Het oud Egyptische 'mannenschort'

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
scarabee
Farao

Het oud Egyptische 'mannenschort'

Bericht door scarabee » vr 25 mar 2011, 8:37

Al 50 jr lang lees ik alles wat ik maar te pakken kan krijgen over het oude Egypte.
En ineens, een paar dagen geleden viel me zomaar ineens in:
Wat droegen de oud Egyptische mannen ónder hun lendeschortje?
Gewoon niets, of zat er nog een soort -tja hoe zeg je dat- luier onder??
Heel raar eigenlijk dat ik dit niet eens weet! Je leest er ook eigenlijk nooit iets over.
Zelf denk ik gewoon niets, ze waren toen niet zo preuts als in deze dagen...
Je ziet namelijk wel naakt trainende soldaten afgebeeld, ook heb ik weleens naakte mannen op afbeeldingen gezien die aan het vissen waren, of op het land aan het werk.

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen? En ja natuurlijk maak óók ik de vergelijking Schotse kilt!
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

scarabee
Farao

Re: Het oud Egyptische 'mannenschort'

Bericht door scarabee » za 26 mar 2011, 11:19

Klopt, ik heb die vreemde lapjes op foto's gezien kan ik me nu weer herinneren. Het leek een beetje op een tanga...

Ja kindertjes liepen meestal naakt, en de 'jurkjes' met 2 brede schouderbanden zijn ook welbekend, die werd opgetrokken tot net onder óf boven de borsten.
Ook zijn er idd afbeeldingen van naakte worstelende soldaten.
In mijn manuscript dat ten tijde van Seti I speelt, beschrijf ik ook regelmatig kleding. Want uiteraard was er toen ook wel degelijk sprake van mode! In die tijd droegen vrouwen vaak wikkeljurken, en mannen wijde doorzichtige tunieken tot op de kuiten met daaronder een lendenschort. (De rijken dan)
Tja preuts waren ze toen zéker niet!! <lol>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”