Amateuristischer kun je het niet krijgen...

Over musea in en buiten Egypte.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Amateuristischer kun je het niet krijgen...

Bericht door Thoetmosis XII » za 31 mar 2012, 20:33

In normale musea wordt er zorgvuldig met kunstwerken omgesprongen, als het bijzondere stukken betreft is men vaak nog wat voorzichtiger en als het om een topstuk gaat is zorgvuldigheid helemaal geboden. De Mona Lisa, de buste van Nefertete, de Venus van Milo of de plafondfresco's van de Sixtijnse kapel behoren tot de wereldtop en staan daarmee zelfs nóg een treetje hoger. De allerhoogste veiligheid en zorgvuldigheid worden in acht genomen wanneer men dergelijke stukken hanteert, maar geloof het of niet: er zijn musea in de wereld die er een ietwat ander topstukkenbeleid op nahouden. Ik vond onlangs een filmpje op YouTube waarop is te zien hoe de vitrine van het masker van Toetanchamon (let wel, het het master van Toetanchamon; niet het eerste de beste Amarnapoppetje of godenbeeldje, maar het absolute icoon van Egyptes oudheid) wordt schoongemaakt en zoals wel vaker in Egypte (ik ben er zelf nooit geweest, maar Nofrets reisverslagen zeggen genoeg in dit opzicht <lol> ) neemt men het niet al te nauw met de al dan niet geschreven regeltjes. Mij gaf het een beetje het gevoel van zo'n dubieuze dierentuin in een klein achtergebleven Chinees gehucht. Zo'n treurige verzameling betonnen hokken waar de bezoekers op de rug van vader leeuw mogen rijden. Totaal onverantwoord, hopeloos amateuristisch en bedroevend dom. Nou ja, kijk zelf maar...

(vanaf 2:25)
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Horus
Priester

Re: Amateuristischer kun je het niet krijgen...

Bericht door Horus » zo 01 apr 2012, 9:34

ongeloofelijk <shocked> je zou er maar een gek tussen hebben!!
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 01 apr 2012, 16:41

Of het laten vallen. Da's ook heel goed mogelijk als er zoveel toeristen tussendoor lopen.

Regis

Bericht door Regis » zo 01 apr 2012, 20:58

Moet wel gezegd dat de vitrine die waarin het masker tegenwoordig staat compleet vernieuwd is, alle vitrines trouwens in die zaal en ik vermoed dat er ook wel anders omgegaan zal worden met de artefacten. We zijn uiteindelijk weer zoveel jaren later dan in dat filmpje

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 02 apr 2012, 19:51

Tja...ik heb verleden jaar een reportage gezien waarin ze de tentoonstelling van Toet volgden naar Parijs en Londen geloof ik.
Er werden tientallen detailfoto's genomen van hoe de spullen eruit zagen voordat ze tentoongesteld werden en erna gekeken of er geen beschadigingen waren.
Alles werd op wagentjes helemaal dik ingepakt en met de grootst mogelijke zorg omringd.
Dit leek of ze thuis even de ramen lapten en even de plantjes van de vensterbank haalden.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Horus
Priester

Bericht door Horus » ma 07 mei 2012, 17:28

Wat ik mij ook nog steeds afvraag is dat een paar jaar geleden in de krant stond dat ze het masker van toetanchamon hadden gevonden in de kelder van het museum in Cairo.
Dat het masker wat er toen in de vitrine stond een replica was, (tegen diefstal).
En dat ze het toen ontdekte in de kelder van het museum.
Ze waren glad vergeten (volgens de krant) dat het een replica was in de vitrine
Geen idee of dit verhaal waar is, maar ik kan me nog herrineren dat mijn vader zij dat het in de krant stond.
Weet iemand mischien of dit waar is?
Mischien is dat de reden dat ze de vitrine zo schoonmaken.
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 07 mei 2012, 19:37

Ik heb dat verhaal nog nooit gehoord, maar dat wil dus niet zeggen dat het niet waar is!
Aan de andere kant: áls 'het' masker inderdaad een kopie is, nou dan hebben ze het wel ongelooflijk mooi gedaan.
Ik heb met m'n neus bovenop het glas van de vitrine gestaan, en kan me gewoon niet indenken dat het nep is.
Ik weet niet hoe ik het moet zeggen, maar het lijkt me bijna onmogelijk, omdat alles er zo echt uitziet, compleet met slijtage door de tijd, afgebroken stukjes, ja hoe zeg je dat?
Op internet staat wel veel over Toet en het masker, maar ook niets over dat het een kopie zou zijn. Misschien dat andere forummers er iets over gehoord hebben?
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 09 mei 2012, 16:56

Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar hoop dat het niet zo is. Ik vind het namelijk juist zo mooi dat zijn masker (net als bijv. de Mona Lisa) niet na te maken is en als het dat dan wel is... Toch een beetje een afknapper

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 13 sep 2012, 21:49

Wat vind de rest van het forum eigenlijk van dat filmpje???

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » vr 14 sep 2012, 9:05

Wat een idioten ! Ik snap ten eerste niet hoe ze er mee omgaan, maar dat ze dat dan ook nog doen zo tussen al die mensen <shocked> <pale> Waarom ?!
Er waren echt teveel momenten waarop het mis had kunnen gaan dan ik hier kan zeggen <fainting>
Nefertiti - The beautiful one has come....

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 14 sep 2012, 20:32

Dat bedoel ik. Stelletje amateurs (hoop dat de Duitsers dit ook zien en zich dan nóg meer in gaan zetten voor het behoud van Nefertete in Berlijn (en Londen voor wat betreft de Steen van Rosetta)).

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » za 15 sep 2012, 9:24

Inderdaad !!

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » vr 21 sep 2012, 19:38

Dat egyptisch schoonmaakbedrijf maakt normaal trappenhuizen schoon, nu hadden ze een speciale klus gekregen, waarvoor ze de laagste inschrijving hadden ingediend. Ik heb het altijd al gezegt, laat Nefertete maar lekker in Berlijn staan.

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » do 27 sep 2012, 20:41

hihi goed gezegd Neferich <thumbup>

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 22 jan 2015, 13:24

Ik had dit topic, een kleine drieënhalf jaar na opening, liever om een andere reden nieuw leven ingeblazen, maar helaas. Het was leuker geweest als ik had kunnen zeggen dat het er inmiddels professioneler aan toe gaat, maar het tegendeel blijkt waar *16

'Baard Toetanchamon losgeraakt en snel weer vastgelijmd'
nos.nl - 22 januari 2015
In Caïro is het wereldberoemde dodenmasker van Toetanchamon beschadigd geraakt. De baard is losgeraakt, meldt het Amerikaanse persbureau AP. Omdat het van de leiding van het Egyptisch Museum snel gerepareerd moest worden, is de baard tot ontzetting van (kunst)historici met lijm weer aan het masker geplakt.
Hoe de beschadiging precies is ontstaan, is niet duidelijk. AP sprak met drie verschillende conservators. De drie zijn het er niet over eens wanneer het incident gebeurde.
Ook geven ze verschillende versies van het loskomen van de baard van de farao. Volgens de een is het gebeurd tijdens het schoonmaken van de vitrine waarin het dodenmasker staat, volgens een ander liet de baard spontaan los.
In ieder geval zeggen de drie onafhankelijk van elkaar dat er een sneldrogende lijm is gebruikt om de baard weer vast te maken en dat die niet geschikt is voor restauraties. Het dodenmasker is door deze "onomkeerbare reparatie" volgens de conservators flink beschadigd.

Gele lijm
Zo is er nu ruimte ontstaan tussen het gezicht en de baard en is er een transparante gele lijmlaag te zien. Ook is er lijm tijdens de reparatie op het dodenmasker gekomen. Met een spatel is het sneldrogende goedje eraf gehaald. Daarbij zijn er krassen gemaakt op het masker.
De drie conservators willen anoniem blijven uit angst voor represailles van de museumleiding. Die kon niet bereikt worden voor commentaar, net zomin als het Egyptische ministerie van Oudheden.
De tombe van Toetanchamon werd in 1922 nagenoeg ongeschonden ontdekt door Britse archeologen in de Vallei der Koningen. Het dodenmasker van de farao staat sinds de ontdekking symbool voor het oude Egypte.

Afbeelding

Horus
Priester

Bericht door Horus » do 22 jan 2015, 14:29

Ik las het ook net. Tis toch niet te geloven!!!!
Zelfs in een museum is het niet veilg *16
Ze hebben de grootste archeologische schat in hun handen en geven dat zomaar aan een stelletje amateurs...
Het ziet er niet uit!!
Achnaton

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 22 jan 2015, 16:20

Hier behandelen we de Nachtwacht of Mona Lisa letterlijk met fluwelen handschoentjes, maar daar gaan ze met hun absolute topstuk om alsof het een ouwe vaas van schoonmoeder is. Wat een totale idioten *15

Anna
Farao

Bericht door Anna » do 22 jan 2015, 18:54

*18

Horus
Priester

Bericht door Horus » vr 23 jan 2015, 14:24

Volgens de directeur is dit nieuws toch niet waar *22
Dit schrijft nu.nl:

Met het begrafenismasker van de Egyptische farao Toetanchamon is niets aan de hand. Dat verklaart Mahmud al-Halwagi, de directeur van het Egyptisch Museum in Caïro.
Al-Halwagi reageert hiermee op de ophef over de blauw met gouden baard van het masker. Die zou slordig zijn teruggelijmd, nadat hij was afgebroken bij een schoonmaakbeurt. Onzin volgens Al-Halwagi.

Anonieme conservatoren lieten donderdag door de Britse krant The Guardian optekenen dat de baard met een sneldrogende epoxyhars is vastgelijmd. Dat materiaal is totaal niet geschikt voor het herstel van een dergelijk kunstwerk.

Door het hard worden van de hars is er tussen het gezicht en de baard een laag doorschijnend geel ontstaan. De ophef over het masker riep vragen op over de manier waarop Egypte met zijn schatten omgaat.

De directeur zegt niets raars aan het masker te hebben gemerkt, sinds hij in oktober vorig jaar de leiding van het museum overnam. De baard van de farao zit nog steeds op de plaats waar die in 1922 zat, toen het graf van Toetanchamon werd gevonden bij Luxor.

Bron: http://www.nu.nl/wetenschap/3978426/beg ... lijmd.html
Achnaton

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 23 jan 2015, 22:24

De foto's zeggen volgens mij genoeg...

Ik heb dit er trouwens vandaag nog over geschreven. Niet voor naar de krant (dat komt nog haha), maar voor mezelf:
"De oude Egyptenaren beschikten over een zeldzaam groot talent tot creëren en fascineerden de wereld met de schatten van Toetanchamon, maar de huidige inwoners van het land, zo bleek deze week uit het bizarre nieuws rondom Toetanchamons masker, zijn vooral goed in blunderen, klungelen, vernielen, slopen en verwaarlozen. Egypte is degeneratie in optima forma"

Volgens http://www.cairoscene.com/ViewArticle.aspx?AId=114880-damage-to-King-Tutankhamun-Mask-egyptian-museum is het licht in de zaal van Toets masker trouwens extra gedimd om te voorkomen dat het uitlekt *16
the hall that plays home to the priceless relic was notably dimmer than the rest of the museum

Plaats reactie

Terug naar “Musea / Musea with Ancient Egyptian Collections.”