Leids museum tikt Egyptisch portretkopje op de kop

Over musea in en buiten Egypte.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

Leids museum tikt Egyptisch portretkopje op de kop

Bericht door Nofret » do 03 sep 2015, 19:37

LEIDEN - Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden heeft een zeldzaam Oud-Egyptisch portretkopje verworven uit de veertiende eeuw voor Christus. Het Rijksmuseum van Oudheden kocht het beeldje voor 70.000 euro uit de erfenis van een Nederlandse particuliere verzamelaar.

Het 13 centimeter hoge kopje heeft de kenmerkende gelaatstrekken van farao Amenhotep III, die toen jarenlang aan de macht was in Egypte. De ogen zijn amandelvormig en langs de bovenrand van het oog naar de slaap zit een schminkstreep.

Afbeelding

Volgens het museum is het stenen beeldje waarschijnlijk geen portret van de farao zelf, maar van een god met zijn gelaatstrekken. Farao Amenhotep III liet honderden godenbeelden vervaardigen voor allerlei tempels in het land. Het kopje is ,,een karakteristiek voorbeeld van de beeldhouwkunst uit deze periode'', zegt het museum.

Het Rijksmuseum van Oudheden, momenteel gesloten vanwege een grote verbouwing, betaalde 70.000 euro voor het beeldje. Dit is deels bekostigd uit de jaarlijkse bijdrage van de BankGiro Loterij.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Thoetmosis XII
Farao

Re: Leids museum tikt Egyptisch portretkopje op de kop

Bericht door Thoetmosis XII » do 03 sep 2015, 22:28

Leuk!! Vergeleken met bijvoorbeeld Turijn en Londen heeft Leiden weinig faraomateriaal (wel veel edelen, ambtenaren en spul uit de Late Tijd, maar relatief weinig faraobeelden), dus dit is een mooie aanwinst!! *00
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Anna
Farao

Bericht door Anna » vr 04 sep 2015, 17:10

Nofret schreef:betaalde 70.000 euro

Pffff, koopje! *09

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 05 sep 2015, 9:38

Maar ik haal er helemaal geen Amenhotep III uit, die heeft zo'n uitgesproken gezicht, dat je hem gelijk herkend meesten tijds <egypt>

Afbeelding

Afbeelding

De lippen zijn erg rond & dik, die van Amenhotep III, zijn meer lang gerekt.

Afbeelding

Neig als ik het goed bekijk dan meer naar Teje.

Afbeelding

Wat denken jullie ervan ??

De tekst bij de afbeeldingen:

Egyptische collectie van het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden is onlangs aangevuld met een serie voorwerpen uit de voormalige collectie van H.C. Jelgersma (1897-1982), een psychiater die in zijn vrije tijd de egyptologie bestudeerde. Het opvallendste voorwerp daaruit is een klein beeld uit de tijd van Amenhotep III (1391-1353 v.Chr.), de vader van de beroemde farao Achnaton.

Het beeldje is dertien centimeter hoog. Het gaat om de kop van een beeldje dat ooit in een Egyptische tempel heeft gestaan.

Het verworven beeldje heeft volgens het museum de kenmerkende gelaatstrekken van farao Amenhotep III, zoals de amandelvormige ogen en de schminkstreep langs de bovenrand van het oog naar de slaap. Net als de wenkbrauwen is die in reliëf aangebracht. De onderrand van de ogen is daarentegen naturalistisch. De neus is tamelijk breed, de mond heeft naar voren gestoken lippen met een opstaand randje. Op de plek waar het voorhoofd nu is beschadigd, zat vermoedelijk een cobrakop, als symbool van koninklijke macht.

De zogenaamde strengenpruik wijst er echter op dat de kop niet de farao zelf voorstelt, maar een god met zijn gelaatstrekken. Amenhotep III liet honderden van dit soort godenbeelden maken voor allerlei tempels in het land.
De zon als almachtige god

Het beeldje is gemaakt van rood kwartsiet, een steensoort die populair was in deze periode uit de Egyptische geschiedenis. Waarschijnlijk werd de kleur geassocieerd met de opkomende zon. Dat paste goed bij de cultus van de zon als almachtige god, die in deze tijd sterk in opkomst was en zijn hoogtepunt kende tijdens de regeerperiode van Achnaton. Op het voorhoofd zat oorspronkelijk een cobrakop, een symbool van macht dat zowel door goden als koningen werd gedragen.

Het beeldje, dat 70.000 euro kostte, krijgt in 2016 een permanente plek in de te vernieuwen Egyptische afdeling van het museum.

Anna
Farao

Bericht door Anna » za 05 sep 2015, 10:57

Nofret schreef:Maar ik haal er helemaal geen Amenhotep III uit

Ik moest aan Teje denken... *21

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 05 sep 2015, 11:04

Anna schreef:
Nofret schreef:Maar ik haal er helemaal geen Amenhotep III uit

Ik moest aan Teje denken...

Haha, nou dat had ik dus ook, je was me net voor, zag ik toen ik bovenstaand schreef & plaatste <egypt>

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 05 sep 2015, 14:10

Geen idee. Ben niet zo thuis in die periode. Maar was het niet zo dat de kunst ook onder Amenhotep III al een beetje "verschoof" (de eerste aanzetten tot de Amarnakunst)?? *21
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 05 sep 2015, 15:36

Thoetmosis XII schreef:Geen idee. Ben niet zo thuis in die periode. Maar was het niet zo dat de kunst ook onder Amenhotep III al een beetje "verschoof" (de eerste aanzetten tot de Amarnakunst)??

Jazeker, maar Amenhotep III's gezicht is wel 1 van de herkenbaarste van alle Farao's. Als je ergens een relief ziet en nog niet eens een cartouche hebt gelezen, weet je al direct dat hij het is. Eigenlijk wel door zijn hele periode heen <egypt> En die mond van het beeldje, lijkt in de verste verte niet op die van Amenhotep III.

Plaats reactie

Terug naar “Musea / Musea with Ancient Egyptian Collections.”