Vertekend Egypte

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
scarabee
Farao

Vertekend Egypte

Bericht door scarabee » vr 11 jun 2010, 21:51

Laatst las ik een artikel over het afbeelden van mensen in de oude Egyptische kunst.
Op de vraag waarom de oude Egyptenaren mensen altijd zo plat en van opzij tekenden, kwam dit antwoord:

De Egyptenaren geloofden heilig dat als zij bvb een arm of been niet volledig schilderden, de afgebeelde persoon in het hiernamaals ook geen volledige arm of been zou hebben.
Dus tekende je maar één arm, dan zou die persoon in het hiernamaals ook maar één arm hebben.
Hetzelfde gold voor het verkorten van ledematen dat je voor de weergave van een juist perspectief eigenlijk moet doen.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

johanotep

Re: Vertekend Egypte

Bericht door johanotep » za 12 jun 2010, 6:58

Dat klinkt heel logisch. Als je ziet dat in de afbeeldingen van het hiernamaals alles in perfecte vorm terugkomt van wat er tijdens het leven was, zoals, velden met graan, voldoende water etc. dan hoort daar ook een volledig mens bij.

Komt bij mij wel de vraag op hoe het dan zit met die onafgemaakte schilderingen in tomben?

scarabee
Farao

Re: Vertekend Egypte

Bericht door scarabee » ma 14 jun 2010, 8:50

Er is ook zo'n onafgemaakt beeldje van Nefertete, daar staan de blauwe strepen ook nog op haar gezicht. En waar haar hoofdbedekking zou komen te zitten, is alleen een soort plateau.
Nofret weet wel welke ik bedoel, maar heb er zelf geen foto van.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”