Egypte en de bijbel

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Ramjos

Egypte en de bijbel

Bericht door Ramjos » wo 24 sep 2008, 16:32

Hoi iedereen,ik vraag mij af werden de piramiden gebouwd met slaven zoals ze beweren in de bijbel,volgens mij niet maar er zijn nog steeds mensen die beweren dat de Egyptenaren gebruik maakten van slaven om al hun bouwwerken te maken,er zijn nogthans bewijsn dat er dorpen waren rond de piramiden waar al deze mensen leefden die er aan werkten <huh> <egypt>

PharaohAkhenaten

Re: Egypte en de bijbel

Bericht door PharaohAkhenaten » wo 24 sep 2008, 16:40

Ramjos schreef:Hoi iedereen,ik vraag mij af werden de piramiden gebouwd met slaven zoals ze beweren in de bijbel,volgens mij niet maar er zijn nog steeds mensen die beweren dat de Egyptenaren gebruik maakten van slaven om al hun bouwwerken te maken,er zijn nogthans bewijsn dat er dorpen waren rond de piramiden waar al deze mensen leefden die er aan werkten <huh> <egypt>

<brein> Ik heb gelezen niet door slaven, maar door bouwvaklieden. Wikipedia staat het...En het wordt niet allen in de bijbel verteld maar ook in films...dat de pyramide's gebouwt werden door de slaven, maar ik weet ook dat bijna geen slaaf kan lezen.

Dit staat er in Wikipedia:

De eerste Egyptische piramide is ruim 4500 jaar geleden gebouwd als grafmonument voor een Egyptische farao, de toenmalige heerser. Zijn opvolgers volgden hem in deze begraafwijze en zij werden net zoals hun voorganger na hun dood gemummificeerd en met kostbaarheden en persoonlijke bezittingen in het binnenste van een piramide gelegd. In totaal zijn er circa 80 piramiden bewaard gebleven, gebouwd over een periode van ongeveer 1000 jaar.

De vroegste vorm van een piramide is de mastaba, een doosvormige constructie waarin belangrijke personen begraven werden. De trappenpiramide van farao Djoser in Sakkara is de eerste stap naar de bouw van ware piramiden.

De vorm van de piramiden had waarschijnlijk twee betekenissen:

oerheuvel: volgens één van de comogonieën was de oerheuvel of tumulus het eerste dat ontstaan was uit de chaos/water. De oerheuvel stond voor de schepping en de piramide zou de schepping van het herleven na de dood.
hemeltrap: een 'stairway to heaven': de farao gebruikte de piramide als trap om na zijn dood plaats te nemen tussen de circumpolaire sterren.
Archeologische onderzoekingen zouden hebben aangetoond dat diverse elementen in de bouwstijl en de positionering van de piramiden verband houden met de toenmalige godenverering (zonnegod) en dat rekening werd gehouden met de stand van de hemellichamen. Deze theorie is echter controversieel en wordt door egyptologen als piramidologie beschouwd.

Tegenwoordig gaat men ervan uit dat de bouw van een piramide grotendeels het werk van professionele bouwlieden was en niet van slaven, zoals Herodotus stelde. Volgens moderne reconstructies waren voor de bouw van een enkele piramide tienduizenden mensen nodig. Enige jaren geleden zijn de resten van een complete stad voor de bouwlieden gevonden nabij het plateau van Gizeh.

De Egyptenaren van de vierde dynastie hebben nooit opgeschreven hoe ze de grote piramiden gebouwd hebben. Aanwijzingen kunnen worden gehaald uit sommige tekeningen, zoals die uit de twaalfde dynastie waarop kan worden gezien dat water wordt gegoten voor een soort slede. Dit zou kunnen aantonen dat men de slede over natte klei kon voorttrekken om de blokken aldus te transporteren.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » wo 24 sep 2008, 17:35

nee om het maar grof te zeggen voor de gelovige de bijbel is een grootens deels op leugens gebasteerd

maar echte had geen slaven omdat het een rijk land was het enige wat ik me kan herinneren is dat je dat wel kon was onbetaald arbeid verichten als je een misdrijf had gepleegt
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Ramjos

Bericht door Ramjos » do 25 sep 2008, 16:49

Hoi,inderdaad in de bijbel staan wel meer onwaarheden over Egypte,het land is zowaar een land van vele zonden <wink> terwijl het nu net een land was van groote ontwikkelingen die veel voor de mensheid hebben betekent <prima>
Groetjes

Anchesenamon

Bericht door Anchesenamon » do 25 sep 2008, 17:30

De piramiden zijn door arbeiders gebouwd ! zeker niet door slaven ! Bovendien werden er niet echt aan slavernij gedaan , wel krijgsgevangen meestal in goudmijnen ( als 'k me niet vergis ) en het zware werk , bovendien is er in het dorp duidelijk te zien is dat zij zeker genoeg eten , drinken en andere voorzieningen hadden . Vele werkten wel mee aan de bouw voor belastingen af te betalen,

Smendes

Bericht door Smendes » do 25 sep 2008, 18:22

Yep, de pyramides zijn gebouwd door arbeiders. Maar waar zijn de echte bewijzen dat dit geen slavenarbeiders waren?
Omdat er een dorp gevonden is en dat de bouwers iets te eten kregen? Ook slaven moeten eten, vooral als ze blokken van een ton en meer moeten voorttrekken. Ik heb ook de documentaire op Nat. Geographic gezien waarin Dhr Hawass zijn stelling uiteenzet. Ik was er niet echt van onder de indruk.
Als dit inderdaad was om zijn belastingen te betalen, wat is dan het verschil met een slaaf? Wat gebeurde er met iemand die weigerde aan de pyramidebouw mee te werken? (is hier eigenlijk onderzoek naar gedaan? gedocumenteerd?)
Ook aan de zo hoogstaande beschaving ten tijde van de paramiden-dynastiën heb ik mijn bedenkingen. Amper een paar honderd jaar eerder, werden bijvoorbeeld nog jonge mannen geofferd (vermoord) en begraven in het complex van Aha in Abydos. (Oxford History of Ancient Egypt, p.67 - zie ook http://ngm.nationalgeographic.com/ngm/0504/feature7/
En de bijbel? De bijbel bestaat uit een aantal 'boeken' met verhalen die soms honderden jaren na datum op papier (of wat ervoor moet doorgaan) gezet werden. En die verhalen werden uiteraard niet verteld vanuit het standpunt van de Egyptenaren. Er staan natuurlijk onwaarheden, overdrijvingen en dergelijk meer in. Hetzelfde kan gezegd worden van de inscripties van bv. Ramses II, die er ook niet vies van was enige overdrijvingen en zelfs leugens in steen te laten beitelen...

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » do 25 sep 2008, 18:24

nou een slaaf zou geen medische zorg krijgen als amputatie en botbreuk behandeling en protheses en make-up enzevoort
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Hotep

Bericht door Hotep » do 27 mei 2010, 17:59

Zoals Smendes hierboven zei, er is daar een documentaire over geweest.

Er zijn "arbeidersdorpen" geweest en de arbeiders zouden ook pauses gehad hebben.

nefer i chet

Bericht door nefer i chet » zo 30 mei 2010, 7:20

Wij hebben boeken, en wanneer je daar niets aan doet, doet de tand des tijds de rest.
De bibliotheek van Alexandrie, wanneer die niet was verwoest, en men was met het materiaal zorgvuldig omgegaan, hadden we wellicht wat meer informatie uit die tijd.

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 30 mei 2010, 8:50

Wát meer informatie??
Ik zou zeggen als de bibliotheek v Alexandrië maar voor de helft verwoest was, dan hadden we al een enorme schat aan informatie gehad!
Ik denk dat er een enorme hoeveelheid vragen beantwoord had kunnen worden. Maar ja, vernietigen zit nu eenmaal in de mens...
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 31 mei 2010, 18:18

En ook hier zien we, de mens heeft niks van zijn fouten geleerd.
Anno 2010 maken we weer precies dezelfde fout. Wat tweeduizend jaar geleden "de bibliotheek van Alexandrië" heette heet tegenwoordig "het internet". Alle informatie, diensten etc. van nu gaan via het internet, en als één of andere debiel van Al-Qaida er voor zorgt dat het internet helemaal plat gaat (het klinkt onrealistisch, maar dat klonken twee vliegtuigen in de twin-towers tien jaar terug ook) zijn we alles kwijt...
We maken onszelf afhankelijk van het wereldwijde web, en vroeg of laat gaan we daar de zure vruchten van plukken...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » ma 31 mei 2010, 19:46

Hoe kan dat eigenlijk? Dat zo'n reliëf duizenden jaren standhoudt, en dat het de laatste decennia ineens gigantisch snel vervaagt. Komt dat door de luchtvervuiling? Of zijn ze er tegenwoordig minder zuinig op?

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 01 jun 2010, 19:53

Eeuwig zonde, want we krijgen het nooit meer terug <crying>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 02 jun 2010, 9:19

Zolang er miljarden over de balk gesmeten worden met aankoop van dodelijke wapens, vind ik het eigenlijk zéér ethisch als we daarnaast ook alle moeite zouden nemen om onze historie te bewaren. (Ook al is die ook niet altijd ethisch geweest)!

Armoede is er altijd geweest, deels omdat het instant wordt gehouden omdat anderen er rijk van worden.
En deels omdat er enorme massa's mensen zijn die hun leven en cultuur niet willen veranderen, ook al blijven ze daardoor in een arm kringetje ronddraaien.

Conclusie: waar geld is voor onzinnige wapens, is ook geld om mooie dingen te bewaren...
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » wo 02 jun 2010, 18:43

waar geld is voor onzinnige wapens, is ook geld om mooie dingen te bewaren...
Jij zou mee moeten doen met de verkiezingen Scarabee! Ik heb heel wat slechtere one-liners voorbij zien komen op TV <thumbup>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » do 03 jun 2010, 8:58

Ik las vandaag nog een interview van Zawi Hawas die vertelde dat hij ca 15 jaar terug één foto nam van een bepaald tempeltafereel. Ieder jaar nam hij een nieuwe foto en stelde vast dat het tafereel aan rato 5% per jaar verminderde, waarbij hij stelde dat binnen een goede 50 jaar het tafereel quasi volledig zal verdwenen zijn.

Dat is al meerdere keren besproken op het forum, het komt omdat het water hoger staat dan vroeger, door de dammen i/d Nijl, veel reliefs worden/zijn weg gevreten hierdoor, het water bevat ook zout, dus ja dat gaat snel he <crying> De laatste jaren is er een water afvoer plan aan de gang, maar ja de aangetaste reliefs ?? Daar is het te laat voor he <pale>

Voorbeeld, Osiris Kapel, Karnak Tempel Complex:
Afbeelding
Op deze foto kan je goed zien hoe de reliefs weg gevreten worden <pale>
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”