Dwergen

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Sesh-Horus

Dwergen

Bericht door Sesh-Horus » do 29 dec 2005, 10:38

Uit het AD/Utrechts Nieuwsblad van woensdag 27 december 2005:

Dwergen hadden in het oude Egypte veel aanzien

Dwergen genoten in het oude Egypte veel aanzien. Hun groeiafwijking werd niet als een lichamelijke handicap gezien, maar soms als een goddelijke gave.
Dit hebben Amerikaanse ondezoekers van het Universiteitsziekenhuis van Georgetown geconcludeerd.
Zij ontdekten dat de oude Egyptenaren twee dwerggoden aanbaden, Bes en Ptah genaamd. De tempel van Bes, de beschermheer van seksualiteit, werd onlangs opgegraven in de Bahariya Oase in het midden van Egypte.
Verder bekleedden extreem kleine mensen machtsposities binnen welgestelde huishoudens.
Het onderzoeksteam bestudeerde zowel stoffelijke overschotten van dwergen als kunst uit het oude Egypte van circa 4500 jaar voor Christus.
In meer dan vijftig tomben troffen de wetenschappers op muren afbeeldingen van kleinde mensen aan. Ook werden vazen, beelden en andere kunstvormen aan hen gewijd.
De schilderingen laten zien dat kleine burgers in het oude Egypte middenin de samenleving stonden. Ze werkten onder meer als persoonlijke bewakers, dierenverzorgers, juweliers, dansers en artiesten.
Ook maakte een onbekend aantal van hen deel uit van huishoudens van hooggeplaatste ambtenaren. Zij werden na hun dood vorstelijk begraven, nabij de piramiden.

:shock: Ik wist helemaal niet dat Ptah ook een dwerggod was ?!?!?! :shock:

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » do 29 dec 2005, 17:07

he ik wist dat ook niet jah dat ptah een een dwerg was

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 29 dec 2005, 18:31

Had het ook al gelezen in de krant, maar snapte het niet helemaal want volgens mij was dat allang bekend :!: :!:

Afbeelding
Seneb met vrouw en kinderen, hij beklede een hoge positie onder Khufu (Cheops) en Djedefre, 4e Dynastie.
Cairo Museum, Cairo
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » do 29 dec 2005, 19:46

ik weet wel dat klijneren mensen of dwergen een hoge postietie in de sameleving haddan maar dat de god ptah een dwerg was wist ik echt niet

Sesh-Horus

Bericht door Sesh-Horus » vr 30 dec 2005, 9:21

Ik heb niet zo veel afbeeldingen van Ptah gezien, maar van de afbeeldingen die ik gezien heb, krijg ik niet de indruk dat Ptah een dwerggod was.

Misschien (wéér) een fout in de krant ???

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » vr 30 dec 2005, 12:14

ik denk het ook want op dat beeld van toetachamon dat kent denk ik iedereen van ptah daar is hij lang en slank dus jah ik weet het nog net zo niet dat het een dwerg

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 30 dec 2005, 23:15

Hij heeft geen kenmerken van dwergvorming.

Afbeelding

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » vr 30 dec 2005, 23:17

nee so te zien niet en als hij het was dan zij hij denk ik zo afgebeeld worden want dwergen die werden heel erg gerespecteerd dus jah dan zouden ze hem zo afbeelden lijkt mij

cleopatraa

Bericht door cleopatraa » di 03 jan 2006, 15:53

mij lijkt ie ook niet erg dwerg achtig hoor

anaksumatum

Bericht door anaksumatum » wo 11 jan 2006, 21:33

mmmm... verkeerde interpretatie?? Maar dwergen moeten zeker bestaan hebben toen dus ja waarom niet.

Doch is de op foto die Nofret post wel heel duidelijk een dwerg op te zien he.

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » wo 11 jan 2006, 21:43

Ben benieuwd wat ze toendertijd van bijvoorbeeld eeneigetweelingen vonden.Of mensen met aangeboren afwijkingen
Nefertiti - The beautiful one has come....

anaksumatum

Bericht door anaksumatum » wo 11 jan 2006, 21:45

neferaten schreef:Ben benieuwd wat ze toendertijd van bijvoorbeeld eeneigetweelingen vonden.Of mensen met aangeboren afwijkingen

Dacht net het zelfde Nefer. Ik heb ergens gelezen dat deze beter werden geaccepteerd in de maatschappij dan in deze tijd.

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » do 12 jan 2006, 6:11

nou ik denk heus wel dat die er zijn geweest tweelingen of meerdelingen nefer. maar anak als je weet hoe die werde afgebeeld weet niet of je dat weet maar de werde echt klijn agbeeld en dwergen hebben nog steeds zelf nu klijneren ledenmaaten en teegen de rest een groteren romp en dat heeft ptah niet kijk maar hij is lang en smal en dwerg ik klijn en wat vorser en om dat dwergen zo gerespecteerd werden dan hadden ze hem heust wel als een dwerg afgebeeld en niet anders lijkt mij :D

anaksumatum

Bericht door anaksumatum » do 12 jan 2006, 8:09

Ik heb het over Seneb.

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » do 12 jan 2006, 13:36

hans.hutting schreef:nou ik denk heus wel dat die er zijn geweest tweelingen of meerdelingen nefer.

Ja tuurlijk Hans dat weet ik :lol: maar voeg me af wat ze van bijvoorbeeld identieke tweelingen dachten.
Nefertiti - The beautiful one has come....

hans.hutting

Bericht door hans.hutting » do 12 jan 2006, 15:44

ik denk dat ze dat normaal ofzo vonden of een geschenkt van de goden

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”