Huizen, inrichting en dergelijke

Wil je iets vertellen of heb je een vraag over het dagelijkse leven in het oude Egypte , zoals: gewoonten, voeding, gebruiken, werk, opvoeding, enz. dan kan je dat hier posten.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
scarabee
Farao

Huizen, inrichting en dergelijke

Bericht door scarabee » vr 02 dec 2011, 22:23

In feite weten we veel meer over 'de huizen voor de eeuwigheid' van de oude Egyptenaren dan over de huizen waarin zij hun aardse leven sleten.
De graven, gebouwd van duurzaam materiaal, omdat ze volgens het geloof voor de eeuwigheid waren, maar de gewone huizen waren heel wat eenvoudiger gebouwd.
De boerenhuizen: waarover eigenlijk heel weinig valt te vertellen, opgetrokken met muren van aangestampte klei met stro vermengd, een eenvoudige vuurplaats, potten en pannen.
Eenvoudige houten krukjes, slaap en zitmatjes, gereedschap om de akkers te bewerken en visgerei.

De huizen van de beter gesitueerden, ambtenaren artsen enzo, waren heel wat gerieflijker.

Hieronder neem ik een stukje over uit mijn manuscript, (anders moet ik het weer helemaal opnieuw verzinnen) waarin zo'n wat mooier huis omschreven wordt:
Sennefer (de hoofdpersoon) gaat een schrijversopleiding volgen, en huurt een huis in een kleine stad.
Hier het stukje waar hij zijn slavin Asja (later zijn vrouw) het huis toont waar ze de komende jaren hun intrek nemen:

Ze stopten voor een wit gepleisterd tichelstenen huis, en opgewonden liep ze achter haar meester aan naar binnen.
Er waren drie grote kamers waarvan de wanden glad en witgekalkt waren, met vele nissen om spullen in te leggen.
Hoog in de muren waren kleine smalle openingen, er hingen linnen doeken voor om vuil en stof buiten te houden.
Aan één kant van de huiskamer stond een aardewerk haard voor verwarming, langs de andere muren waren verhogingen met biezen matten om op te zitten.
Kleine tafeltjes en krukjes stonden naast een hoge houten kist en op de kleivloer lagen rieten matten.
De slaapkamers waren vrij klein, op een verhoging lag een matras van vlechtwerk en een houten hoofdsteun, ernaast een kledingkist.
De vloeren waren keurig schoongeveegd en alles zag er brandschoon uit.
"Maar dit is nog niet alles", hij wenkte haar mee naar een ruime, gedeeltelijk overdekte binnenplaats waar een uit baksteen opgetrokken open haard stond, ernaast een broodoven met maalsteen en naast de overdekte ingang was een enorme kruik voor watervoorraad ingegraven.
Asja bleef met haar handen voor haar mond staan, ze was verrukt, een écht huis, en het was zelfs nog mooier dan het huis waar vroeger hun dorpsoudste in woonde.
"Dit moet je ook nog even zien," en hij trok haar mee naar een hoekje op de binnenplaats. Ze keek naar de twee blokken steen met in het midden een ruimte waartussen een halfvolle emmer zand stond, niet begrijpend haalde ze haar schouders op.
"Hier kun je op poepen als je geen zin hebt om naar buiten te gaan, het enige nadeel is dat je het wel schoon moet houden.'
"En kijk hier," hij gaf haar een duwtje naar een smalle trap en gebaarde dat ze omhoog moest lopen.
Het platte dak had een omheining en een afdak. "Hier kun je de was en de mest voor de haard drogen, je kan er voorraden bewaren en als het warm is slapen.
Ze liepen terug naar de kar, Sennefer spande de ezel uit en bracht hem naar een aangebouwde stal waarvan de muren uit samengeperste klei en stro waren opgetrokken.
Terwijl hij de kar leegruimde moest hij stilletjes om haar lachen, ze was werkelijk lamgeslagen bij het zien van dit mooie huis dat hij voor een kleine prijs had kunnen huren.

Krijgen jullie hier een beetje "beeld" bij?
De meeste van jullie weten misschien wel hoe een gemiddeld Egyptisch huis eruit zag, maar misschien ook even leuk om je geheugen op te frissen??
Vragen? kom maar op! <egypt>
Kijk ook eens op mijn Website: www.renedemila.123website.nl

scarabee
Farao

Re: Huizen, inrichting en dergelijke

Bericht door scarabee » di 06 dec 2011, 19:31

Oké !! Plaats ik eens een stukje waarvan ik denk, nou effe wat anders, en iets over oud Egypte (Zie boven)

Is er geen hond die er op reageert!!!! <anger>

Ramses II

Bericht door Ramses II » wo 07 dec 2011, 15:39

Sorry, heb het een beetje laat gezien <blush> Ik vond het zeer interessant, dit is een deel waar ik niet zo heel veel over weet. Ik kan me nu wel een beetje beter voorstellen hoe het zou zijn om in Het Oude Egypte een huis binnen te stappen ( jeetje waarom kan het niet ? ). Waarvan haalde je de informatie ?

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 07 dec 2011, 16:17

Zit voor een groot deel in m'n koppie, en een klein deel uit het boek: 'Leven in het oude Egypte' van Eugen Strouhal
(Thoeter kent dat boek héél goed!)

Met name het gedeelte van het 'toilet' daar wist ik vóórdat ik dat boek gelezen had niet veel van! <egypt>

Horus
Priester

Bericht door Horus » wo 07 dec 2011, 19:11

erg interesant, maar was die toilet luxe voor toen of had iedereen zo'n emmer?
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » wo 07 dec 2011, 19:29

Nee zo'n toiletemmer stond alleen in de huizen voor de wat 'beter gesitueerden.'
Mijn hoofdpersoon gaat een schrijversopleiding volgen, dat was alleen voor de rijkere mensen weggelegd, dus kon hij ook een mooier huis huren.
Later als hij schrijver is en hoofdopzichter van Farao's voorraadmagazijnen, laat hij een villa bouwen!
Dat brengt me op een idee: ik zal dat stukje van die villa ook eens plaatsen, want die villa was wéér veel luxer dan het huis dat ik eerder beschreef.

Oké jullie kunnen dus weer een nieuw stukje van me verwachten in dit topic! <egypt>

Horus
Priester

Bericht door Horus » do 08 dec 2011, 14:55

ja leuk!! ik ben benieuwd <egypt>
Zoals een eenvoudig gewaad het beste een mooie vrouw siert, zo is fatsoenlijk gedrag de beste versiering van innerlijke wijsheid.
Achnaton

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » do 08 dec 2011, 19:23

Leuk steukje scarabee!

Veel huizen zijn er idd niet bewaard geblezen, maar Deir-el-Medina mag in dit topic zeker niet onvermeld blijven. Ik blijf het overigens verbazingwekkend vinden dat men op zo'n hoofdsteun kon slapen en besef me nu weer hoe waardevol zo'n hoofdkussen is <lol>

Werd het plafond in grotere huizen trouwens niet overeind gehouden door een zuil (over plafonds gesproken, door dit #$*&@-weer heb ik thuis last van lekkage, maar dáár zullen ze in het oude (en huidige) Egypte wel geen last van hebben gehad)?
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » do 08 dec 2011, 20:50

Hieronder is Sennefer klaar met zijn studie, heeft al vele opdrachten gehad, en is onderhand opgeklommen tot hoofdopzichter en controleur van Farao's voorraadmagazijnen.
Zodoende kan hij eindelijk zijn droomvilla laten bouwen.
Op een heuvel, zodat een verkoelend briesje altijd over het terras waait.

In dit stukje laat hij Asja (inmiddels zijn vrouw, en hij heeft ook ondertussen al 2 kinderen) heel enthousiast het huis zien:

...'De arbeiders zijn al een stuk verder, je weet niet wat je ziet!'
Hij sloeg zijn arm om Asja heen en hielp haar op de kar.
'Er zijn een paar zaken die jij moet bepalen, zoals de plaats van de keuken en waar je de vijver wil hebben.'
Ze reden de glooiende heuvel op, en ze riep: 'het is al bijna klaar!'
Hand in hand wandelden ze door de poort in de buitenmuur en bekeken het huis met de hoge plafonds en de getraliede ramen hoog in de muren.
Arbeiders sjouwden zwetend met bouwmateriaal in en uit, en Sennefer wees op de buitenmuur: 'kijk daar komen de stallen en de voorraadschuren, en deze,' hij hees haar de galerij op en wees naar de pilaren, 'wil ik lichtblauw laten maken, vind je dat mooi?'
Zonder haar antwoord af te wachten trok hij haar mee, 'kijk en hier komt de badkamer, de muren zijn al afgewerkt zie je?
En hier zit een grote kruik in de grond ingegraven met gaten onderin zodat het badwater heel langzaam in de grond wegloopt.
Kijk en hier rondom komt de tuin, waar wil je de vijver hebben?
Hier is de trap naar het dak, we hebben een schitterend uitzicht over de heuvels.'
Asja viel stil en hij vroeg wat timide: 'je vindt het toch wel mooi hoop ik?'
Ze zuchtte diep, 'ja dat wel maar...het is zo groot, zo mooi, en hoe moet ik dit allemaal schoonhouden?'
Hij lachte, 'maak je maar geen zorgen, we nemen personeel, geen probleem.'.....

In het volgende berichtje nog een stukje over de tuin!

scarabee
Farao

Bericht door scarabee » do 08 dec 2011, 21:11

In dit stukje is het huis klaar en bewoonbaar:

...De tuin was volledig aangelegd met dadelpalmen, acacia's en begroeide pergola's.
In het midden van het terras lag een grote vijver te schitteren in de zon, de nog dunne, pas aangeplante struiken zouden in latere jaren hun schaduw afgeven.
Lotusbloemen en andere waterplanten bloeiden op het wateroppervlak.
De tuin was afgesloten door een dikke muur met een toegangspoort.
Tegen de muren waren rondom stallen, personeelsverblijven, voorraadkamers en schuren geplaatst. Een korte trap gaf toegang tot een smalle galerij met lichtblauwe zuilen waarvan de kapitelen met lotusbloemen waren uitgehakt.
Ze kwamen in het woonvertrek en Asja was sprakeloos. De muren, bestreken met stuck waren beschilderd met dieren, bloemen en fantasiemotieven. In de vloer die geplaveid was met tegels, was een verzonken haard geplaatst, eromheen comfortabele zitplaatszen.
In een hoek stond het huisaltaar, Sennefer had de simpele godenbeeldjes uit zijn jeugd erop uitgestald, ze waren nog van zijn moeder geweest en hij had er geen afscheid van kunnen nemen.
Wel had hij een nieuw beeldje van Thot aangeschaft, de god van het schrijven en de wijsheid.
Er hing een aangename sfeer doordat het licht gezeefd werd door de doeken die de hoge getraliede vensters afdekten tegen stof en insekten.
In alle slaapkamers waren de bedden in diepe nissen geplaatst, zomers hielden ze de koelte vast, 's winters de kou tegen.
Naast de grootste slaapkamer was voor de vrouw des huizes een kleedkamer gemaakt, en daarnaast een werkkamer voor Sennefer.
De badkamer was prachtig, er lag een grote platte steen in het midden en Sherit (zijn dochtertje) vroeg haar vader waar die voor was.
Sennefer lachte, 'als jij op die steen gaat zitten dan smeer ik je in met zeep en dan gooi ik water over je heen zodat je lekker schoon wordt en lekker ruikt! ... <egypt>

Horus
Priester

Bericht door Horus » vr 09 dec 2011, 18:41

mooi stukje, scarabee.
en thoetmosis veel succes met je lekage ik hoop dat de schade meevalt.
Achnaton

Plaats reactie

Terug naar “Het dagelijkse leven / Daily Life.”