Zélfs beroepsbrombeer Maarten van Rossum zwicht voor Egypte

Over musea in en buiten Egypte.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Zélfs beroepsbrombeer Maarten van Rossum zwicht voor Egypte

Bericht door Thoetmosis XII » vr 31 jul 2015, 17:02

Ik had hier, ergens op een stapel, nog een exemplaar liggen van de Maarten!, het tijdschrift van beroepsbrombeer en meester in de relativering Maarten van Rossum (die binnenkort overigens met zijn broer en zus op tv komt, mét een hele aflevering van hun programma over... Enkhuizen!!!!). Zoals bekend is hij immer cynisch, immer zwart, immer relativerend en immer kritisch, máár, geloof het of niet, in het blad in kwestie (nummer 2, aug/sept 2010) staat een recensie over het Leidse RMO en wat denk je?? Over de Egyptische afdeling is ie lyrisch. Zijn historische belangstelling ontstond "door een romantische fascinatie voor het oude Sumerië en Egypte. Zeker na lezing van Goden, Graven en Geleerden van C.W. Ceram wilde hij graag archeoloog worden", RMO's pronkstuk uit Taffeh omschrijft ie als "een aardig Egyptisch tempeltje", de Egyptische afdeling wordt door hem "een groot succes" genoemd, de aldaar getoonde voorwerpen "zonder uitzondering van hoge kwaliteit" en, tot slot, "helaas halen de andere afdelingen van het museum bij lange na niet de kwaliteit van de Egyptische" *02 Zo zie je maar, zelfs übercynisten, die overal wel een relativerend antwoord op hebben, laten hun grauwe air acuut vallen zodra de farao's om de hoek komen kijken <egypt> Griekjes, Romeintjes, Etruskjes, Hollandertjes en Mesopotaampjes, eat your hearts out *04 *02

Maarten had trouwens nog een leuke suggestie:
"Voor latere archeologen is het doodzonde dat wij niks meenemen in het graf voor het hiernamaals. Zouden we daar toch niet, met het oog op de musea van toekomstige culturen, wat meer werk van moeten gaan maken? Grafkelders met automodellen, computers, mobiele telefoons en potjes pindakaas!"
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Re: Zélfs beroepsbrombeer Maarten van Rossum zwicht voor Egy

Bericht door scarabee » vr 31 jul 2015, 21:07

Als ik die vent z'n kop zie weet ik niet hoe snel ik weg moet komen!!!
Dat cynisme van hem is ook voor het grootste deel imago geworden, die vent zit dan ineens in allerlei quizjes en showtjes, ja zelfs in een voetbalprogramma! Hij weet niet eens dat een bal rond is!
Ik hoor dat van anderen want ik kijk er niet naar, maar heel soms, als de tv aan staat zie ik die vette kwal uitgezakt zitten, z'n hele bek hangt al nog voordat iemand iets gezegd heeft.
Kan best dat hij iets over geschiedenis weet, ik vind hem er niet leuker door, is gewoon net zo'n geldjager als al die BNers.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 31 jul 2015, 21:09

Het ging mij er vooral om dat hij over alles negatief is, maar over de Egyptische afdeling van het RMO ineens pósitief. Vond dat wel grappig <egypt>

Anna
Farao

Bericht door Anna » za 01 aug 2015, 10:08

Hij is inderdaad een beroepsmopperaar, maar zijn observaties zijn scherp, erg raak en doorgaans ook heel objectief!

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » za 01 aug 2015, 11:46

Deze man wordt zwaar overschat naar mijn mening, opeens is hij 'in' en daar maakt hij gebruik van. Hij heeft ook ineens echt overal verstand van. Nee, daar kijk ik dwars doorheen, scherpe observaties? Daar heb ik hem nog nooit op betrapt, vind juist dat hij maar wat aanwauwelt.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 01 aug 2015, 11:53

Ach ja, wat mijn betreft snijdt z'n mening over de Egypte-afdeling van het RMO in ieder geval hartstikke hout *04

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » za 01 aug 2015, 19:42

We hadden het vanavond helemaal niet over v.Rossum, zegt mijn zoon héél toevallig: "Goh ik zag van de week die v.Rossum op de tv, en ik dacht: zóóó, hij zegt eindelijke eens iets zinnigs!"
Zo zie je maar!

Anna
Farao

Bericht door Anna » zo 02 aug 2015, 15:52

Ik ben een paar jaar geabonneerd geweest op Historisch Nieuwsblad, waarin hij toen een column had. Ik vond zijn statements vrijwel altijd zwartgallig, maar wel raak. Vandaar mijn mening. Wat hij op TV uitspookt en wat hij dan zegt: geen idee... *20

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 21 aug 2015, 10:13

Anna schreef:Ik ben een paar jaar geabonneerd geweest op Historisch Nieuwsblad, waarin hij toen een column had. Ik vond zijn statements vrijwel altijd zwartgallig, maar wel raak. Vandaar mijn mening. Wat hij op TV uitspookt en wat hij dan zegt: geen idee...

Hij zit in de kwis "De Slimste Mens" op zich wel een leuke kwis. Heb ooit is gelezen dat hij het alleen voor het geld doet. Dat is vaak ook wel te merken aan zijn houding. Mooi type om te observeren, mij is opgevallen dat als hij weer is wat tegendraads heeft gezegd, hij zich een houding geeft door zijn glas te pakken en een slok te nemen.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Plaats reactie

Terug naar “Musea / Musea with Ancient Egyptian Collections.”