Niet de eerste verbouwing

Over musea in en buiten Egypte.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Niet de eerste verbouwing

Bericht door Thoetmosis XII » zo 17 mei 2015, 17:58

De verbouwing die momenteel gaande is in het RMO is niet de eerste. In Egyptian Mummies - radiological atlas of the collections in the National Museum of Antiquities in Leiden, van onder andere Maarten Raven, staat namelijk een foto van een paar mummies zoals ze stonden tentoongesteld rond 1900. Een heel verschil met de opstelling van de afgelopen jaren <egypt>

Afbeelding
Egyptian Mummies - radiological atlas of the collections in the National Museum of Antiquities in Leiden
Maarten Raven

Afbeelding
Egyptian Mummies - radiological atlas of the collections in the National Museum of Antiquities in Leiden
Maarten Raven

Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Anna
Farao

Re: Niet de eerste verbouwing

Bericht door Anna » ma 18 mei 2015, 10:04

De heleboel is ook flink verbouwd om het tempeltje van Taffeh te kunnen plaatsen. Dat was in de 2e helft van de jaren '70.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 18 mei 2015, 10:59

Doet denken aan het Museum nu, in Cairo *04
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 18 mei 2015, 18:44

Ik kan me nog vaag iets herinneren van een verbouwing rond de eeuwwisseling (die van 1999 naar 2000 hè, niet die van 1900 op de foto hierboven; zo oud ben ik nou ook weer niet *04). Er was toen een mummie-tentoonstelling en het was mijn allereerste bezoek aan het RMO, kort nadat een flimpje over Egypte, op school, me had aangestoken met het "Egypte-virus". Ergens vaag staat me nog iets bij van de muren rond de tempelzaal die waren bedekt met grote hoge doeken (in blauw of paars) - dat zal wel met de verbouwing toen te maken hebben gehad.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 21 mei 2015, 7:03

Heb eigenlijk geen idee meer wanneer ik er voor het eerst was, maar ja, ben ook een stukje ouder en dan vervaagd het een en ander *04 Maar in ieder geval was het wel lang na deze foto uit ong. 1900:

Afbeelding

Anna
Farao

Bericht door Anna » do 21 mei 2015, 12:50

Die trap herinner ik me nog! Geen geintje, langs die trap ging je volgens mij naar de afdeling Egyptische beelden.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 24 mei 2015, 10:09

Ondertussen is de Taffeh tempel ingepakt !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daar gaan Maya & Merit, op weg naar het Archeologisch Museum van Bologna:

Afbeelding

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 24 mei 2015, 10:16

Toch heb ik er altijd een beetje moeite mee: natuurlijk besef ik dat niet altijd alles bij het oude kan blijven.
Maar tja het was allemaal wel lekker vertrouwd...
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 24 mei 2015, 11:19

scarabee schreef:Toch heb ik er altijd een beetje moeite mee: natuurlijk besef ik dat niet altijd alles bij het oude kan blijven.
Maar tja het was allemaal wel lekker vertrouwd...

Ja, ken dat, vooral met het Cairo Museum, dat had/heeft sfeer en niet dat moderne, zoals b.v. in het nieuwe Museum in Berlijn dat zoooo steriel overkomt, zit totaal geen sfeer omheen *22

Afbeelding

Maar hopelijk gaan ze in ieder geval van alles uit de opslag nu ook tentoonstellen na de verbouwing !!

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 24 mei 2015, 15:25

In Berlijn zijn ze een beetje doorgeslagen *26

Leuk om te zien trouwens, die foto's van het RMO in de verbouwing. Ben benieuwd naar het resultaat <egypt>

Anna
Farao

Bericht door Anna » zo 24 mei 2015, 17:21

Is één van jullie in Berlijn geweest? Ik wel, en ik vond de tegenstelling tussen de wat kale omgeving en de Amarnabeelden schitterend. Je wordt niet afgeleid door de omgeving maar kan je helemaal op die koppen richten. Die komen door de ruimte om hen heen helemaal tot hun recht. En niet te vergeten: je kunt ze van alle kanten bekijken. Superopstelling!

Het Neues Museum, waar de Amarnabeelden staan, heeft zelf ook een geschiedenis: het is aan het eind van WWII door bombardementen zwaar beschadigd geraakt. Het Museuminsel, waar ook het Pergamon Museum en het Altes Museum zijn te vinden, was tot de val van de Muur in Oost-Duitse handen. Na Die Wende heeft het Berlijnse stadsbestuur eens goed nagedacht over wat er met de musea moest gebeuren. Uiteindelijk is het Neues Museum herbouwd, maar op zo'n manier dat je de schade her en der nog kunt zien. Het gebouw zelf heeft dus ook museale waarde.

Meer lezen:
http://berlijn-blog.nl/bezienswaardigheden/museuminsel/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neues_Museum

Na 1945:
Afbeelding

Anno nu:
Afbeelding

Van brokstukken aan elkaar geplakt:
Afbeelding

Niet moeilijk gedaan over beschadigingen:
Afbeelding

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 24 mei 2015, 19:24

Als je er zelf bent valt het misschien inderdaad mee en zal het wellicht inderdaad z'n voordelen hebben, maar op bovenstaande foto ziet het er gewoon heel "steriel" uit *21

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 24 mei 2015, 21:11

Afschuwelijk!
Het spijt me hoor, maar geef mij dan maar die rommelige houten vitrines en her en der geplaatste beelden (zelfs op de trappen)
maar dit is volkomen dood!
Ja dat is het woord dat in me opkomt als ik deze foto zie: alles op deze foto is dood!
Hartstikke dood, de koppen lijken niet eens meer oud-Egyptisch maar lijken uit het heelal te komen.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 25 mei 2015, 9:11

scarabee schreef:Afschuwelijk!
Het spijt me hoor, maar geef mij dan maar die rommelige houten vitrines en her en der geplaatste beelden (zelfs op de trappen)
maar dit is volkomen dood!
Ja dat is het woord dat in me opkomt als ik deze foto zie: alles op deze foto is dood!
Hartstikke dood, de koppen lijken niet eens meer oud-Egyptisch maar lijken uit het heelal te komen.

Ja, precies dat vind ik ook, vooral als je het Cairo Museum kent, met al z'n hoekjes en gaatjes, heerlijk rond dwalen is het daar en steeds kom je weer voor verrassingen te staan, echt super gaaf <happy>

Anna
Farao

Bericht door Anna » ma 25 mei 2015, 9:51

Duitsland is niet bepaald Egypte... Ik vond het in ieder geval heel bijzonder, een heel aparte sfeer. Niet kil, en zeker niet dood!

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 29 mei 2015, 9:33

Zo denkt ieder er anders over, een Musea kan het nooit iedereen naar de zin maken net zoals met veel andere dingen, het zal wel komen omdat als je het Cairo Museum gewend bent met al z'n hoekjes & gaatjes met de daarop volgende verrassingen, dat je een ander Museum snel steriel vindt.

Trouwens het Louvre is ook heerlijk om doorheen te struinen, prachtig gebouw en terwijl je de Egypte afdeling door struint is er ook nog zoveel prachtigs te zien wat gebouw, architectuur en decoratie betreft <egypt>

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 29 mei 2015, 10:44

Wat ik persoonlijk altijd vrij vervelend vind in musea zijn die dingetjes om het geforceerd "leuk" te maken. Zoals in het RMO die Abydos-steles waarbij je op knopjes kunt drukken en dan de vertaling hoort. Niemand gaat zulks afluisteren (het is veels te plechtige taal voor ons om te kunnen verstaan - dan werkt lezen beter) en het zijn vooral kinderen die lukraak op de knoppen drukken om maar al die geluidjes te horen. Dan heb ik liever een infobord met een meer algemene uitleg over de teksten op zulke steles.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 29 mei 2015, 12:47

Ja indd, en de helft versta je ook niet als er geroezemoes is *19

Anna
Farao

Bericht door Anna » vr 29 mei 2015, 17:42

Thoetmosis XII schreef:Zoals in het RMO die Abydos-steles waarbij je op knopjes kunt drukken en dan de vertaling hoort.

Misschien wordt dat in de nieuwe opstelling wel weggehaald.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 29 mei 2015, 18:04

Ik hoop het. Die steles zijn interessant genoeg om zonder die frivoliteiten te kunnen. En als ze minder dicht op elkaar staan, dan zijn ze ook nog eens makkelijker te fotograferen <egypt>

Deze bedoel ik trouwens:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Musea / Musea with Ancient Egyptian Collections.”