De stele van Antefoker.

Hier kunnen de stukken van het RMO besproken worden.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
hetepherachet

De stele van Antefoker.

Bericht door hetepherachet » di 17 feb 2009, 8:00

De stele van Antefoker is afkomstig uit het middenrijk. Hij is gedateerd in het 33ste regeringsjaar van Sesostris I uit de 12de dynastie. Dit komt overeen met het jaar 1939 v. Chr.
Antefoker was een schrijver van het register en is samen met zijn vrouw Kekoe aan de linkerkant zittend afgebeeld. (in het eerste register met personen). De overige personen zijn familieleden van Antefoker. De staande personen zijn zijn familieleden die offerandes brengen. In het onderste register zijn vrouwen met lotusbloemen in de hand te zien. Deze was het symbool om de vrouwelijke charme te accentueren. Tevens was de lotusbloem het symbool voor de wederopstanding.
In hetzelfde onderste register is te zien hoe een persoon bier aan het brouwen is. Hij perst het gegiste brooddeeg door een zeef.
Het bovenste register bestaat uit 8 regels tekst. Uit deze tekst blijkt dat de voorvaderen van Antefoker al een aantal generaties het beroep van schrijver uitvoerden.
Naam van zijn vader was Imeni. De naam van zijn moeder Moet.

De stele is gevonden in Abydos.
In 1828 in de collectie gekomen.

Regeringsjaar 33 onder de majesteit van Kheperkare, moge hij eeuwig leven.
Een offer dat de koning geeft aan Osiris, de heer van Boesiris, de vooraanstaande der westelijken, de grote god, heer van Abydos. Een offer dat de koning geeft aan Anoebis, die op zijn berg is, die in windsel is, heer van de necropool. Mogen zij een stemoffer geven, bestaande uit duizend aan brood, bier, runderen en gevogelte, voor de eerbiedwaardige, de schrijver van het kadaster, de opzichter van de akkers in het zuiden in Ta-wer, ten zuiden tot Iker en ten noorden tot de Menoe.
Het is sinds de tijd van Horus Wahanch, de koning van Opper- en Neder-Egypte, zo van Ra Antef, dat de vader van de vader van mijn vader als schrijver optrad in de akkers van de waterlanden van de Thinitische gouw en van de stad Abydos. Ik ben dus naar dit graf toegekomen, nar de trap van de edele god, het distrit groot aan faam, zodat ik Wepwaoet zal zien in al zijn festivals en in al zijn processies, omdat ik geliefd ben door zijn heer. Ik ben een daadkrachtige in zijn ambt. Een offer dat de koning geeft aan Osiris, de heer van Boesiris, de grote god, heer van Abydos, moge hij geven een stemoffer bestaande uit duizend aan brood, bier, runderen en gevogelte voor de eerbiedwaardige, de schrijver van de akkers, Imeni. Het is door hun geliefde zoon dat hun namen voortleven, de eerbiedwaardige, de schrijver van de akkers in de Thinitische gouw en Abydos, Antefoker, geborene van Moet, waar van stem, heer van eerbiedwaardigheid.

Afbeelding

Helaas is de opstelling van de steles in het RMO zo dat je ze niet heel erg goed kunt bekijken.

Nofret
Site Admin

Re: De stele van Antefoker.

Bericht door Nofret » di 17 feb 2009, 10:25

Helaas is de opstelling van de steles in het RMO zo dat je ze niet heel erg goed kunt bekijken.

Daar heb je een goed punt !! Iedere keer erger ik me weer daarover, dat je ze nauwelijks kan bekijken <crying>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Friso

Re: De stele van Antefoker.

Bericht door Friso » zo 28 aug 2011, 19:52

Op zich vind ik de opstelling van de Steles daar wel sfeervol. In elk geval heerlijk om in een rustig RMO de complexiteit en hoogdravendheid van de voorgelezen teksten op je te laten inwerken. Volgens mij was er wel sprake van dat de vaste opstelling van o.a. Egypte t.z.t. weer onder handen genomen zou gaan worden. Hoe dat nu staat met de huidige bezuinigingen op de rijksmusea is maar de vraag natuurlijk. Gelukkig staat het er over het algemeen toch behoorlijk goed bij vind ik.

Plaats reactie

Terug naar “Rijks Museum Oudheden-Leiden”