Oudste stuk stof ter Wereld

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

Oudste stuk stof ter Wereld

Bericht door Nofret » za 01 nov 2008, 15:14

Een stukje van een kledingstuk van iemand die zo'n 7000 jaar geleden leefde !! <shocked> Dit is uit het neolitische tijdperk in Egypte 5000 jaar voor Christus. Er zijn maar heel weinig stukjes over op de wereld zo oud als dit stuk en allemaal zijn ze van linnen uit Egypte. Het is heel eenvoudig geweven 1 over 1.

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

scarabee
Farao

Re: Oudste stuk stof ter Wereld

Bericht door scarabee » za 01 nov 2008, 17:33

Hebben ze ook enig idee wat voor kledingstuk het geweest is? Het kan natuurlijk ook van een meelzak of iets dergelijks zijn.
Hoe dan ook, leuk is dat hé? En dan even wegdromen: wie zou het gedragen hebben? Wat waren zijn/haar gedachten?
Misschien was het wel van een kind, of een misdadiger, of een oud wijffie. Volop fantasievoer!
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » za 01 nov 2008, 18:21

dat is leuk zeg kan je voorstellen veel middeleeuwse kledign heeft het niet eens overleeft tot nu ? en dat is maar een klein tijdje vergeleken met een stukje linnen van 7000 jaar oud
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

PharaohAkhenaten

Bericht door PharaohAkhenaten » za 01 nov 2008, 20:24

Het stukje stof lijkt net op een juttezak <huh>, maar wonderbaarlijk dat het zo goed dan is gebleven

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 01 nov 2008, 21:29

Lijkt inderdaad net op een Sinterklaas-jute zak <lol> <lol> Zo'n eentje waar de 5-december cadeautjes inzitten...

Maar wel heel bijzonder idd. Ik wist niet eens dat dat zo lang bewaard kon blijven. Maar wordt zo'n stukje stof na verloop van tijd niet "opgenomen in de natuur". Ik neem aan dat het van plantaardige of dierlijke oorsprong is, in het oude Egypte hadden ze natuurlijk geen polysynthetische pryfloflavidische polyëstreenisotopen of hoe die chemische toestanden ook heten. Je zou toch zeggen dat het dan na verloop van tijd "verdwijnt"...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 02 nov 2008, 12:49

het is zeker ook best raar want normaal verteerd het

dat het zo bruin is komt door verkleuring en dat het er niet meer mooi uit ziet komt omdat er draden verteerd zijn ooit was het wit, en draagbaar

stop maar eens een linnebroek in de grond en graaf hem naar een jaar op hihi <lol>
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 02 nov 2008, 14:51

Goed ga ik doen!

En ook met een broek gemaakt van: polysynthetische pryfloflavidische polyëstreenisotopen,
Daar zal Thoet wel erg nieuwsgierig naar zijn!
<crazy> <crazy>

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 02 nov 2008, 18:52

Ja, hééééééél nieuwsgierig <lol> <lol>

Maar ik ook met m'n "opgenomen in de natuur" en "verdwijnt", ik bedoelde natuurlijk verteren <greensmile>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 03 nov 2008, 10:37

We hadden dat "in de natuur opgenomen" heel goed begrepen hoor, ik vind het zelfs een fraaie uitdrukking!!
Maar vond je chemische termen ook heel fraai. Ik heb ze zelfs heel nauwkeurig gelezen en overgeschreven.
Maar zonder gekheid, weten jullie waar dit gevonden is? Moet ergens zijn geweest waar geen licht of vocht binnen kon komen. <egypt>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » ma 03 nov 2008, 10:51

Oh gut weet het ff niet meer, maar het is in ieder geval gevonden ergens waar woestijnklimaat heerste/is, dus niet in de delta <egypt>

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » ma 03 nov 2008, 17:21

nou stof heeft wel een bebaalde fochtigheidsgraadnodig volgemij want anders droogd het uit als iets uidroogd word het bros en verteerd het nog en te nat schimmeld het weg hihi <lol>

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 09 nov 2008, 18:08

fragment of looped bed cover, front and back,Old Kingdom, about 2500 BC

Afbeelding

a sealed bag and a small bundle , probably late Middle Kingdom

Afbeelding

Fragmentary fishing nets from Lahun (left late Middle Kingdom, about 1850-1750 BC and Gurob right New Kingdom

Afbeelding

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 09 nov 2008, 19:25

Wauw... dat is echt goed bewaard gebleven... <egypt>

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 09 nov 2008, 23:04

dat vis net is alof je het zo pakt om weer vedder te gaan vissen <lol>

Anchesenamon

Bericht door Anchesenamon » di 11 nov 2008, 13:33

Niet te geloven , nog zo goed bewaart gebleven . <prima> <egypt>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 09 jun 2010, 21:10

In deze tijd zouden er eerst héél veel foto's genomen zijn, vervolgens zou het volgespoten worden met allerlei chemicalieën zodat het volkomen stijf bleef staan. Maar ze zouden het heden ten dage absoluut niet uit elkaar laten vallen!!

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 09 jun 2010, 21:52

Ze deden idd alles wat mogelijk was, maar toch jammer dat er een hoop verloren is gegaan.
Mijn hart huilt als ik denk aan al die tempels die men in de oudheid gesloopt heeft om er huizen van te bouwen.
Maar ja, ze vermaalden ook mummies om er medicijnen van te maken, en gebruikten ze als brandstof.
Het leven gaat door, mijn ouders hadden toen ik een kind was, een bakelieten hangtelefoon. Een enorm zwart bakbeest, en waren later blij met het moderne lichte draaitoestel. Hun kleindochter heeft nu die oude zwarte telefoon hangen, want die vindt het weer prachtig nu!
Tja, de oude Egyptenaren hebben ook nooit kunnen dromen dat 3duizend jr later iemand hun sandalen zou opgraven en ze in een vitrine plaatsen.

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”