Haar en pruiken

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
king tutankhamun
Priester

Haar en pruiken

Bericht door king tutankhamun » zo 09 mei 2010, 20:11

Het kapsel was voor de Egyptenaren belangrijk. Afhankelijk van de mode werd het gedragen in lange strengen, gekruld, gekroest of kunstig tot kleine vlechtjes gevlochten en met linten en versierd. Op de afbeeldingen is vaak moeilijk te zien of het om een pruik of echt haar gaat, maar het lijkt erop dat de damens uit de hogere standen bij officiele gebeurtenissen altijd een zwarte pruik over het eigen kort gehouden of zelf geschoren haar droegen Met een kaal hoofd speelt de vrouw van Mereruke op het bed van haar man harp. Het haar behoorde tot de belangrijkste vrouwelijke charmes. Hoe verleidelijk het kon zijn, toont het feit dat er magische recepten voor tincturen bestonden die de lokken van een rivale deden uitvallen.

De pruik had voor vele Egyptenaren een sterke erotische uitstraling: "Hij vond me terwijl ik alleen was ", zegt de heldin van een sprookje over haar vereerder. "Hij zei kom, laten we een uurtje samen doorbrengen. Laten we naar bed gaan, zet je pruik op!
the defender of her royal highness, the supreme queen of egypt, Ankhesenamun :)

scarabee
Farao

Re: Haar en pruiken

Bericht door scarabee » ma 31 mei 2010, 19:58

Vroeger verkochten veel arme vrouwen hun lange haar, en werden er pruiken voor rijke vrouwen van gemaakt.
Misschien deden arme vrouwen in het oude Egypte dat ook wel? Kan haast niet anders.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”