Grafmonument J.H. Insinger

Hier kunnen de stukken van het RMO besproken worden.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Grafmonument J.H. Insinger

Bericht door Thoetmosis XII » do 20 okt 2016, 0:41

Het Rijksmuseum van Oudheden heeft een stuk papyrus in haar collectie genaamd Papyrus Insinger, vernoemd naar een Nederlandse verzamelaar van oudheden. Deze verzamelaar heette Jan Herman Insinger (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Herman_Insinger) en ligt begraven in het kleine Utrechtse plaatsje Lage Vuursche. Afgelopen zondag was ik daar met mijn broer, we waren wandelen in de bossen van Baarn (heel mooi bos, heb nog een aantal paddenstoelenfoto's gemaakt!!), en ik kon het niet laten even bij Insinger te gaan kijken. Hij heeft namelijk geen simpele grafsteen, maar een compleet Egyptisch-achtig grafmonument!! Achteraan een steen met tempelmotief en aan de zijkant een viertal hiërogliefachtige reliëfs. Ik heb er een paar foto's van gemaakt (zie hieronder) <egypt>
Overigens is de grafsteen waar die man in die blauwe jas (bovenste foto, helemaal rechts achterin) naar kijkt veel, veel, veel simpeler (enkel een naam en de datums), maar de persoon die daar ligt is veel, veel, veel bekender dan Insinger: prins Friso, de middelste zoon van koningin (prinses) Beatrix. Anders dan gebruikelijk bij koninklijke personen wilde hij een zo simpel mogelijke steen, met zo min mogelijk opsmuk - hetgeen dus ook is gebeurd. Maargoed, dat heeft niet kunnen voorkomen dat bezoekers van Lage Vuursche massaal de begraafplaats opgaan om even bij die steen te kijken - wat voor mij dan weer voordelig was, want bij Insinger was het daardoor tenminste lekker rustig (geen mensen die door het beeld liepen) *04

Afbeelding

Afbeelding
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Thoetmosis XII
Farao

Re: Grafmonument J.H. Insinger

Bericht door Thoetmosis XII » do 20 okt 2016, 0:44

Hier een complete Wikipedia-pagina (!!) over het grafmonument: https://nl.wikipedia.org/wiki/Grafmonument_Insinger

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 29 okt 2016, 20:55

Gaaf zeg, dicht in de buurt, maar nooit van gehoord, ga er is een kijkje nemen <egypt>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 30 okt 2016, 20:00

Hier nog een paar foto's die ik van het grafmonument heb gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier een foto van nog een ander Egyptisch geïnspireerd monument: de Naald van Waterloo, een obelisk opgericht ter ere van het winnen van de Slag bij Waterloo (1815) - hij staat aan het einde van een pad loodrecht tegenover Paleis Soestdijk

Afbeelding

En voor als je, behalve cultuur, ook natuur op de foto wil; er is meer dan genoeg moois te vinden!! *00

Afbeelding

Afbeelding

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 05 nov 2016, 11:27

Hihi, jij komt half Nederland door om naar die bossen te gaan en ik woon er vlakbij, maar nog nooit geweest Ziet er mooi uit, ga volgende week daar maar is heen met Esna <egypt>

Wandel wel regelmatig bij de Piramide van Austerlitz, toch een Egyptisch tintje, <egypt>

Afbeelding

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 05 nov 2016, 23:25

Hihi, jij komt half Nederland door om naar die bossen te gaan
Haha, m'n broer is een enorme wandelaar (heeft zo ongeveer heel Nederland inmiddels gehad), maar ik kom doorgaans niet verder dan het Streekbos naast Enkhuizen of, in de zomer, hooguit Medemblik. Laatst vroeg m'n broer of ik meewilde naar Baarn, toen ben ik gaan googlen en op Wikipedia las ik dat ze daar die steen hebben. Misschien een onderwerpje voor een Egypte-column?? *00

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 07 nov 2016, 20:43

Wat gaaf dat je broer van wandelen houd, kom je nog is ergens, ga zelf ook regelmatig naar andere plekken <egypt>

Jullie zijn toch niet helemaal naar Baarn gelopen ? *26 *22

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 07 nov 2016, 22:51

Jullie zijn toch niet helemaal naar Baarn gelopen ? *26 *22
Hahaha, heen en terug *07 Nee, zonder gekheid, onze ouders hadden ons erheen gereden (ze gingen zelf ergens anders naartoe geloof ik) en wij hebben vervolgens rondom Baarn gewandeld. Terug gingen we met de trein (van Hilversum tot Amsterdam zelfs in een internationale trein!!!). Mijn "wandel-record" tot nu toe is heen en terug van Enkhuizen naar Medemblik, alles bij elkaar een kilometer of 44, en dat vond ik al meer dan genoeg *26

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 09 nov 2016, 9:49

Mooie foto's, jammer dat het graf niet meer onderhouden wordt. Maar er zijn natuurlijk geen directe familieleden meer die zich erom bekommeren.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Rijks Museum Oudheden-Leiden”