Maa-cheroe

Algemene opmerkingen of vragen over de geschiedenis van Egypte.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
hans.hutting
Vizier

Maa-cheroe

Bericht door hans.hutting » zo 05 nov 2006, 12:56

De Maa-cheroe (Egyptisch; Oprecht van Stem) is een belangrijke term in één van de oud-Egyptische opvattingen over het leven na de dood en hun opvatting van wat een farao moest zijn.

Volgens deze versie vertrekt men na zijn dood naar de Hal van het Oordeel in de Egyptische onderwereld, Kherneter. Hier zaten de 42 goden, die elk één vraag aan de overledene stelden. Deze moest hierop - volgens de negatieve belijdenis - telkens eerlijk een ontkennend antwoord kunnen geven, als hij door wilde naar de Velden van Iahru, de Egyptische tegenhanger van de Griekse Elyzeese Velden. Wanneer de overledene 42 keer negatief beantwoordde, was hij ma'at heru. Eén bevestigend antwoord betekende dat de dode verslonden werd door een reusachtige krokodil.
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nephthys

Bericht door Nephthys » zo 05 nov 2006, 18:58

dan werden ze tog opgegeten dor ammut...?

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 05 nov 2006, 18:59

Dat is bij het wegen van het hart maar dit is dacht ik ene stukje verder.
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » zo 05 nov 2006, 19:41

hans.hutting schreef:dat is bij het wegen van het hart maar dit is dacht ik ene stukje verder

het kan volgens mij niet ''een stukje verder'' zijn want de Weging van het Hart is het laatste ritueel voordat de overledene definitief door mag naar Iahru. Andere naam voor de Weging van het Hart is ''Het Laatste Oordeel''.

Overigens speelt de Weging van het Hart zich ook af in de Hal van het Oordeel. Ik denk dat dit dus gewoon een andere versie is van de Weging van het Hart.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 05 nov 2006, 19:47

het kan volgens mij niet ''een stukje verder'' zijn want de Weging van het Hart is het laatste ritueel voordat de overledene definitief door mag naar Iahru. Andere naam voor de Weging van het Hart is ''Het Laatste Oordeel''.

Overigens speelt de Weging van het Hart zich ook af in de Hal van het Oordeel. Ik denk dat dit dus gewoon een andere versie is van de Weging van het Hart.[/quote]ik bedoelde van het hart is een stukje vedder er mee dit moest zijn dat het ik zelf niet gezien

Nephthys

Bericht door Nephthys » zo 05 nov 2006, 20:36

jah...ik dacht dat ze eerst met die recters moeste praten enzo...en dan t wegen van het hart

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » ma 06 nov 2006, 8:19

klopt ook dan gaa je vedder

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen / Generic”