Muurgat Hetepherachet

Hier kunnen de stukken van het RMO besproken worden.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
wim hoppenbrouwers

Muurgat Hetepherachet

Bericht door wim hoppenbrouwers » ma 13 dec 2010, 11:26

Hallo. Kan iemand mij meer vertellen over dit roversgat.
Wanneer is dit gebeurd en zijn er waardevolle teksten verloren gegaan?
Wim

Opname is in anaglyphen:

Afbeelding

hetepherachet

Re: Muurgat Hetepherachet

Bericht door hetepherachet » di 14 dec 2010, 16:10

Het tijdstip van deze beschadiging is moeilijk tot niet te bepalen. Kan tussen de bouw tijdens het oude rijk en de ontmanteling in de 19de eeuw plaats hebben gevonden.
De teksten die verloren zijn gegaan zullen niet heel bijzonder zijn geweest. In een schijndeur waren mn. de offer-formules aangebracht, de zogenaamde hetep-di-nesoe (een offer dat de koning geeft aan) formule staat erop, samen met de titels van de grafeigenaar in dit geval de rechter, oudste van de hal en priester van Maät Hetepherachet.

De rovers zullen het graf hebben gemaakt in de hoop achter de schijndeur schatten te vinden. De kans is klein dat ze daar in zijn geslaagd, want achter de meeste schrijndeuren in mastaba's bevond zich de kern van de mastaba, die alleen uit steen en puin bestond.
Voor mogelijke schatten of waardevolle materialen zal men in de grafkamer geweest moeten zijn en deze bevond zich niet achter de schijndeur, maar onder de grond.

wim hoppenbrouwers

Bericht door wim hoppenbrouwers » wo 15 dec 2010, 14:32

Hallo. Ik ben gisteren weer in het museum geweest en heb het gat nog iets groter gemaakt.. <lol>
Wat en eer om het antwoord op mijn vraag van Hetepherachet hemzelf te krijgen, bedankt <bigsmile>

wim

wim hoppenbrouwers

Bericht door wim hoppenbrouwers » di 05 feb 2013, 8:06

Deze opname is zeker wel beter te noemen na enkele jaren; anaglyphen rood/cyan opname

Afbeelding

wim

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » di 05 feb 2013, 14:16

Ik vraag me weleens het volgende af: Het hiernamaals zat stevig verklonken in de opvoeding en het dagelijkse leven van de oude Egyptenaar. Die grafrovers, die moeten toch eigenlijk enorm angstig zijn geweest om de rust -van een Farao nog wel- te verstoren? Dat was waarschijnlijk de allerergste misdaad die je maar bedenken kon! Zelf in het hiernamaals komen konden ze dus ook wel vergeten. Het geloof daarin was heel sterk, hoe konden ze zover komen om tot zo'n gruwelijke misdaad te komen? Oké goud, maar daar konden ze alleen in dit leven alles mee kopen, het hiernamaals duurde eeuwig...
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Horus
Priester

Bericht door Horus » di 05 feb 2013, 15:26

Ik denk niet dat het gat in de tijd voor het jaar 0 is gemaakt. Want voor de doden hadden de oude Egyptenaren wel respect denk ik. Of was dat niet zo?
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » di 05 feb 2013, 16:09

voor het jaar nul waren de 'oude' egyptenaren ook al niet meer aan de macht. Tot 30 jaar voor Christus was Cleopatra VII aan de macht waarna de Romeinen kwamen. En zelfs Cleopatra was geen 'oude' Egyptenaar maar van Griekse oorsprong.
En bij mijn weten waren er al lang voor die tijd grafrovers in Egypte.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » di 05 feb 2013, 17:18

Dat bedoel ik dus....
Deze grafrovers hebben waarschijnlijk al in de Farao tijd toegeslagen, dus die moeten toch doodsbenauwd zijn geweest om door de monsters van de onderwereld verzwolgen te worden!
Ik weet wel dat in de tijd van de Romeinen dit gevoel niet meer zo speelde, maar ik heb echt het idee dat dit graf bezocht is door rovers vér voor de Romeinen.
Daarom mijn bovenstaand berichtje dat ik dat eigenlijk niet begrijp, de oude Egyptenaren groeiden op met het besef dat grafschennis en al helemaal van een Farao, de allerzwaarste misdaad was!
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Rijks Museum Oudheden-Leiden”