EGYPTISCHE MEUBELEN

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

EGYPTISCHE MEUBELEN

Bericht door Nofret » za 26 aug 2006, 19:09

De Egyptenaren hadden eigenlijk meubeltypen vergelijkbaar met onze meubelen, behalve kasten. Het eerste wat ontstond waren krukjes en bedden. Uit de kruk ontwikkelde zich de stoel, daarnaast bleef het krukje het meeste gebruikte zitmeubel. De kist was een belangrijk opbergmeubel, allerlei dingen werden hierin opgeborgen en ook vervoerd. Er waren ook wel grote kisten die speciaal geschikt waren om te dragen met een zware last. Eigenlijk heeft hun kist dezelfde functie zoals onze Europese kist in de middeleeuwen ontstond; je moest mobiel zijn. Wat wel bijzonder is, is dat in de Europese meubelgeschiedenis de stoel is ontstaan uit het kistmeubel, waar ook wel op gezeten werd. Ik heb nog geen afbeelding of vermelding gezien dat Egyptenaren ook op hun kisten zaten.

Hiernaast zijn enkele kisten te zien. Er zijn verschillende manieren van sluitingen afgebeeld. De meeste kisten worden verzegeld met een touwtje wat om de twee knopjes gewikkeld wordt. Soms wordt dit (als het in het graf wordt gezet) ook verzegeld met de naam van de eigenaar. Kistjes worden soms ingelegd met verschillende materialen zoals ivoor en faience.

De eerste stoelen zijn met rechte poten, vergelijkbaar met onze stoelen. Ze hadden vaak een korte rugleuning met een los kussen wat ook over de rug gedrapeerd was. Het vroegste exemplaar dat gevonden is, is uit de 2e of 3e dynastie, dus ong. 2900 tot 2600 v. Chr.).

Van de gewone man zijn weinig meubelen bewaard gebleven. De stoel met rechte poten en rieten bematting komt uit Deir-El-Medina. De meeste vondsten van gewone mensen komen uit Deir-El-Medina, het dorp waar de lieden woonden die de grafgiften en de graven voor de farao maakten in het Dal der Koningen en Koninginnen. Zij kregen de tijd om ook een graf voor zichzelf te maken. Ook hadden zij daarvoor de vaardigheden. Bovendien was dit dorp in de woestijn en door de hitte en droogte blijven objecten beter bewaard. Andere mensen leefde dichter bij de oever van de Nijl en maakten geen graven in de woestijn. Hun huizen waren ook vaak niet van steen en zijn daardoor ook niet bewaard gebleven.

De andere stoelen op de afbeelding zijn van rijkere mensen; farao Toetanchamon, architect Kha en een prinses.

Veel van de meubelen die bewaard zijn gebleven van de Egyptenaren zijn van farao's, prinsen, prinsessen of andere hooggeplaatsten. Hierdoor krijgen wij een weelderig beeld van de meubelen van de Egyptenaren. Het waren waarschijnlijk alleen de hooggeplaatsten en farao's die deze luxe meubelen bezaten.

De meubelen gevonden in tombes van de farao zijn vaak zeer luxe uitgevoerd. Hieraan kunnen we nu goed zien welke vaardigheden en technieken de Egyptenaren hadden. Deze waren zeer hoog ontwikkeld op het gebied van constructie en versiering. Het kan best zijn dat zelfs de farao in het dagelijks leven niet zo veel luxe objecten bezat als in zijn graf aanwezig. De giften waren bedoeld voor gebruik in het hiernamaals en om het mogelijk te maken dat de farao daar kon leven.

Afbeelding
Louvre Parijs

Afbeelding
Louvre Parijs

Afbeelding
Louvre Parijs

Afbeelding
Louvre Parijs

Afbeelding
Stoel van Hatnefer de moeder van Senmut, Met. Museum, New york

Afbeelding
Hatnefers stoel, close up, Met. Museum
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » za 26 aug 2006, 21:11

ik denk niet dat de stoelen van ene kist waar ze op zaaten want het zou tog zonde zijn als je op zoon mooi bewerkt kistje ging zitten zelf de kisten van mensen met een minderen status waaren mooi bewerkt dus dat denk ik niet denk dat het eerst van een kruk naar een stoel en wat dacht je van een troon die op isis hoofd sit dat lijkt veel op een stoel
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 26 aug 2006, 21:24

Natuurlijk waren de kisten niet om op te zitten, maar die behoren ook tot het meubilair :)

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 27 aug 2006, 8:22

hier een stuje over de lijm die ze ge bruikte

Lijm wordt vanaf de 5e dynastie gebruikt, men maakte warme lijm van botten en huiden van dieren. Daarvoor worden verbindingen vaak met leren banden verstevigd die door gaten zijn geknoopt. Toch blijven de Egyptenaren ook deuvels gebruiken ter versteviging van de verbinding, waarschijnlijk ook om de delen goed te positioneren en vast te zetten tijdens het lijmen omdat ze geen klemmen gebruiken

en hoe ze stoelen verguleden ook anderen dingen natuurlijk

Egyptenaren hadden verschillende verguldingsmethoden. Het meest eenvoudige wat de Egyptenaren deden was een velletje goud om het object heen vouwen, soms met lijm of nageltjes verstevigd. Op papyrus en cartonage (een soort papier-maché) werd ook zonder onderlaag verguld.
Meestal werd er op een grondering verguld, dan werden er verschillende lagen gesso aangebracht, meestal van calcium carbonaat (krijt) en soms calcium sulfaat (in de vorm van gips). In deze gesso zat voor een deel lijm, soms plantaardig, soms dierlijke lijm.
Deze lijmen zijn wateroplosbaar en daardoor is het mogelijk dat de Egyptenaren soms geen aparte lijmlaag gebruikten om het goud te lijmen, maar door de gessolagen vochtig te maken werd het net weer plakkerig genoeg om het goud te laten hechten. Dit wordt nu traditioneel water-vergulden genoemd. De Egyptenaren gebruikte rode bolus als toplaag op de gessolagen. Doordat het goud zo dun is, is het doorschijnend, bovendien komen er toch vaak barstjes in waardoor je de kleur van de onderlaag ziet. Door verschillende kleuren als onderlaag kun je het goud een andere sfeer geven.

nu weeet je ook hoe het komt dat zomge opjecten rood gekleurt zijn en dat er goud bij staat :D

en in het oude egypte hadden ze gewoon een meubel makerij wel anders dan nu maar je kunt er er mee vergelijken alles ging met de hand een paar hulp middelen hadden ze
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 31 aug 2006, 16:10

Kijk hier is op deze site !! Daar wil ik wel wat van bestellen :shock:

http://www.verateunen.nl/Egyptian%20cha ... etails.htm

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 31 aug 2006, 16:28

op het kantoor van het reisbureau waar ik voor werk, hebben ze dezelfde stoelen als op de eerste foto van Nofret's link. ik zou er graag zo 1 willen hebben, maar moet zeggen dat ze niet echt lekker zitten. tenminste... misschien als je dr een kussentje onder legt ofzo.. :)

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 31 aug 2006, 17:49

Waar zit dat kantoor ?? dan ga ik er een keer langs grijp die stoel en ren zo hard als ik kan er meeweg ! :lol: :lol:

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 31 aug 2006, 18:06

hahahaha.... kzat ff te kijken op internet want tis wel gaaf om een of 2 van die stoelen thuis te hebben en het kantoor heeft ze ook dus je moet ze ergens kunnen bestellen!

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » do 31 aug 2006, 18:38

de stoelen zijn ook te koop maar heel heel erg prijzig o en nofret die site is ook een nl versie van als het goed is is het ook van een nl iemand

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 31 aug 2006, 19:07

Gevonden !!!

http://www.verateunen.nl/meubelen.htm

ben benieuwd wat de stoel kost :shock:

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » do 31 aug 2006, 19:16

ik denk heel heel erg veel zit aleen maar hand werk in die stoel misschien nog duurder dan die stoellen van toetachamon die je wel eens voorbij tiets koomen

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » do 31 aug 2006, 19:59

Nofret schreef:Waar zit dat kantoor ?? dan ga ik er een keer langs grijp die stoel en ren zo hard als ik kan er meeweg ! :lol: :lol:

:lol: Ik zie je d'r nog voor aan ook :lol:
Nefertiti - The beautiful one has come....

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 31 aug 2006, 20:11

Ga je mee dan Nefer, want als ik het goed begrijp staan er 2 :shock: :lol: :lol:
dan hebben we er allebei 1 :D

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 31 aug 2006, 20:22

:( mag ik ook mee? :( dr staan dr meer...een stuk of 10-15

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » do 31 aug 2006, 20:26

Zeg me maar waar en wanneer :lol:

Afbeelding

Thelma & Louise :P

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 31 aug 2006, 20:39

:lol: :lol: :lol: 8)

Watttttttttttttttttttttttttt een stuk of 10-15 :shock: :shock: :shock:

Wanneer gaan we Nefer ???? Je mag ook mee hoor Sa maar dan ben je wel je baantje kwijt denk ik :lol: en ik denk dat hans dan ook wel mee wil, of hij nou mag of niet van zijn ouders Afbeelding

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » do 31 aug 2006, 20:49

:lol: oooh sorry hoor mensen Nofret en ik zijn een beetje melig vandaag :roll: :lol: Zijn ook aan het msnnen en de lachende emo's vliegen me om de oren ! We zijn al plannen a :lol: an het maken hoor

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 31 aug 2006, 20:52

Je mag ook mee hoor Sa maar dan ben je wel je baantje kwijt denk ik

hm... anders doen we het zo:

komt ie dan he..?! :::

jij en Neferaten pakken 3 stoelen en jullie rennen weg... en ik neem dr 1 over en behou m'n baantje en later geef ik jullie korting op een reis naar Egypte :lol:

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » do 31 aug 2006, 20:54

:lol: da's ook een idee hè maar dan kan je dus nooit een collega bij je thuis uitnodigen :o

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » do 31 aug 2006, 21:01

:roll: hm een collega bij me thuis uitnodigen of een vet gave stoel in Egyptische stijl.... denk dat ik voor die stoel ga! :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”