Kunstklassiekers 1 - De ganzen van Meidum

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Kunstklassiekers 1 - De ganzen van Meidum

Bericht door Thoetmosis XII » za 03 nov 2012, 19:45

Zonder twijfel één van de mooiste stukjes schilderkunst uit de Egyptische geschiedenis zijn de Ganzen van Meidum. Een zestal ganzen, extreem realistisch geschilderd, uit een Oude Rijks mastaba en nu in het Egyptisch Museum Caïro. Als je goed kijkt (de foto is er een beetje te klein voor, maar op grotere foto's is het goed te zien) is het verenkleed van iedere vogel net even iets anders dan dat van zijn buurman en verder zijn er plantjes op de achtergrond die wel aanwezig zijn, maar niet storen. Schitterend gewoon!!!
Afbeelding
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Re: De ganzen van Meidum

Bericht door scarabee » za 03 nov 2012, 20:39

Ja we hebben het wel meer gezegd hier, deze man was een kunstenaar.
Alle verfijnde details, maar óók weer in de klassiek Egyptische symetrie: 2 gansjes kijkend naar links, 2 naar rechts, en aan elke kant een met de kop naar beneden.
Maar schijn bedriegt misschien, het stuk is toch langer?, dus misschien lopen ze verder door elkaar heen?
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Re: Kunstklassiekers 1 - De ganzen van Meidum

Bericht door Nofret » vr 09 nov 2012, 21:47

Het is ook een van m'n lievelingsstukken, zo prachtig gestileerd en ben ook nog is dol op Ganzen.

Grappig dat het niet de wel bekende Nijlganzen zijn:
Afbeelding

Zie volgens mij dan, Grauwe Ganzen, Kol Ganzen en Roodhals Ganzen, hier het relief in z'n geheel, het is helaas niet langer Scarabee <crying>

Afbeelding

Het stuk is afkomstig uit de Mastaba van Nefermaat en zijn vrouw in Meidum, de Mastaba ligt vlakbij de (trappen) Piramide van Snefru. Waarschijnlijk is hij een zoon van Snefru.

Afbeelding
De Mastaba's gezien vanaf de Piramide van Meidum, ook de Mastaba van Nofret en Rahotep zie je hier recht voor je.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » za 10 nov 2012, 21:36

Het blijft een prachtig stukje kunst, maar het valt me altijd op dat de oude Egyptenaren heel veel hielden van symetrie in alles. <egypt>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Horus
Priester

Bericht door Horus » zo 11 nov 2012, 12:12

Ja symetrie is vaak terug te vinden in alle schilderingen en gebouwen. Zelf vind ik symetrie ook wel mooi
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”