Egypt asks British Museum for Rosetta Stone

Wil je iets kwijt over Dr. Zahi Hawass, de Directeur-Generaal van het archeologisch instituut in Egypte, dan kan je dat hier.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 21 jun 2007, 17:03

By Martin Bailey | Posted 21 June 2007

LONDON. The Egyptian government has made a formal request to borrow the Rosetta Stone from the British Museum (BM). A letter was sent last month by Dr Zahi Hawass, head of the Supreme Council of Antiquities.

The Art Newspaper can reveal that the request is for a three-month loan in 2012, for the opening of the Grand Egyptian Museum, which is being built near the Pyramids. Until now, the BM has been able to fend off questions about the return of the Rosetta Stone, since there had been no formal request.

Whether the loan is eventually granted is expected to depend on three main factors. First, conservation, and whether the 1,680 pound stone could be at risk.

Secondly, if the Rosetta Stone can be lent in view of its iconic importance. It is probably the single most-visited object in the BM’s entire collection, attracting even more visitors than the Parthenon Marbles. The Rosetta Stone has been at the museum since 1802, and has only left the building twice—when it was evacuated during World War I and when it was lent to the Louvre for one month in 1972.

Finally, there will concerns over whether it would be prudent to lend to Cairo, because of possible pressure in Egypt to retain the stone or request its permanent return. After receiving advice on these points, the request will be considered by the BM trustees.

In March, Dr Hawass told The Art Newspaper that he intends to seek the loan of five key masterpieces from international museums. The others are the head of Nefertiti (Berlin Museums), the Dendera zodiac ceiling (Louvre), the bust of Hemiunu, builder of the Great Pyramid (Roemer and Pelizaeus Museum, Hildesheim, Germany), and the statue of Ankhaf, builder of the Khafre Pyramid (Museum of Fine Arts, Boston). “I will give guarantees for their safe return,” he promised.

A row has already broken out over Nefertiti, with the Berlin Museums arguing that the head is too fragile to travel. Dr Hawass warned last month that if the Berlin loan is refused, then “we will fight to bring back this bust for good”.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » do 21 jun 2007, 19:59

wanneer je de buste van nefertete bekijkt, met die oorspronkelijke kleuren nog volledig aanwezig, denk je dat de fragiliteit wel meevalt, maar schijn kan bedriegen, een keer een beeld laten vallen en het is over, Tijdens de expositie Goden en Faraos in 1979 werden er ook enkele masterpieces uit het egyptisch museum tentoongesteld. Met oa, de kwetsbare stoel ui het graf van joeja en toeja, de stoel van sat amom de zuster van echnaton dochter van amenhotep3, ik wordt wat ongenuanceerder in mijn mening wanneer ik weet dat de egyptische voorwerpen niet gekidnapt worden, Maja en merit gingen enkele jaren geleden ook op reis, mits ze maar niet toegeigend worden, kijk wanneer duitsland besluit Nefertete voorgoed terug te geven, kan ik er vrede mee hebben, maar de collectie op een plaats, te kwetsbaar, want ik denk ook altijd aan de toekomstconsequenties wij mogen genieten van de E kunst, maar de mensen over 2000 jaar of later moeten dat ook kunnen
Soms denk ik wel eens , stop met graven, de beste conservering in Egypte is de bodem, we hebben al veel gevonden, de rest komt onze toekomstige generaties toe

nefer i chet

erwin

Bericht door erwin » zo 24 jun 2007, 18:56

Ik ben trouwens erg benieuwd naar het nieuwe Egyptische musem. Moet schitterend worden.
http://www.egyptpyramidhistory.com/giza_grand_egyptian_museum/grand_egyptian_museum_GEM.htm

Plaats reactie

Terug naar “Zahi Hawass”