Een verhaaltje (mét foto) vanuit het depot van het RMO

Over musea in en buiten Egypte.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

Een verhaaltje (mét foto) vanuit het depot van het RMO

Bericht door Thoetmosis XII » do 06 aug 2015, 0:03

Fotocolumn Leids Dagblad
Verborgen verhalen

Het is koel in het depot. Assistent-conservator Ben van den Bercken neemt me mee naar achter. Daar staat tussen de mummiekisten een klein houten kastje. Ben trekt handschoenen aan en doet het kastje open met een voorzichtigheid die ik zelden heb gezien.

"Wat zit er in?" vraag ik.
"Een speciale serie halfedelstenen. Op iedere steen is een paus afgebeeld door meestergraveur Christoph Dorsch in 1722. Deze serie is een onderdeel van de Gesneden Stenen-collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Na de sluiting van het Geldmuseum in Utrecht zijn ze overgedragen aan ons. Daarvoor werden ze beheerd door het Koninklijk Penningkabinet dat eerst in Den Haag en later in Leiden was gevestigd. De collectie is dus weer terug in Leiden."
"Waarom liggen de edelstenen naast de mummiekisten?"
"Het gaat niet zozeer om de stenen, maar om het kastje. Deze is net als de mummiekisten van hout. Dit depot heeft de optimale temperatuur en vochtigheid voor hout."

"Wat is er belangrijk aan de gesneden stenen?"
"Ze bestrijken een geschiedenis van 7000 voor Christus tot nu. Iedere edelsteen heeft een reis gemaakt door de tijd en meerdere eigenaren gehad. Je kunt zo’n steen volgen. Neem bijvoorbeeld de Grote Camee. Die is door de handen gegaan van schilder Rubens, op de Batavia geweest tijdens de schipbreuk en was opzicht bij Lodewijk Napoleon toen hij in Nederland was. En nu is ie hier bij ons. Iedere steen heeft meerdere verborgen verhalen."
"Hoe vind je die verhalen?"
"Ik verzamel zoveel mogelijk literatuur en zoek naar paralellen. Ik werk aan een wetenschappelijke publicatie en deze vertaal ik dan naar teksten voor de tentoonstelling."

"Blijft het kastje hier nu eeuwig staan?"
"Als het museum weer open gaat, komt de serie achter de schermen vandaan met een kleine tentoonstelling. Daarna worden de stenen in de vaste tentoonstellingen geïntegreerd."
"Kom jij nu zelf ook in de verhalen over deze stenen voor?"
"Nou eh, ja. Mijn naam wordt als onderzoeker vermeld. Ik werk hier twee dagen in de week aan. Zo draag ik ook mijn steentje bij."

(tekst: Rob Overmeer (http://www.rmo.nl/fotocolumn6))

Ben van de Bercken opent het houten kastje met gesneden stenen. (foto © Rob Overmeer)
Afbeelding
http://www.rmo.nl/beeld/Verbouwing/Fotocolumn_Rob_Overmeer/Aflevering06_800p.jpg
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Re: Een verhaaltje (mét foto) vanuit het depot van het RMO

Bericht door scarabee » do 06 aug 2015, 19:01

Leuk stukje!
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 09 aug 2015, 10:19

Wist niet dat er 7000 jaar geleden al Pausen waren <crazy> Paus Holoceen de 1e *04
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 10 aug 2015, 20:26

*04 Paus permafrost de 2e... *07
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Musea / Musea with Ancient Egyptian Collections.”