Sinuhe de Egyptenaar

Alles over Boeken, DVD's, Woordenlijsten ed.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Sinuhe

Sinuhe de Egyptenaar

Bericht door Sinuhe » za 24 jun 2006, 7:44

In 1945 publiceerde de finse acteur het boek sinuhe de egyptenaar.
Het boek speelt zich af in de el almara periode.

Het is de beste roman die ik ooit gelezen heb. Vanwege de historische correctheid van de acteur. Een hele mooie karakter studie, mischien wel de beste die ooit in boek is verschen(vind het zelfs beter dan Tolstoi werk oorlog en vrede).

Sinuhe= Arts een goed mens. Heeft veel interese in zijn humanistische ontwikkeling. Een goede vriend van echnaton, horemheb. Hoewel hij Echnaton erg mag ziet hij dat het systeem niet werkt. Hij zit steeds in twee strijd zijn geest die op zoek is naar spirituele ontwikkeling. En het realisme wat bij hem bots.
Sinuhe is geen held maar een denker.

Horemheb= De Krijgsman trouw aan zijn vrienden goede kerel alleen een echte krijgsman. Hij mocht echnaton erg als persoon. Maar van zijn spirtuele ontwikkeling moest hij niks weten.

Echnaton= De dromer voerde een mens vriendelijk beleid. Jammer genoeg werkte zijn systeem niet. Het werd ook niet aan hem verteld en als die het hoorde was hij er doof voor.

Kaptah=Slaaf en trouwe metgezel van sinuhe. Reist samen met sinuhe mag zijn meester erg. Is materiaalistisch ingesteld snapt het denken van sinuhe niet.

Er staan verder een hoop levenslessen in.

Het boek gaat over Sinuhe wat oorspronkelijk een verhaal is in het middenrijk. Sinuhe wordt als baby gevonden door zijn pleegouders drijvend op een vlot in de nijl. Ze noemen hem sinuhe omdat het overeenkomsten heeft met verhaal in het middenrijk. Zijn pleeg vader is arts, sinuhe wordt ook arts. ALs arts gaat hij veel reizen komt in het land van de hatti terecht kreta syrie. Maakt door van als mee liefde haat oorlog. En een hele mooie beschrijving van de antieke wereld.

Uiteindelijk komt hij terug in egypte("Want wie eenmaal het water van de nijl heeft gedronken kan zijn dorst niet ergens anders lusten")
Door wordt hij lijfarts van echnaton.

Meer info over het boek: http://www.amazon.com/gp/product/155652 ... e&n=283155

Hoewel 1945 al weer een tijd terug is heeft het boek de tijd doorstaan. Een hoop egyptologen lezen dit boek zelfs voor hun Studie!

De nederlandse vertaling is in de tweedehandse boek winkel verkrijgbaar.

PahefimTjaat

Bericht door PahefimTjaat » za 24 jun 2006, 10:08

Hmmmm klinkt erg interessant, ik woon al goed over de fnac, ik zal eens kijken of ze die hebben :3

IUk ben er zeker van, van niet, om dat die in het engels is :(
Ik ben al 3 weken aan het wachten op de novel van Christian Jaqc War of the Crowns

:p Dank je voor de tip :3

Sinuhe

Bericht door Sinuhe » za 24 jun 2006, 10:42

carrie phox schreef:Hmmmm klinkt erg interessant, ik woon al goed over de fnac, ik zal eens kijken of ze die hebben :3

IUk ben er zeker van, van niet, om dat die in het engels is :(
Ik ben al 3 weken aan het wachten op de novel van Christian Jaqc War of the Crowns

:p Dank je voor de tip :3

Als je hem uit hebt wel ik graag je commentaar horen. Ik heb mijn examplaar aan diverse mensen uitgeleend. Iedereen was er tot nu toe erg over te spreken.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 25 jun 2006, 15:21

Dat boek heb ik ook en is van Mika Waltari.

Het is al een tijd geleden dat ik het gelezen heb, maar ik vond het een leuk boek en prettig om te lezen :)
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Sinuhe

Bericht door Sinuhe » zo 25 jun 2006, 17:31

Nofret schreef:Dat boek heb ik ook en is van Mika Waltari.

Het is al een tijd geleden dat ik het gelezen heb, maar ik vond het een leuk boek en prettig om te lezen :)

Klopt ja is mijn favoriete fictie schrijver ik heb al zijn boeken die ik kan krijgen die vertaald zijn naar het nederlands.

Ff oftopic hij heeft bv ook een boek geschreven over de tijd van nero. Hoe hij die reconstructie in elkaar zet is echt meesterwerk. vind het jammer dat deze schrijver vergeten is daarom ook dit topic :p

Maar wat vond jij van zijn versie op echanton nofret?

Trouwens ik heb zelfs mijn nick naam vernoemd naar de hoofdpersoon :p

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 25 jun 2006, 22:55

Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet precies meer weet, het is vrij lang geleden dat ik het boek heb gelezen.
Ga het nog wel een keer lezen, maar op het moment ben ik zo druk met alles voorbereiden voor mijn nieuwe web-site en boek in mijn vrije tijd dat ik op het moment tijd te kort kom :(

Het is ook een aardige pil die je niet zomaar ff weg leest :)
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Plaats reactie

Terug naar “Boeken, DVD's, Glossery's / Books etc.”