''Minder bekende'' heilige dieren in het Oude Egypte....

Alles over de Natuur van Egypte.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Thoetmosis XII
Farao

''Minder bekende'' heilige dieren in het Oude Egypte....

Bericht door Thoetmosis XII » vr 30 nov 2007, 22:49

Zoals iedere Egypte-liefhebber wel weet waren de huiskat, de krokodil, de stier, de valk en de ibis heilig in het oude Egypte.
Daarnaast kregen ook de mestkever, de gier en de kikker een heilige status in het oud Egypte.
Dit zijn echter lang niet alle diersoorten die een rol speelde in de Egyptische mythologie, er zijn nog veel meer soorten die een rol speelden in het Egyptisch geloof.
Hier twee voorbeelden:

De Blauwe Reiger (Ardea Cinerea)
Naast de ibis, de valk en de gier was ook de (blauwe) reiger bekend bij de oude Egyptenaren.
In The Dictionary of Ancient Egypt van Ian Shaw & Paul Nicholson sttat een stukje over de 'benoe-vogel', deze mythische vogel symboliseerde zon en wedergeboorte. In het dodenboek werd de 'benoe-vogel' afgebeeld als een Blauwe Reiger.

Blauwe Reiger
Afbeelding
Bron: http://www.dkimages.com/discover/previe ... 098662.JPG

Vissen
Ook vissen speelden een rol in het oude Egypte. Sommige soorten waren heilig, andere werden gegeten.
De vissoort Oxyrynchus heeft, als we de oud-Egyptische mythologische verhalen moeten geloven, na de moord van Seth op Osiris het geslachtsdeel van Osiris (Osiris was door Seth in stukken gehakt) opgegeten. Ondanks deze niet al te frisse daad, werd de soort Oxyrynchus in Egypte als heilig gezien.
Vis als voedsel was bij de armen populair, de Farao at het niet aangezien het in de hogere kringen als onrein gold.

Gemummificeerde Vissen
Afbeelding

Afrikaanse Olifant (Loxodonta africana)
Of de oude Egyptenaren bekend waren met olifanten weet ik niet. En olifanten speelde naar ik weet geen rol in de Egyptische mythologie.
Wat ik wél weet, is dat de oud-Egyptische Farao's ivoor (afkomstig van Olifantsslagtanden) gebruikte, en dat er een olifanten-hiëroglief bekend is.

Olifanten-Hiëroglief
Afbeelding

Zo zie je maar weer, de oud-Egyptische dierenwereld ging verder dan kat, stier en valk...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 01 dec 2007, 22:34

Ik heb dat ook gelezen, dat sommige Farao's op Olifanten jaagde. Verder schijnen Thoetmosis III en Amenophis III graag leeuwen geschoten te hebben.
Jammer, dat zulke grootheden in staat zijn zulk laag gedrag te vertonen...

Die giraffe-afbeelding is heel mooi, als je goed kijkt zie je een aapje (baviaantje??) aan z'n nek omhoog klimmen...

Deze vond ik ook nog, de Egyptische Ichneumon, ook bekend als Faraorat...
Het beestje was heilig in het oude Egypte, vraag me niet waarom. Op wikipedia staat dat ie heel goed slangen kon doden, aangezien slangen zeer heilig waren (denk aan de uraeus) zou je toch zeggen dat zo'n faraorat dan weinig geliefd zou zijn...

Dit is 'm:
Afbeelding
Bron: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Egyptian_mongoose.jpg

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 02 dec 2007, 19:27

In de Dictionary of Ancient Egypt las ik dat er uit de Late Tijd veel bronzen beeldjes bewaard zijn van Ichneumons (of wat het meervoud van zo'n beestje ook mag zijn :lol: ).
Iets zegt me dat dat beeldje (waarvan Nofret die foto postte) van brons is én uit de Late Tijd komt... Dus misschien is het dan toch een Ichneumon...

Al hadden ze het in de Dictionary ook nog over een Shrew (engels voor Spitsmuis)...

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » ma 03 dec 2007, 14:03

Het schijnt dat diverse Farao's er kleine dierentuinen op na hielden en dat ze leeuwen hadden is wel bekend.

leeuwen waren alleen wel wat makkelijker aan te komen. die leefden toen nog in de Egyptische natuur :)

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 05 dec 2007, 19:57

Bij het Allard-Pierson-Museum hadden ze ook een gemummificeerde mestkever.
Dat lijkt me helemaal priegelwerk !
Als je bij zo'n mestkevertje de niertjes, de darmpjes en het hartje eruit moet halen.
Hadden ze in het oude Egypte al vergrootglazen ?

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » wo 05 dec 2007, 21:53

het zou best kunne dat ze het zonder vergroot glas hebben gedaan want een mestkever is nou ook weer niet het kleinste insect
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » do 06 dec 2007, 17:51

nee en op zich als je kijkt hoe priegelig ze konden schrijven, beeldhouwen, tekenen en metaal bewerken etc kunnen ze ook nog wel zoiets simpels als een kever ontleden zonder te veel beschadigingen of een vis of een wat dan ook:)

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » do 06 dec 2007, 19:21

Gisteren was in tussen kunst en kitsch een dierensarcofaag te zien, gekocht voor 100 E waard volgens Mieke Zilverberg 1000E

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 08 dec 2007, 19:16

Ik heb hier een foto van een olifantenhiëroglief:
Afbeelding

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » za 08 dec 2007, 23:09

En wat is de transcriptie voor'"olifant'" Tuth?

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 09 dec 2007, 20:14

Op http://hieroglyphs.net/0301/cgi/pager.pl?p=01 is het volgende te vinden:

Afbeelding
U23-D58-G43-E26
elephant (noun)
Abw

Dus, Abw (oftewel: aboe (als in aboe simbel)) is middel-egyptisch voor olifant!!

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » zo 09 dec 2007, 21:11

Dat is een gemakkelijke dus

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 09 dec 2007, 22:25

maar dus de olfiant is naar een plaats vernoemd ?
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 10 dec 2007, 8:15

Ik ben bang dat het andersom is <egypt>

Ik denk dat Aboe Simbel naar de Olifanten vernoemd is, en de Olifanten niet naar Aboe Simbel. Tenslotte waren de olifanten (voor zover ik weet) er eerder dan Aboe Simbel...

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » ma 10 dec 2007, 17:16

Dan vraag ik me af wat betekend dan simbel?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 11 dec 2007, 18:13

Abu Simbel is gewoon een naam, de Tempel is waarschijnlijk genoemd naar een man die de vroege ontdekkers rondleidde. Simbel is een Nubische naam, in het Arabisch is het Somble en betekend iets van , de top van "Wheat Flowers"

Abu is een deel van een naam zodra mannen kinderen krijgen

Elefantine Island is wel genoemd naar Olifanten, vroeger heette het Yebu, Olifant in het Oud-Egyptisch. Dat komt omdat het eiland rots partijen heeft die op Olifanten lijken.

Het eiland ligt in de Nijl bij Aswan.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » di 11 dec 2007, 18:59

Er bestaat ook een plaats in Egypte Abu Mena, ook wel Karm Abu Mena genoemd, waar de vertaling van zou luiden, wijnberg v d heilige Mena.

Abu wordt in dit geval als heilig vertaald. Abu wordt in ieder geval gebruikt voor de verheffing v een persoon,

In de tijd v Borchard 1813 zou de plaats heten: Ipsambul

(Agon cultuurreisgids )

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 11 dec 2007, 19:24

Abu wordt in dit geval als heilig vertaald. Abu wordt in ieder geval gebruikt voor de verheffing v een persoon,

Indd je hebt in Luxor de Moskee van Abu el Haggag, die in de Moskee is begraven, het is de Moskee die op de Tempel van Luxor is gebouwd. De naam komt nu nog steeds veel voor, omdat veel ouders hun kinderen naar hem vernoemen.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 11 dec 2007, 19:38

nefer i chet schreef:In de tijd v Borchard 1813

Misschien bedoel je een andere Borchard, maar de ontdekker van Nefertiti's Buste (Ludwig Borchardt) deed z'n beroemde ontdekking in 1912...
Ik neem aan dat ie in 1813 nog niet leefde :lol: :lol: :lol:

Luxor heette in vroegere tijden Waset, dat is oud-Egyptisch (of eigenlijk middel-Egyptisch) voor de Scepter...

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 11 dec 2007, 19:45

Luxor heette in vroegere tijden Waset, dat is oud-Egyptisch (of eigenlijk middel-Egyptisch) voor de Scepter...

Dat is bekend ja :)maar wat heeft dat er mee te maken ??

Waarschijnlijk zal Neferich "Burton"bedoelen :)

Plaats reactie

Terug naar “Flora & Fauna van Egypte”