BLOND en Lichte Ogen

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

BLOND en Lichte Ogen

Bericht door Nofret » vr 23 jan 2009, 19:45

Het is opvallend dat sommige afbeeldingen van personen in de Tombe's Blond haar hebben. is dat iemand anders ook opgevallen ??

Afbeelding

Kijk maar is naar de rij mannen, hier in de Tombe van Ramose in Gurna maar liefst 5 met blond haar !!
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

hans.hutting
Vizier

Re: BLOND

Bericht door hans.hutting » vr 23 jan 2009, 20:22

zijn die niet kaal ?
maar ik dacht dat toeja of joeja ook geblondeerd haar hat
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » vr 23 jan 2009, 22:40

Volgens mij niet kaal, het is echt blond achtig, anders zou de hoofdhuid bruin zijn;

Afbeelding
Ook in de Tombe van Menna kom je diverse mannen met blond haar tegen.

En in de Tombe van Nakht:

Afbeelding

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » za 24 jan 2009, 16:41

mischien een trend ? dat manne dat deeden?
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » za 24 jan 2009, 18:08

Maar waarom hebben de vrouwen dan geen blond haar??
Misschien was het een soort pruik die alleen door mannen werden gedragen??
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

johanotep

Bericht door johanotep » za 24 jan 2009, 18:42

Dat is me nog nooit opgevallen.
Ik dacht, zoals zovelen, dat het donker haar zou zijn of kaal. Nu je er op let valt dat blonde haar wel op.
Is dit aan een speciale tijd gebonden?

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » za 24 jan 2009, 19:22

Misschien import?
Ze maakten tenslotte krijgsgevangenen.
Alhoewel, dan zou hun huid ook lichter zijn.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » za 24 jan 2009, 22:34

Kijk maar is naar diverse beelden uit het oude Rijk, die hebben lichte ogen <egypt>

Afbeelding
Louvre, Beeld gevonden in zijn Mastaba te Sakkara, naam onbekend, schitterend beeld <egypt>

scarabee
Farao

Re: BLOND en Lichte Ogen

Bericht door scarabee » zo 25 jan 2009, 11:20

Ja heel bekend én heel mooi, volgens mij is hij afgebeeld in de "schrijvershouding" maar kan me vergissen.
Maar bij elk volk zijn er toch wel mensen met een afwijkende oog en haarkleur?
Ik denk dat deze mensen van gemengd bloed waren, dus pa of moe kwamen van hééél ver.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 25 jan 2009, 11:35

gemengd kan heelgoed want intergratie deeden ze aan dus zo raar is het niet

maar er zijn genoeg mensen die getint zijn lichten haaren hebben en lichten oogen

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » zo 25 jan 2009, 20:29

hans.hutting schreef:gemengd kan heelgoed want intergratie deeden ze aan dus zo raar is het niet

maar..ik weet niet of dat toen wel al zoveel gebeurde. Het was toen toch heel anders allemaal hè.
Nefertiti - The beautiful one has come....

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 25 jan 2009, 22:21

nou getint ze zijn wel erg licht vind ik zelf zommige nederlanders zijn ook zo bruin wel niet van zich zelf hhaha maar ergens anders van

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 25 jan 2009, 22:34

Ja want mannen werden immers afgebeeld met een bruine kleur, omdat ze buitenshuis werkten en vrouwen met een lichte kleur, om aan te geven dat ze thuis bleven en weinig in de zon kwamen. Dus dan zou je toch denken dat de mannen door de zon gebruind werden.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » zo 25 jan 2009, 22:44

jah dat lijkt me wel logisch maar kan het menselijke dna naar duizendejaaren zo zijn geworden dat de huid wel meer pigment in zig heeft want dan kunnen de egyptenaaren zig aangepast hebben langzaam ?? ofzo iets derlijks

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 25 jan 2009, 22:52

Door al die eeuwen heen hebben ze zich vermengd met de vele volkeren die daar kwamen wonen en/of het land binnen waren gevallen. Neem de Nubiers die de hele geschiedenis door daar zijn geweest, die waren donker.

Opvallend is dat tegenwoordig nog veel Egyptenaren rondlopen met lichte ogen, dat is je toch wel opgevallen Hans ??

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 27 jan 2009, 21:28

Ja, een jongen bij ons hotel had licht groen blauwe ogen dat viel nogal heel erg op.

Maar er waren best veel met lichte ogen.

Hotep

Bericht door Hotep » do 27 mei 2010, 17:57

Wel, ik denk dat het heel moeilijk zal zijn om te oordelen welke haarkleur en kleur van ogen de "Echte Egyptenaar" had. Want de Romeinen zijn daar geweest en hebben zich er voortgeplant, en ook later de Arabieren zijn daarheen getrokken.

Tempelvlinder

Bericht door Tempelvlinder » zo 28 apr 2013, 21:37

Volgens mij was dit een soort hoofdbedekking dus geen blond haar. Niet dat blonde mensen niet in Egypte zouden kunnen zijn voorgekomen maar
de huidskleur van de figuren is donker, net als de andere afgebeelde personen.
Mij lijkt dat de huidskleur van deze figuren als ze blond haar zouden hebben, dan ook opvallend lichter zou zijn geschilderd dan nu het geval is....

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”