Senet spel hoe te spelen.

Hier vindt je leuke spelletjes en meer.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
nefer i chet

Senet spel hoe te spelen.

Bericht door nefer i chet » zo 16 nov 2008, 6:57

Sommigen van de deelnemers van de forumdag 2008 weten hel al, maar in Leiden kocht ik een Senetspel, een oud egyptisch bordspel, oa. gevonden in kv62,
Toch weer iets anders om aan te schaffen dan boeken of beeldjes etc..
Het spel ziet er best leuk uit en....er zitten spelregels bij.,
Laten we maar niet twijfelen aan het gegeven of die spelregels eigentijds zijn.
Of dat er ooit in hieroglieven een uitleg over gevonden is, ik betwijfel het.
Nofret zal best wel een mooie foto van het spel hebben, en als we dan de bovenzijde zien, kan ik een uitleg geven hoe je het spel moet spelen

Nofret
Site Admin

Re: Senet spel hoe te spelen.

Bericht door Nofret » zo 16 nov 2008, 10:02

Leuk neferich, ik duik ff in mijn mappen om een foto te zoeken <egypt>

Ja heb er 1ehh 2 zelfs deze zijn van Toetankamon, huh zie nog een kleintje links:

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » zo 16 nov 2008, 17:35

Op het bord zie je 3 rijen van 10 vakken, er zitten 10 pionnen bij, 5 voor de ene partij, die zijn rond, en 5 voor de andere partij, die zijn plat van boven.
De pionnen worden om en om op de bovenste rij geplaatst, die hele lijn is nu gevuld.
Ze moeten de volgende route afleggen: Bovenste rij van links naar rechts, middelste rij van rechts naar links, en onderste rij van links naar rechts, het vakje rechtsonder is het eindpunt, we noemen dat vakje 30, En logisch is dat het vakje in de linker bovenhoek vakje no. 1 is,

Bij het spel zijn 4 langwerpige staafjes bijgesloten, de ene zijde zwart, de andere zijde wit.

Een speler gooit met de houtjes en die uitkomst bepaalt hoeveel vakjes een speelstuk moet worden verplaatst

1 witte kant boven 1
2 witte kanten boven 2
3 witte kanten boven 3
4 witte kanten boven 4
4 zwarte kanten boven 6

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » zo 16 nov 2008, 18:17

Eerst gooit iedere speler om beurt tot een van de spelers 1 gooit, die begint eerst, en zet het 1e zwarte speelstuk 1 plaats vooruit (de pionnen moeten zo opgestelt staan dat de zwarte pionnen op een even plaats staan, en de witte op een oneven)
De eerst speler blijft met die zwarte stukken spelen.
Wanneer de speler 1-4 of 6 gooit mag de speler nogmaals gooien, en een van zijn pionnen met het gegooide aantal vakjes verzetten.
Wanneer 2 of 3 gegooit wordt, verzet de speler zijn pion met het aantal gegooide vakjes, en geeft de beurt aan de andere speler, die verzet eerst een van de pionnen op vakje 9, en mag
daarna gelijk welk stuk verzetten.

Indien een stuk terecht komt op een vakje dat reeds bezet is door de tegenstander, dan wordt dit stuk aangevallen, en wordt dan teruggeplaatst naar de positie waaruit het aanvallende stuk vertrokken is. (de stukken wisswlwn van plaats)
Indien 2 stukken van dezelfde soort achter elkaar staan, dan zijn ze beschermd tegen aanvallen, de vijand mag er alleen overheen springen indien die genoeg vakjes gooit.
Indien 3 pionnen van dezelfde soort achter elkaar staan, dan zijn ze beschermd tegen aanvallen, en mag de tegenstander ze niet passeren.

Indien een speler met geen enkele pion vooruit kan, moet ie het gegooide aantal vakken terugkeren.
Indien die dan terechtkomt op de pion van een tegenstander, wisselen de pionnen van plaats.
Indien een speler geen enkele zet kan doen, is het de beurt aan de andere speler.

Vak 27 (onderste rij) is water, een valstrik, de pion die daar opkomt moet terug naar plaats 15, en is die bezet, dan moet de pion naar het begin van het spel terugkeren. (vak 15 is gemarkeerd met het teken voor water, 3 gegolfde lijntjes)
Vak 26-28- en 29 zijn veilige vakken, staat een pion daarop, dan kan de tegenstander er niet aankomen. ( Ook die vakken zijn gemarkeerd dmv een neferteken, een anchteken, en een ibis)

Een stuk is uit als die via vak 30 van het bord verdwijnt. (30 is rechtsonder) Het is niet noodzakelijk dat je precies op vakje 30 belandt. indien je een hoger getal gooit om uit te gooien mag je de rest gebruiken om een andere pion te verplaatsen.
Je mag enkel pas het vakje 30 passeren wanneer je geen enkel speelstuk op de eerste (bovenste) rij hebt staan.

Wie als eerste alle 5 stukken uit heeft is de winnaar. <feest>

Dit is een koninklijk spel, gevonden in de graven van Egyptische koningen.

PharaohAkhenaten

Bericht door PharaohAkhenaten » zo 16 nov 2008, 19:00

<shocked> woow, moeilijk snap het niet echt, ga nog wel eens lezen tot ik het snap <greensmile>

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 16 nov 2008, 19:34

Bij de Toetanchamon-tentoonstelling heb ik het andere Senet-speelbordje van Toetanchamon gezien. Heel klein en gemaakt van ivoor.
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » zo 16 nov 2008, 19:48

Klinkt leuk allemaal <greensmile>

Hoeveel kostte het eigenlijk ??
Nefertiti - The beautiful one has come....

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 16 nov 2008, 22:20

Jeetje wat ingewikkeld <huh> 25 euro dacht ik, dat valt nog mee he <egypt>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

johanotep

Bericht door johanotep » zo 16 nov 2008, 22:28

Lijkt me een leuk spel. Een paar keer spelen en dan lukt het wel met de spelregels denk ik.
Nefer i chet, wanneer ga je mee doen met het WK-senet?? <knipoog>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 16 nov 2008, 22:55

Wie weet ontketen je weer een nieuwe hipe!!!
Ken je niet iemand bij tv? Voor je het weet is het weer een nieuwe rage!! Net zoals poker.
<knipoog>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » ma 17 nov 2008, 4:31

Er zat ook nog een dobbelsteen bij, voor degene die dat authentieke gedoe met die stokjes maar niks vindt,
Met een heel klein beetje fantasie kan iedereen zo een speelbord maken, je schaft 10 pionnen aan, en klaar is Tuth, en lolliestokjes zijn prima om mee te gooien, want die dobbelsteen wordt natuurlijk niet gebruikt, Je pimpt het speelbord op met egyptische plaatjes.
Al moet gezegt worden dat de dobbelsteen ook al zo oud is als de weg naar Memphis

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » ma 17 nov 2008, 4:37

Inderdaat 25 euro, made in Belgium. Veel geld wel, want zoveel materiaalkosten zijn er niet, maar wat is er niet duur vandaag de dag. En het is toch weer wat anders dan een boek aanschaffen, en het staat leuk op de kast.
Het eerste WK SENET wordt gehouden op 4 nov, 2009 in Cairo, want 4 nov, is voor ons toch een magische datum. Locatie is nog onbekend,,,,,,,,,

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » ma 17 nov 2008, 8:02

Nou dat is niet niks 25,-
Maar het is indd wel leuk <greensmile>
Nefertiti - The beautiful one has come....

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » ma 17 nov 2008, 9:44

ik heb het inderdaad een keertje zelf heel simpel proberen te maken met verfstokjes van de karwei ingekleurd en pionnetjes van mens erger je niet en op internet een spelbord gezocht afgedrukt en op een schoenendoos geplakt.

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » ma 17 nov 2008, 16:12

En kende je de spelregels Cleo?

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » ma 17 nov 2008, 16:24

die heb ik toen inderdaad ergens op internet kunnen vinden en die komen redelijk overeen met wat jij heb geschreven

elenietje

Bericht door elenietje » wo 19 nov 2008, 15:54

ik heb een boek met daar een klein spelbord,pionnetjes en een handleiding voor senet.

tis best wel ingewikkeld! <wink>

PharaohAkhenaten

Bericht door PharaohAkhenaten » wo 19 nov 2008, 17:59

Ik vindt schaak al moeilijk spel...Laat staan Senet, Oke op naar dammen dus lol...moet toch ergens beginnen <happy>

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » wo 19 nov 2008, 19:49

Van mij mag er best een eigen interpretatie aan het spel gegeven worden, ik vraag me af of er een beschrijving uit de oudheid gevonden is, want er was toch geen papyrus gevonden in kv62

PharaohAkhenaten

Bericht door PharaohAkhenaten » wo 19 nov 2008, 20:56

nefer i chet schreef:Van mij mag er best een eigen interpretatie aan het spel gegeven worden, ik vraag me af of er een beschrijving uit de oudheid gevonden is, want er was toch geen papyrus gevonden in kv62

Ik weet niet, las laatst nogwat over het Senet spel, dat ze niet eens wisten hoe het spel vroeger echt werdt gespeeld

Plaats reactie

Terug naar “Spelletjes & meer/ Egyptian Games & more..”