Trouwden de oude Egyptenaren ook?

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
king tutankhamun
Priester

Trouwden de oude Egyptenaren ook?

Bericht door king tutankhamun » vr 30 jul 2010, 17:52

aststaat dat de oude Egyptenaren de familie als hoeksteen van de samenleving zagen. Trouwen was dan ook een logische stap voor de Egyptische bevolking: een stabiel gezin bracht goede volwassenen voort die de samenleving in stand konden houden.

De Egyptenaren trouwden dus wel degelijk. Maar vergeet de ambtenaar van de burgerlijke stand, de trouwjurk en de polonaise: duizenden jaren geleden gingen dingen gewoon iets anders. Het huwelijk was meer een soort contract. Een geregistreerd partnerschap

Verantwoordelijkheid
“Ook al hebben we geen teksten die het huwelijk noemen, officiële documenten laten duidelijk zien dat getrouwde mannen en vrouwen duidelijk gedefinieerde verantwoordelijkheden hadden,” vertelt

archeoloog Zahi Hawass.

Uitzet
Zo was duidelijk bepaald dat zowel de man als de vrouw een deel van de uitzet mee het huwelijk innam. Voor de vrouw betekende dat: huishoudelijke spullen, textiel en soms een ezel (het belangrijkste vervoermiddel van die tijd). De man bouwde het huis en voorzag zijn vrouw van juwelen en benodigde grondstoffen.

Contracten
In een contract werd vastgelegd wat van wie was. Deze contracten werden gesloten tussen de man en zijn schoonvader, de vrouw stond daar dus buiten. In een tweede contract werd bepaald waar de vrouw recht op had: hoeveel voedsel en kleding haar echtgenoot haar jaarlijks zou moeten schenken.

Ook voor een eventuele scheiding werden regels opgesteld. Zo had een vrouw recht op éénderde van de spullen. Ook haar eigendommen mocht ze houden. In eerste instantie mocht alleen de man het initiatief nemen om tot scheiding over te gaan, maar in de late periode (712 tot 332 voor Christus) had ook de vrouw het recht om een scheiding in gang te zetten. Redenen om tot een scheiding over te gaan waren: onvruchtbaarheid, misbruik, overspel of het willen trouwen met iemand anders. Als één van de partners het niet eens was met de scheiding kwam er een rechtszitting.
the defender of her royal highness, the supreme queen of egypt, Ankhesenamun :)

scarabee
Farao

Re: Trouwden de oude Egyptenaren ook?

Bericht door scarabee » vr 30 jul 2010, 21:49

Jazeker, er werd wel degelijk "getrouwd" in het oude Egypte.
Maar idd, wel zonder polonaise (alhoewel, wie weet?)

Inderdaad ging het door middel van een contract, en er werd op het feest door het "bruidspaar" samen een kruik gebroken in aanwezigheid van familie en vrienden, pas dan gold men als "getrouwd"

Dan was er nog de plechtige ceremonie van: "het binnengaan in het huis vd echtgenoot"
Dat hield in dat de vrouw voortaan de leiding had over het huishouden en de opvoeding vd eventuele kinderen.
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

king tutankhamun
Priester

Bericht door king tutankhamun » zo 01 aug 2010, 20:34

hoe ging het dan als een farao trouwde ?

stel je voor:

de oude farao is dood en zijn zoo word de nieuwe en hij trouwt met zijn halfzus,
werd er dan een groot feest gehouden met veel drank en veel lekker eten ?

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » zo 01 aug 2010, 20:46

Dát weet ik eigenlijk niet, dat is een goeie, zoeken we op!

Ik weet alleen toevallig hoe het bij de gewone mensen ging. Maar ongetwijfeld zal Nofret het wel weten (of Thoeter)

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » zo 01 aug 2010, 20:52

Ik heb geen idee, misschien leek het een beetje op hét showhuwelijk van 2010: dat van Wes (Wesley Sneijder) en Yo (Yolanthe Cabau-van Kasbergen) <lol>
Staat het niet in Leven in het oude Egypte??
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » ma 02 aug 2010, 14:45

Hé hé <smilenice>
Ja natuurlijk, dat moest haast wel!
Ga het vanavond nog nakijken!!

king tutankhamun
Priester

Bericht door king tutankhamun » wo 04 aug 2010, 9:59

en scarabee wat gevonden <hibye> ?

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » do 05 aug 2010, 8:43

Sorry, mijn zoon kwam van vakantie uit Italië terug, en we moesten natuurlijk al zijn avonturen horen...
Trouwens, wij dachten altijd dat italië zo duur was, maar Nederl.schijnt iedereen ingehaald te hebben:

Mijn zoon zag overal bordjes met betaald parkeren, en dacht ojee, maar overal 0.75 ct per uur!
Een ritje met een trein naar een ander stadje: 2 euro!
Nou kom daar nog maar eens in Nederl.voor!

Maar dat was ff tussendoor, Ik ga het vanavond echt nakijken hoor, beloofd!!!!!! <egypt>

king tutankhamun
Priester

Bericht door king tutankhamun » do 05 aug 2010, 12:43

ach dat geeft niet

alles is lekker goedkoop in Italië alhoewel dat zijn ook natuurlijk dure dingen

als ik van mijn dorp naar de stad ( stad groningen )wil dat kost het me 11 euro <pale>
Nederland is echt duurder geworden de laatste tijd <crying>

en scarabee niet je zelf opjagen heb alle tijd van de wereld <bigsmile>

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » vr 06 aug 2010, 20:05

Ik heb wat stukjes gevonden over de Egyptische huwelijken uit de oudheid, maar niet zozeer van de Koninklijke.
Bij het gewone volk:
Als zij klaar waren met de voorbereidingen voor hun huwelijk, brak de langverwachte dag aan.
Een excuus voor een grootse viering en feesten. Niet alleen het gelukkige paar en hun familie, maar al hun verwanten en horden bekenden namen er aan deel.
Deze huwelijken werden niet zoals bij ons voor een burgerlijke stand voltrokken, maar het waren eenvoudigweg sociale aangelegenheden waarbij een man en een vrouw zich aan een gemeenschappelijk bestaan verbonden waarvan het speciale doel was kinderen voort te brengen en op te voeden om zo de blijvende voorspoed vd familie te verzekeren, alsmede het voortleven vd ouders in de wereld hierna.
De huwelijkssluiting bevatte waarschijnlijk een bonte reeks traditionele activiteiten met daarnaast feestvieren, verhalen vertellen, zang muziek en dans.

Een héél klein stukje over een koninklijke bruiloft:
De koninklijke vader regelt dat de bruid en haar rijke bruidsschat 's nachts naar het huis vd bruidegom worden gebracht na een schitterend banket.
De vrolijke sfeer van deze gebeurtenis komt ook naar voren uit het verslag van het huwelijk van Ramses II met zijn Hittitische prinses.
Dus ik denk dat een Koninklijk huwelijk een beetje hetzelfde was, alleen een tikje luxer!

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”