken was deze ring. Een aantal maanden later was de ring ook te bewonderen op de schitterend sieraad tentoonstelling, maar achter glas was het net even wat minder magisch.

Ik ben überhaupt wel een liefhebber van kleine gebruiksvoorwerpen. Wanneer ik hiiernaar kijk dan kan ik me voorstellen hoe Egyptenaren van lagere komaf dan de koningen wiens namen we nog kennen, deze voorwerpen als geschenk kregen, zeker wanneer de naam van de koning erop staat kun je er vanuit gaan dat het een koninklijk geschenk was, eventueel via een van de vertegenwoordigers van de koning, en deze dan vervuld met trots gebruikten op speciale momenten of misschien wel gewoon elke dag.

Een (hoge) ambtenaar die een koninklijke zegelring ontvangen heeft zal deze met trots gedragen hebben en bij het kijken naar dit soort objecten kom je een klein beetje dichterbij die Egyptenaar wiens naam we waarschijnlijk nooit te weten zullen komen.
Afbeelding

Weet zo uit mijn hoofd eigenlijk niet of hij in de huidige opstelling in het museum te zien is, of dat de ring weer in het depot ligt opgeslagen.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 02 feb 2009, 21:14

Echt schitterend mooi! En volkomen gaaf. Evenals het beeldje, dat is heel fijntjes.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 02 feb 2009, 21:22

Wat vindt jij een mooi stuk in het museum Scarabee ??

Als je geen fotoos hebt kan je hier het een en ander vinden <egypt>
http://globalegyptianmuseum.org/result. ... ghts&pag=1

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 02 feb 2009, 21:59

De grote witte beelden, die zie ik niet zo snel erbij staan. En nu ben ik de namen vergeten...
Johanhotep heeft nog de hyrogliefen gelezen, en we hebben er foto's van gemaakt.

En dan: de canopenvazen op blz 1 links
En ook: dat scarabeetje op blz 2 rechts

johanotep

Bericht door johanotep » ma 02 feb 2009, 22:11

Waarom staat mijn favoriet er niet bij?
Het beeld van Hatshepsoet vind ik fantastisch. Hoewel beschadigd straalt het schoonheid en kracht uit. Een schitterende combinatie.
Ik heb er ooit wel eens foto's van gemaakt, maar kan deze niet meer vinden. Heb ik in ieder geval weer een reden om binnenkort weer eens naar het RMO te gaan.

Scarabee - de witte beelden zijn waarschijnlijk van Maya en Merit

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 02 feb 2009, 22:37

Ja natuurlijk!! Hoe kan ik dat nu niet meer weten!!!
In ieder geval die vind ik héééél mooi!
Af een toe is mijn hoofd een feestzaal, er dwarrelt constant confetti doorheen.

Ik heb vandaag veel zitten schrijven, schrappen, nazoeken, morgenochtend een crematie, en ik ben ook de jongste niet meer! Maar dat Maya en Merit er gewoon tussendoor slippen is onvergefelijk.
Bedankt voor de les! <hibye>

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » ma 02 feb 2009, 22:53

Dit is één van mijn favorieten, gewoon omdat het een vroeg-religieus (niet helemaal het juiste woord) voorwerp is.

http://globalegyptianmuseum.org/detail.aspx?id=14406

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » di 03 feb 2009, 7:48

Maya en Merit.

Het beeld van Maya, dat van Meryt en het dubbelbeeld van het echtpaar zijn in het begin van de 19e eeuw verwijderd uit hun graf in Saqqara in opdracht van Giovanni d'Anastasi. De beelden waren dé aandachtstrekkers van de collectie d'Anastasi die het Rijksmuseum van Oudheden in 1828 kocht. De locatie van het graf van het echtpaar, echter, was verloren gegaan. In 1843 haalde Lepsius enkele reliëfs uit het graf weg en maakte een korte beschrijving van het gebied en van de plaats van het graf (Lepsius graf nr.27). In 1975 werd aan de hand van zijn aanwijzingen uitvoerig gezocht naar het verloren graf van Maya en Meryt. In tegenstelling tot wat men had gehoopt te vinden, ontdekte men eerst het eveneens verloren graf van generaal Horemheb. Pas in 1986 konden de archeologen het graf van Maya en Meryt localiseren. Een onderaardse gang vanuit een buurgraf leidde tot de ondergrondse grafkamers van het echtpaar. Zodoende werd ook de bovenbouw ontdekt, de plaats waar ooit de Leidse beelden stonden.

De pruik van Maya is opgebouwd uit twee delen (=duplex): twee slippen bestaande uit cilindrische pijpekrullen hangen van voren onder een pruik uit die verder uit verticale strengen bestaat. Dit model pruik is typerend voor de late 18e dynastie. Meryts pruik bestaat uit één deel, maar is drievoudig gesplitst (=tripartite): twee cylindervormige strengenbundels die aan beide kanten van het hoofd hangen, reiken tot de buik en het derde stuk bedekt gedeeltelijk de rug.

Afbeelding

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » di 03 feb 2009, 8:10

Het beeld van Hatshepsoet vind ik fantastisch. Hoewel beschadigd straalt het schoonheid en kracht uit. Een schitterende combinatie.

Samen met inv. nr. F 1928/9.1 (Tempelbeeld van Amon) werd het torso van dit beeld verworven in Egypte door Prins Hendrik der Nederlanden en in 1928 door Koningin-Moeder Emma aan het museum geschonken.
Het fragment waarnaar het inventaris nummer verwijst, is de torso van de koningin. De andere twee componenten, het hoofd en het deel onder de torso (onderlichaam en troon) behoren aan het Metropolitan Museum of Art in New York (inv. nr. M.M.A. 29.3.3). Het RMO en Met hebben afgesproken het complete beeld in toerbeurt in hun collectie te plaatsen.
Op dit moment bevind het beeld zich dan ook in New York, waar het vorig jaar achter gesloten deuren stond.
Het bovendeel dat op dit moment in de Leidse collectie opgesteld staat is een afgietsel van het origineel. In 2010 moet het beeld weer naar Leiden terugkeren.

Afbeelding

Het tempelbeeld van Amon, tegelijk met de torso van Hatshepsut binnengekomen.
Vindplaats Karnak?
Beeld van Toetanchamon, dit op basis van zelfde type beeld uit Parijs.
Material:
Granodioriet.
Staat van bewaring:
Het hoofd en het onderste gedeelte van de troon en de benen zijn afgebroken.
Het Louvre in Parijs beschikt over een gelijkaardig beeld dat uit hetzelfde materiaal is vervaardigd en enkele identieke iconografische aspecten bezit (E 11005=AF 779).

aantal jaar geleden werd op veiling het hoofd van waarschijnlijk dit beeld, aangeboden. Het museum had echter niet genoeg fondsen om het aan te kopen.
RMO-beeld
Afbeelding

Louvre-beeld voor en achterkant.

Afbeelding

Afbeelding

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » di 03 feb 2009, 8:57

Jeetje..ik kan ook niet kiezen hoor <verward>

Het beeld van Maya en Merit is sowieso een van mijn favorieten <egypt>

Ik vind de melkflesjes ook heel leuk en er staat een sarcofaag die ik mooi vind omdat het gezicht net echt lijkt <egypt>
Afbeelding
Nefertiti - The beautiful one has come....

hetepherachet

Bericht door hetepherachet » di 03 feb 2009, 9:19

Binnenkist van Tachateroe.
Afkomstig uit 22e dynastie. Op de kist staat standaard hetep-di-nesoe formule.
In 1828 in Museum aangekomen. Vindplaats is Thebaanse regio.

Het gezicht is inderdaad heel echt lijkend.

Ben het met je eens dat ook dit een heel mooi stuk is. Zoals zoveel stukken in Leiden.

Afbeelding

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 03 feb 2009, 17:59

De stele waar Farao Horemheb op staat is ook erg mooi <egypt>
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 03 feb 2009, 18:49

Thoetmosis XII schreef:De stele waar Farao Horemheb op staat is ook erg mooi <egypt>

Bedoel je de reliefs uit zijn Tombe in Sakkara ??

Afbeelding

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 03 feb 2009, 20:25

Ja, die bedoelde ik...
Ik geloof dat er ook een stele van Sethi I in het RMO staat <egypt> En er liggen bloemen van Ramses de Tweede zijn mummie...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 03 feb 2009, 20:44

Thoetmosis XII schreef:Ja, die bedoelde ik...
Ik geloof dat er ook een stele van Sethi I in het RMO staat <egypt> En er liggen bloemen van Ramses de Tweede zijn mummie...

Heb je daar foto's van ?? <egypt>

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”