Spel(l)en

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
cleopatraa

Spel(l)en

Bericht door cleopatraa » wo 10 okt 2007, 17:48

Zoals we allemaal waarschijnlijk wel weten speelden de egyptenaren spellen om de tijd te doden. Het allerbekendste is wel Senet. maar waar speelden ze nog meer mee? Wat deden de kleinsten? Ik zou het zelf niet weten maar had pas toen ik in het RMO was iets gezien wat ik heel leuk vond. Het is een soort bakkertje denk ik dat deeg moet rollen als je aan het touwtje trekt of ieder geval iets in die richting :) . Weten jullie nog meer van zulke voorbeelden van speelgoed?

Afbeelding

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 10 okt 2007, 19:16

Op http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/timelines/topics/games.htm vond ik deze foto;

Afbeelding
Bron: http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/timelines/topics/pics/toycat.jpg

Een leeuwtje of katje wiens mondje opengaat als je aan het touwtje trekt...
Zo zie je maar weer, de oude Egyptenaren waren een tevreden volkje. Voor plezier en vermaak hadden ze echt geen Computer, Playstation of Nintendo nodig. De oude Egyptenaren waren met minder tevreden...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » wo 10 okt 2007, 20:55

En dat soort speelgoed was tot een tiental jr. geleden nog steeds in gebruik, als kind zat ik nog op een hobbelpaard, ook duizenden jaren lang een ijzersterke formule, om op simplistische wijze een maximaal effect te bereiken, nl speelgenot,

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » wo 10 okt 2007, 21:33

wat dacht je van tikkertje ? kinkkeren ? bal spelletjes ?
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » vr 12 okt 2007, 10:13

En natuurlijk het overbekende Lego...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

atoem-ra

Re: Spel(l)en

Bericht door atoem-ra » ma 20 dec 2010, 22:18

ik heb het spel hounds and jackhals gevonden, maar kan er geen speluitleg over vinden. zou iemand mij willen helpen <egypt>

Het oog van Horus

Bericht door Het oog van Horus » zo 26 dec 2010, 15:46

Ik heb dit gevonden. Volgens de tekst (even naar beneden scrollen) zijn de spelregels niet bekend.
http://www.book-of-thoth.com/article1658.html

atoem-ra

Bericht door atoem-ra » zo 26 dec 2010, 21:49

best jammer, hopen dat er ooit de instructies gevonden zullen worden <egypt>

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”