WAT IS PAPYRUS

Hier kan je alles kwijt over Hiërogliefen etc.

Moderator: Thoetmosis XII

Plaats reactie
Nofret
Site Admin

WAT IS PAPYRUS

Bericht door Nofret » za 17 jun 2006, 14:01

Papyrus

Papyrus is een vroege vorm van papier. Het wordt gemaakt van de stengels van de Papyrusplant, Cyperus Papyrus en in de oudheid gebruikt om op te schrijven. De tekst werd bewaard als boekrol. Later werd het gebruikelijk om vellen van de rollen te snijden en samen te voegen - hier komt de moderne boekvorm, codex genaamd, uit voort. Het gebruik van Papyrus begon 5000 jaar geleden in Egypte (en waarschijnlijk ook in andere plaatsen).

Een aantal lagen, in lange repen gesneden, papyrusstengels werden als een weefwerk op elkaar gelegd, en terwijl ze nog nat zijn samengedrukt. Het kleverige plantesap fungeerde als bindmiddel. Als het blad droog was werd het papyrus oppervlak behandeld met een soort lijm, waardoor de inkt niet ging lopen, en glad gepolijst.

In een droog klimaat zoals dat van Egypte is Papyrus goed te bewaren. In een klimaat met een hogere luchtvochtigheid zal papyrus gaan schimmelen. Daarom zijn de meeste vondsten van papyrus in het woestijnklimaat van het Midden-Oosten gedaan. In het natte Europa is bijna alle papyrus uit vroeger tijden vergaan.

Papyrusrollen zijn tijdens opgravingen onder andere gevonden in Graftombes, huizen en afvalhopen uit de oudheid, en hebben al veel over de geschiedenis van met name het oude Egypte en omstreken verteld.

http://www.lib.umich.edu/pap/exhibits/p ... lides.html

Afbeelding
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

queen_nefertiti

Re: WAT IS PAPYRUS

Bericht door queen_nefertiti » zo 09 mar 2008, 8:12

Heb ik in de zomer in de tuin staan . :)

Nofret
Site Admin

Bericht door Nofret » zo 09 mar 2008, 10:36

Oh leuk zeg :D Ik had ook een echte Egyptische papyrus, maar ja die was gauw verdwenen want de katten aten hem op ccc :) Wel jammer hoor, want ze zijn echt mooi.
http://ancientegyptianmonuments.blogspot.nl/

nn ms.i sA.w -- No one is born wise.

Nefertiti

Bericht door Nefertiti » zo 09 mar 2008, 13:44

papyrus vind ik echt een hele mooie plant. Het heeft wel iets.

queen_nefertiti

Bericht door queen_nefertiti » zo 09 mar 2008, 17:31

Nofret schreef:Oh leuk zeg :D Ik had ook een echte Egyptische papyrus, maar ja die was gauw verdwenen want de katten aten hem op ccc :) Wel jammer hoor, want ze zijn echt mooi.

haha :D jah k heb ook al een paar keer een nieuwe moeten kopen . Mijn katten eten er ook van :)

queen_nefertiti

Bericht door queen_nefertiti » zo 09 mar 2008, 19:39

queen_nefertiti schreef:
Nofret schreef:Oh leuk zeg :D Ik had ook een echte Egyptische papyrus, maar ja die was gauw verdwenen want de katten aten hem op ccc :) Wel jammer hoor, want ze zijn echt mooi.

haha :D jah k heb ook al een paar keer een nieuwe moeten kopen . Mijn katten eten er ook van :)

En ik heb 8 katten dus je kan je al wel voorstellen hoe die plant er heeft uitgezien achteraf eh :D :)

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » ma 10 mar 2008, 12:20

8 katten rrr Geweldig !!

Zo heb ik het nooit bekeken het is indd een mooie plant :)
Nefertiti - The beautiful one has come....

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 24 jun 2008, 9:11

We moesten een tijd geleden nieuwe planten hebben voor op het kantoor. Je raad het al... ik heb dus meteen 2 papyrusplanten geregeld haha. Ze vragen wel ontzettend veel verzorging en zijn in de winter bijna niet te houden (binnen of buiten), maar die bij mij hier op kantoor doen het supergoed fff

Nefertiti

Bericht door Nefertiti » di 24 jun 2008, 11:58

Sa-Bastet schreef:We moesten een tijd geleden nieuwe planten hebben voor op het kantoor. Je raad het al... ik heb dus meteen 2 papyrusplanten geregeld haha. Ze vragen wel ontzettend veel verzorging en zijn in de winter bijna niet te houden (binnen of buiten), maar die bij mij hier op kantoor doen het supergoed fff

waar heb je ze vandaan, want ik zoek ook nog steeds een plant.

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 24 jun 2008, 12:05

Nefertiti schreef:
Sa-Bastet schreef:We moesten een tijd geleden nieuwe planten hebben voor op het kantoor. Je raad het al... ik heb dus meteen 2 papyrusplanten geregeld haha. Ze vragen wel ontzettend veel verzorging en zijn in de winter bijna niet te houden (binnen of buiten), maar die bij mij hier op kantoor doen het supergoed fff

Ze zijn niet makkelijk te vinden. In de winter zijn ze vrijwel NIET te krijgen in Nederland. Maar in deze tijd (zomer) kun je gewoon een tuincentrum binnen lopen en dan heb je grote kans dat je ze vind. Ik ga van de week waarschijnlijk bij ons in het tuincentrum ook nog een grote halen. Heb nu 2 ''mediums'' staan iii

Nefertiti

Bericht door Nefertiti » di 24 jun 2008, 12:26

Sa-Bastet schreef:
Nefertiti schreef:

Ze zijn niet makkelijk te vinden. In de winter zijn ze vrijwel NIET te krijgen in Nederland. Maar in deze tijd (zomer) kun je gewoon een tuincentrum binnen lopen en dan heb je grote kans dat je ze vind. Ik ga van de week waarschijnlijk bij ons in het tuincentrum ook nog een grote halen. Heb nu 2 ''mediums'' staan iii

oke bedankt voor de tip, ik zal binnenkort eens gaan kijken.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » di 24 jun 2008, 14:13

tis echt een leuke plant en als je tijd ove rhebt kan je zelf papyrus maaken kkk maar zoon groote zal de kat tog wel niet op eeten lijkt me?
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » di 24 jun 2008, 18:07

tis echt een leuke plant en als je tijd ove rhebt kan je zelf papyrus maaken kkk

dat heb ik vroeger weleens gedaan!!! kkk lukte nog ook!! alleen moet je het echt heeeeeeeeel fijn snijden en dat is moeilijk dus mijn papyrusvel was best wel dik vergeleken met het ''echte'' werk fff

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » di 24 jun 2008, 18:55

Ow leuk zeg papyrussen in huis of kantoor iii

Hoe heb je het gesneden Sa ? Misschien dat je met bijv een kaasschaaf oid meer succes zou hebben.

Thoetmosis XII
Farao

Bericht door Thoetmosis XII » di 24 jun 2008, 19:39

Egyptisch Papyrus snijden met een Hollandse Kaasschaaf...
Het toppunt van een multiculturele samenleving kkk kkk

Ik ga binnenkort ook maar eens kijken bij het tuincentrum...
Carnarvon: "Can you see anything?", Carter: "Yes, wonderful things..."

neferaten
Site Admin

Bericht door neferaten » di 24 jun 2008, 19:42

kkk slim toch fff

Sechmech-ib

Bericht door Sechmech-ib » wo 25 jun 2008, 7:01

Kan je nagaan hoe scherp de Oudegyptische mesjes geweest moeten zijn om papyrusstengels dun te kunnen snijden. rrr Knap toch?

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 25 jun 2008, 9:50

neferaten schreef:Ow leuk zeg papyrussen in huis of kantoor iii

Hoe heb je het gesneden Sa ? Misschien dat je met bijv een kaasschaaf oid meer succes zou hebben.

uhuh, ik heb ze vroeger ook al thuis gehad. Op het moment heb ik ze alleen op kantoor staan maar van de week ga ik waarschijnlijk ook nog een grotere halen voor thuis. Dit is het beste seizoen op payrii te houden! Bij mij op kantoor groeien ze als kool!!

hahaha komisch idee om het met een kaasschaaf te proberen maar opzich helemaal geen slecht idee! Zou best eens kunnen werken! Misschien leuk om allemaal is te proberen om een papyrusvel te maken en dan te posten om te kijken bij wie het het beste is gelukt :) Het nadeel is alleen dat je voor het maken van payrus dikke stengels van wat oudere/grotere planten moet hebben en die zijn moeilijk te vinden. Ook is het (als je ze kan vinden) zonde om ze aan stukken te gaan snijden. Voor een klein vel papryus heb je namelijk al ongeveer 2 stengels nodig.

hans.hutting
Vizier

Bericht door hans.hutting » wo 25 jun 2008, 9:52

nou k zat ff te denken maar ene kaasschaaf k denk beter een dun schil mesje ? das best dun kkk
Nehes,Nehes Nehes Nehes em Hotep Nehes em neferu Nebet hotepet Weben en hotep Weben en Neferu Nutjert en ankh Nefer em pet Pet em hotep Ta em hotep Nutjert sat Nut Sat Geb, merit Ausar Nutjert asha renu Anekh brak Anekh brak Tu a atu Tu a atu Nebet Aset

Sa-Bastet

Bericht door Sa-Bastet » wo 25 jun 2008, 9:58

ja daar had ik het toen ook mee geprobeerd^^

Plaats reactie

Terug naar “Hiërogliefen, Papyrus en Ostraca”