De Egyptische kalender

Algemene opmerkingen of vragen over de geschiedenis van Egypte.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
neferaten
Site Admin

De Egyptische kalender

Bericht door neferaten » za 16 jul 2005, 8:39

De egyptische kalender

Het egyptische jaar bestaat uit 3 seizoenen en elk seizoen onderverdeeld in 4 maanden. Hier onder vind u het overzicht van deze siezoenen en maanden.

Elke maand bestaat uit 30 dagen, dan kom je op een totaal van 360 dagen en missen we er 5 volgens onze jaartelling.
Deze vijf ontbrekende dagen zijn later toegevoegd door de god thoth om de geboorte van de Goden mogelijk te maken.
Deze dagen worden ook wel de Epagonale dagen (lees verder op) genoemd.

Het egyptische jaar:

• Akhet:
Het seizoen van Akhet de
overstroming van de Nijl

• Tahuti — 1 t/m 30 Augustus
• Paopi — 31 Augustus t/m 29 September
• Hethara — 30 September t/m 29 October
• Koiak — 30 October t/m 28 November

• Proyet
Het seizoen van Proyet, het opreizen
van het land en al het groene leven
(planten, bomen etc)

• Tybi — 29 November t/m 28 December
• Mechir — 29 December t/m 27 Januari
• Panemot — 28 Januarie t/m 26 Februari
• Parmuti — 27 Februari t/m 28 Maart

• Shomu
Het seizoen van Shomu,
van de Zomer en de Oogst

• Pachons — 29 Maart t/m 27 April
• Payni — 28 April t/m 26 Mei
• Epipi — 27 Mei t/m 26 juni
• Mesore — 27 Juni t/m 26 Juli

De Epagonale dagen:

• 27 Juli: De Geboorte van Osiris (dag 1)
• 28 Juli: De Geboorte van Horus (dag 2)
• 29 Juli: De Geboorte van Seth (dag 3)
• 30 Juli: De Geboorte van Isis (dag 4)
• 31 Juli: De Geboorte van Nefthys (dag 5)
• Dag 6 is de schrikkel dag eens in de vier jaar

Deze dagen waren Heilig voor de oude egyptenaren, want hier werd de geboorte van de Goden gevierd, men deed ook niet aan Magie & Rituelen op 1 dezer dagen, want dat bracht onheil met zicht mee en de Goden verdiende ook rust.

ter informatie:
De europese verjaardag van ISIS is 15 Augustus

Bron : Is niet meer online
Nefertiti - The beautiful one has come....

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » wo 06 jun 2007, 20:40

Die 6e dag om de vier jaar vind ik vreemd, ik meende dat ze ieder jaar een kwartdag te kort kwamen, zodat de burgelijke kallender niet paralel liep aan de astronomische kallender. die vielen weer samen na 4 x 360=1440 jaar Dus volgens mij hadden ze geen schrikkeljaar

ger

Ochytoe

Bericht door Ochytoe » wo 06 jun 2007, 21:28

Die 6e dag om de vier jaar vind ik vreemd, ik meende dat ze ieder jaar een kwartdag te kort kwamen, zodat de burgelijke kallender niet paralel liep aan de astronomische kallender. die vielen weer samen na 4 x 360=1440 jaar Dus volgens mij hadden ze geen schrikkeljaar

Er waren er inderdaad maar 5 Epagonale dagen, over de zesde dag verschillen de Egyptologen van mening.

Iedereen is het er over eens dat de Egyptenaren het niet synchroon lopen van de kalender opmerkten. Sommige Egyptologen menen dat de Egyptenaren de kalender zo belangrijk vonden, dat ze juist daarom geen schrikkeldag invoerden. Anderen menen ook dat de Egyptenaren de kalender heel belangrijk vonden en dat ze juist daarom wel een schrikkeldag invoerden. Let wel, dit was dan niet 1x in de 4 jaar, maar dit gebeurde waarschijnlijk bij speciale gebeurtenissen (denk aan Sed-feest).

Ik denk dat er wel degelijk correcties op de kalender werden doorgevoerd. Bij de troonsbestijging van Seti I bijv. gebruikt deze koning de term 'wehem mesut', oftewel het 'Herhalen van de Geboortes' in zijn titulatuur. Dit zou kunnen duiden op het herzien van de kalender.

Bedenk echter wel dat als koningen de kalender hebben hersteld, de data die wij beschouwen als vaststaand (bijv. 1279 BC, troonsbestijging Ramses II) niet meer kloppen. Deze data zijn namelijk berekend aan de hand van 365 dagen per jaar, zonder verdere correctie.

Zo zie je maar dat een discussie over het al dan niet corrigeren van 1 dag in de 4 jaren aardige gevolgen kan hebben. Wat is het toch een leuke hobby hè :lol:

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 07 jun 2007, 5:48

Bedenk echter wel dat als koningen de kalender hebben hersteld, de data die wij beschouwen als vaststaand (bijv. 1279 BC, troonsbestijging Ramses II) niet meer kloppen. Deze data zijn namelijk berekend aan de hand van 365 dagen per jaar, zonder verdere correctie.

daarvoor moeten we dan weer bij de Romeinen zijn die dat maffe systeem hebben ingevoerd. De Egyptische kalender liep (uiteindelijk) in een cirkel (zoals alles) en dat lijkt me een veel beter en praktischer systeem.

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » do 07 jun 2007, 19:46

nou ja, wij willen alles in hokjes plaatsen, afgemeten, maar Ik vind dat ook belangrijk, dat ik weet waar ik aan toe ben, ramses2 bestijgt de troon in 1290 bc,, en dat vind ik prettig, dat idee, komt er morgen iemand met een geheel ander systeem van tijdberekening, staat alles op zn kop, ook bij mij. Het is zo lang geleden, en je wilt zekerheden, wel een leuke hobby, en wat we ook op deze site schrijven, bedenk wel morgem kunnen sommige ideeen over Eg heel anders zij, dmv niieuwe ontdekkingen.

ger

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » vr 08 jun 2007, 5:30

Het is zo lang geleden, en je wilt zekerheden,

maar als je weet dat de tijdsberekening ''verkeerd'' is, dan is 1290 BC toch ook geen zekerheid meer?

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » vr 08 jun 2007, 20:07

1290 bc dat jaartal daar ben ik aan gewend, de tijdschaal van de egyptische geschiedenis zit zo in mijn hoofd, tientallen jaren meer of minder maakt voor mij niets uit.

ger

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen / Generic”