Het paleis van de Farao.

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Imhotep

Het paleis van de Farao.

Bericht door Imhotep » vr 09 mar 2012, 21:13

Ik vraag me al een tijdje af hoe het paleis van de Farao er ongeveer uitgezien moet hebben...
Ik lees er veel over, maar ik zou het zeer kunnen waarderen als iemand een plaatje ervan kan vinden.

Bvd.
Mvg. Imhotep.

Horus
Priester

Re: Het paleis van de Farao.

Bericht door Horus » za 10 mar 2012, 11:48

binnenkort is er een tentoonstelling in het RMO over de tuinen van de farao's. op de site van het RMO staat een foto van een maquette van het paleis van farao echnaton.
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Imhotep

Bericht door Imhotep » zo 11 mar 2012, 16:01

Ik heb gekeken op de site: Net een tempel eigenlijk, ik ben benieuwd hoe het interieur eruit gezien heeft (ook omdat Achnaton een rare smaak voor kunst had <neutraal> )

Zou dit ook het paleis zijn geweest waar Toet-Anch-Amon is opgeroeid?

Mvg. Imhotep

Horus
Priester

Bericht door Horus » zo 11 mar 2012, 20:14

Achnaton is inderdaad een beetje appart. (mischien zacht uitgedrukt)
Ik denk wel dat toetanchamon hier opgegroeid is, maar gelukkig had hij een andere smaak in kunst en had hij andere ideën over de goden. <greensmile>
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Imhotep

Bericht door Imhotep » ma 12 mar 2012, 19:21

Het zou me geweldig lijken er een keer in het echt in te kunnen kijken, in de staat van die tijd.
Alleen zou het dan wat minder zijn als je Achnaton tegen het lijf liep <shocked> .

Het valt me trouwens op dat je veel op mijn berichten reageert Horus <smilenice> dat komt zeker ook omdat dit forum haast niet meer actief is?

Is er eigenlijk ook iets over het paleis van Toet zelf, in Thebe, bekend?

Mvg.

Horus
Priester

Bericht door Horus » ma 12 mar 2012, 20:26

lijkt mij ook geweldig. ik zou er niet meer weg te krijgen zijn!! <greensmile>
ik denk dat echnaton niet eng of gemeen was, maar gewoon een (beetje) raar was niet echt een griezel ofzo.

Het forum is wel actief, maar het probleem is een beetje dat door de omstandigheden die er nu gaande zijn in Egypte er niet veel nieuwe ontdekkingen gedaan worden, en er dus ook niet zoveel is om over te spreeken.

Zelf weet ik niet zoveel over het paleis van toetanchamon, maar mischien iemand anders? (jij bent zeker wel een Amarna fanaat hé <knikken> )
Achnaton

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 12 mar 2012, 21:29

Over de omstandigheden in Egypte gesproken:

Vandaag een berichtje: 10 mannen -waaronder vier broers- die illegaal aan het schatgraven waren, zijn onder de aarde bedolven.
Het was in een stadje ten noorden van Luxor.

Misschien de wraak van de Farao, of heeft Allah ze gestraft omdat ze dingen deden die niet door de beugel konden?
Ik denk wel het laatste!
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Imhotep

Bericht door Imhotep » di 13 mar 2012, 11:40

Ik ben niet echt een Armarna fanaat hoor, ik vind alleen de 18e dynastie een vreselijk interessante periode <egypt> .

Over het verhaal van scarabee:

Ik denk toeval <lol> , als je aan het graven gaat zonder veel kennis van zaken, bestaat er een kans dat er ongelukken gebeuren...

Groeten, Imhotep <hibye>

Imhotep

Bericht door Imhotep » di 13 mar 2012, 15:10

Hier is nog een plaatje van de maquette die ik nog even wou posten:

Afbeelding

Horus
Priester

Bericht door Horus » di 13 mar 2012, 17:07

scarabee: ja ik had het ook gelezen. verschrikkelijk! het schijnt dat veel egyptenaren elkaar van alles wijs maken over schatten onder huizen, in grotten enz.

Imhotep: 18e dynastie is inderdaad heel erg interesant, maar alle andere dynatieën zijn ook heel erg interesant <egypt> <greensmile>
Achnaton

Imhotep

Bericht door Imhotep » di 13 mar 2012, 19:54

Ja, ik weet het, ik houd ook wel van de Pre-Dynastie <thumbup>
Ook vind ik de 19-31 dynastie interessant.

Raar eigenlijk, dat veel mensen elkaar wijs maken dat er schatten onder huizen , en zo, liggen.
Ook zouden zulke mensen toch al lang moeten weten hoe veel risico er aanzit?
En als je nou wel iets vindt, hoe wil je dat dan verkopen? Je komt er in ieder geval niet mee langs de Douane.

mvg

Horus
Priester

Bericht door Horus » wo 14 mar 2012, 15:15

tja ik denk dat als je niet veel geld hebt en je familie eten wilt geven, dat als je hoort dat er ergens een schat ligt (inclusief alle risico's) je toch wel opzoek gaat naar die schat.
en als ze dan iets vinden zullen ze het wellicht proberen.
Achnaton

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”