Kunstklassiekers 3 - Nianchchnum en Chnumhotep

De Oud Egyptische architektuur en kunst is zonder twijfel de meest boeiende uit onze geschiedenis.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Kunstklassiekers 3 - Nianchchnum en Chnumhotep

Bericht door Thoetmosis XII » za 10 nov 2012, 22:50

Nu we toch bezig zijn, gelijk maar een derde schilderwerkje uit het oude Egypte <lol> <lol> Deze keer niet eens zozeer iets moois, maar vooral iets bijzonders. Iets bijzonders en iets omstredens, want hoewel de afbeelding boekdelen spreekt is er behoorlijk wat controverse over. Volgens sommigen namelijk waren Nianchchnum en Chnumhotep, waar het dus om gaat, 's werelds eerste homoseksuele koppel en in een land waar het afgelopen jaar de verkiezingen voor zowel parlement als president zijn gewonnen door de Moslimbroeders ligt dat aardig gevoelig. Anderen denken overigens dat het gewoon broers waren, maar er waren wel meer broers in het oude Egypte en die stonden doorgaans niet zoenend en in huwelijksscenès afgebeeld. Hoe dan ook, het gaat dus om onderstaand reliëf en het is te hopen dat de Moslimbroeders deze mastaba gewoon heel laten (al was het alleen maar omdat ze zelf weigeren om vrouwen de hand te schudden, maar elkaar wel de hele dag lopen af te lebberen (kunnen ze het niet gewoon, net als hier, bij een ferme handdruk laten?)).

Afbeelding
http://www.touregypt.net/images/touregypt/niankhnumt10.jpg
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

saskia28

Re: Kunstklassiekers 3 - Nianchchnum en Chnumhotep

Bericht door saskia28 » zo 11 nov 2012, 7:37

dat is wel heel bijzonder ja, ik had er nog nooit over gehoord. zijn er nog meer afbeeldingen hierover gevonden?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 11 nov 2012, 12:17

Hihi, ja daar zijn ze niet blij mee, trouwens onze aller Zahi Hawass ( wat missen we hem !!) ontkende het ook in alle toonaarden, maar het blijft een feit dat deze Mastaba uniek is <egypt> De Mastaba ligt trouwens in Sakkara vlak aan de weg naar de Piramide van Unas.

Heb er nog wel wat foto's van:

Afbeelding
De Mastaba is makkelijk te vinden.

Afbeelding Afbeelding

De ingang

Afbeelding Afbeelding
Binnen

Afbeelding Afbeelding

En wat ik zelf zo leuk vind van deze Mastaba zijn de diverse afbeeldingen van dieren, onder andere deze, zoooooo schattig !!

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 11 nov 2012, 20:08

Mooie foto's!!!!!! Maar heeft de mastaba nou drie deuren?? Of zijn er drie verschillende gangen??

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 11 nov 2012, 21:04

Heel mooi, ja en als je die twee zo samen ziet staan... Je zou inderdaad denken...
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Horus
Priester

Bericht door Horus » ma 12 nov 2012, 14:27

Thoetmosis XII schreef:Mooie foto's!!!!!! Maar heeft de mastaba nou drie deuren?? Of zijn er drie verschillende gangen??

volgens mij zijn dat schijndeuren.
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 12 nov 2012, 20:41

Binnenin zullen het idd wel schijndeuren zijn, maar ik bedoelde eigenlijk de ingang op de eerste foto. Die búíten de mastaba.

Horus
Priester

Bericht door Horus » di 13 nov 2012, 15:12

Thoetmosis XII schreef:Binnenin zullen het idd wel schijndeuren zijn, maar ik bedoelde eigenlijk de ingang op de eerste foto. Die búíten de mastaba.

HiHi foutje <bigsmile> nee dat weet ik niet wat dat zijn.
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Plaats reactie

Terug naar “Architectuur en Kunst”