Bevallingen in Egypte

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
neferaten
Site Admin

Bevallingen in Egypte

Bericht door neferaten » vr 21 okt 2005, 13:23

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er ook weleens een gezien waarop de vrouw knielde op iets van stenen maar die kan ik even niet vinden :?
Nefertiti - The beautiful one has come....

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 22 okt 2005, 10:05

Hier nog eentje

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » za 22 okt 2005, 11:34

ik heb wel eens gezien op tv hoe dat ging dan hielde zij de vrouw aan de armen om hoog en hat zij een soort stok in haar mond voor de pijn dat ze er kon op bijten en het kind werd ogevangen door de geene die de bevalling begelijdeen de egyptenaaren waaren net zo blij als met een meisje als met ean jongen en heel veel cultuuren keeken daar van op en vonden dat heel apart

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » ma 24 okt 2005, 7:30

Slim om zo te bevallen. Zo helpt de zwaartekracht een handje mee. Maar of het echt comfortabel is :? Mooie foto Nofret. Het is alleen niet die ik had gezien want daar zag je heel duidelijk die stenen..

Wat leuk dat ze toen geen verschil tussen een jongen of meisje maakte :D

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » di 25 okt 2005, 7:25

Afbeelding

Dit is de godin Meskhenet.Mesenet betekent "birthing place".Zij was een soort vroedvrouw voor mensen en dieren. Ze werd vaak afgebeeld als "birthing brick" Tja hoe vertaal je dat ? Iets als geboorte steen.
Hierop hurkte de vrouwen tijdens de bevalling.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » di 25 okt 2005, 13:12

maar wat gebuurde al het kind niet er uit kwam of dat het dood werd geboorden

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 28 okt 2005, 20:13

Als het er niet uit kwam zag het er dus slecht uit voor moeder en kind en overleefden ze het niet. Als het dood geboren werd ja dan was er veel verdriet natuurlijk en werd hij/zij begraven.

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » ma 31 okt 2005, 13:50

Toetanchamons kindjes. Ik geloof dat een van hen doodgeboren is en een te vroeg geboren is :(

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door neferaten op ma 31 okt 2005, 13:53, 3 keer totaal gewijzigd.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » di 01 nov 2005, 5:51

maar kunnen ze geen dna test doen ?

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 01 nov 2005, 9:45

Jawel, maar dat wil Zahi Hawass niet, die houd alle aanvragen voor DNA testen tegen.
Geen idee waarom. Misschien is hij wel bang dat ze niet uit Egypte komen ofzo.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » di 01 nov 2005, 9:59

Ik denk dat niet, ik denk voor beschadiging en misschien gelooft hij er wel heilig in, als het lichaam beschadigt is, ze kunnen niet meer naar het volgende leven kunnen.

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » di 01 nov 2005, 10:14

Nou wat hij daarop tegen heeft geen idee, je hoeft echt de mummie met de tegenwoordige technieken niet meer te beschadigen.
Misschien kan ie CSI te hulp roepen.

PahefimTjaat

Bericht door PahefimTjaat » vr 29 sep 2006, 18:29

Ik weet dat ze op de baarkruk moesten en dat men spreuken hadden voor tijdens de bevalling...

Ik denk dat het een moeilijke positie moest geweest zijn om te bevallen tegen over hoe 'we' nu bevallen...

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » vr 29 sep 2006, 21:12

Het heeft vast geholpen om de bevalling te versnellen mbv de zwaartekracht. Heel slim bedacht dus eigenlijk die houding. Veel vrouwen bevallen tegenwoordig ook op een soort van baarkruk (ik maakte zojuist een typefout en schreef barkruk :lol: :lol: ). Het gaat zo toch sneller dan liggend.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » za 30 sep 2006, 9:09

maar ze zaten toch ergens op ofzo ? ik denk ook heus niet dat ze het kind zomaar op de stenen zouden laten vallen ofzo hoor en tegen de pijnlijke knieen zal inderdaad ook wel wat gedaan zijn. eerder in het zand dan nog denk ik...

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » za 30 sep 2006, 9:25

Op de foto's zie je de vrouwen wel echt op stenen knielen maar ik denk ook niet dat dat echt precies zo werd gedaan.
Een baby is wel super glibberig als ie eruit komt dus dan zal de vrouw misschien wel op het laatste moment zijn gaan liggen.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » za 30 sep 2006, 9:38

dat waarschijnlijk ook, maar op de hieroglyf voor geboorte of ''geboorte geven'' zie je de vrouw op een soort bank zitten dus ik dacht waarschijnlijk dat ze zoiets gebruikte.

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”