machtsverhouding tussen mannen en vrouwen

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Sweet-princess

machtsverhouding tussen mannen en vrouwen

Bericht door Sweet-princess » ma 22 sep 2008, 17:02

Ik heb eens ergens gelezen dat de verhouding tussen mannen en vrouwen in egypte best wel gelijk was. Maar in de rest van de geschiedenis zoals de middeleeuwen is dit weer niet zo het geval en mogen vrouwen veel minder.
Maar nu vraag ik me af hoe die verhouding in egypte was. Dus of de vrouw daar ook het huisdouden moest doen of moest werken en of ze even veel rechten hadden als mannen of dat ze maar heel weinig mochten.

Weten jullie dit of waar ik dit zou kunnen vinden (boeken of internet sites?) want ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar hoe het kan dat het in egypte wel gelijk was en bij de rest eigenlijk niet.

PharaohAkhenaten

Re: machtsverhouding tussen mannen en vrouwen

Bericht door PharaohAkhenaten » ma 22 sep 2008, 17:27

er staat dat ze gelijke rechten hadden <smilenice>

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 22 sep 2008, 17:54

Vrouwen en mannen waren in het oude Egypte redelijk gelijk (in de praktijk hadden mannen het toch iets beter dan vrouwen), in het huidige Egypte hebben vrouwen het véél slechter dan mannen...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Anchesenamon

Bericht door Anchesenamon » ma 22 sep 2008, 17:59

Mannen en vrouwen hadden inderdaad vrijwel gelijke rechten , vrouwen waren in ieder geval beter af dan in Rome of Griekenland waar ze niet naar openbare gelegenheden mochten of ... , De egyptische vrouw mocht naar feesten , had daar zelfs vaak een belangrijke godsdienstige functie . priesters waren natuurlijk mannen maja das nu nog zo en farao's waren ook meestal mannen , ook al waren er uitzonderingen : hatsjepsut , zij liet zich wel afbeelden als man en droeg ook de rituele baard . Vrouwen hadden vaak een politieke belangrijke functie bekenste voorbeelden zijn wel Teye en Nefertete die naast de farao Amonhotep 3 en later tijdens de regering van Echnaton nog meer macht kregen .Maar kijk ook eens naar de goden , er zijn verschillende belangrijke godinnen : Isis , Hathor ,... landbouw , schrijver enz waren wel beroepen voor mannen dus vrouwen waren huisvrouw . tja nu is dat inderdaad anders jammer vrouwen hebben net als in veel Oosterse landen maar weinig te zeggen

Sweet-princess

Bericht door Sweet-princess » di 23 sep 2008, 5:34

Bedankt voor de informatie,
Hoe heet dat boek trouwens wat jij hebt PharaohAkhenaten? Ik ben er erg benieuwd naar en zou het graag zelf ook willen lezen! <egypt>

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » di 23 sep 2008, 7:19

Vroeger waren er niet alleen priesters maar óók priesteressen <greensmile>

Ze mochten zelf dingen bezitten en verkopen. Ze mochten scheiden. Ze mochten iemand aanklagen en ga zo maar door.

Een instructie uit het Nieuwe Koninkrijk (ca. 1500 voor Christus)

Controleer uw echtgenote niet in haar huis,
Wanneer je weet dat ze efficiënt is;
Zeg niet "Waar is het? Haal het!",
Wanneer ze het op de juiste plaats gelegd heeft.
Laat je ogen haar observeren in stilte,
Dan zal je haar vaardigheid (h)erkennen:
Er is vreugde wanneer je hand bij haar is,
Weinigen weten dit.

Meer info over vrouwen in het oude Egypte : http://www.egypt-tehuti.org/dutch/articles/dt-women.html
Nefertiti - The beautiful one has come....

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”